The heavy tourist pressure on the smaller islands during the summer season has many negative effects, including a major environmental impact and changes in community life. The will to create deseasonalised tourist flows exists, but a common institutional strategy is lacking. The aim of this thesis is to explore the possibilities that Communication Design for the Territory offers in devising useful strategies to improve tourism in the smaller islands while mitigating its negative effects. The objective is to develop a communication format, capable of transmitting the identity of the place, encouraging a conscious and respectful tourism, untied from the summer vacation and that goes beyond the sea and the aspects commonly used to promote the islands, focusing on its cultural, historical, artistic, and naturalistic heritage. The results obtained suggested the conception of a replicable communication format, designed to adapt to different island realities and tested on the island of Ventotene. The format devised offers solutions ranging from predictive to on-site communication. The communication strategy is articulated through a website, supplemented by pages on social media, where informative and practical content is shared to guide visitors towards more conscious and responsible choices. In this model, Communication Design plays a fundamental role in orienting tourists' perceptions and behaviour, helping to build a place's image that is in harmony with the needs of the host community and the territory. The effectiveness of the format is therefore closely linked to its ability to raise awareness, inform and inspire, favouring a new form of tourism that not only reduces negative impacts, but also promotes the enhancement and sustainability of the Italian smaller islands.
La forte pressione turistica sulle isole minori durante la stagione estiva comporta numerosi effetti negativi, tra cui un importante impatto ambientale e mutamenti nella vita comunitaria. La volontà di creare flussi turistici destagionalizzati esiste, ma manca una strategia istituzionale comune. Attraverso questa tesi si vogliono esplorare le possibilità che il Design della Comunicazione per il Territorio offre nell'ideazione di strategie utili a migliorare il turismo nelle isole minori, mitigando allo stesso tempo i suoi effetti negativi. L’obiettivo è quello di sviluppare un format comunicativo, capace di trasmettere l’identità del luogo, incoraggiando un turismo consapevole e rispettoso, oltre che indipendente dalla stagione estiva, che vada oltre il mare e gli aspetti comunemente impiegati per promuovere le isole, puntando sul suo patrimonio culturale, storico-artistico, e naturalistico. I risultati ottenuti hanno suggerito l’ideazione di un format comunicativo replicabile, pensato per adattarsi a diverse realtà insulari e testato sull’isola di Ventotene. Il format ideato offre soluzioni che vanno dalla comunicazione predittiva a quella in loco. La strategia comunicativa si articola attraverso un sito web, integrato da pagine sui social media, in cui vengono condivisi contenuti informativi e pratici per guidare i visitatori verso scelte più consapevoli e responsabili. In questo modello, il Design della Comunicazione gioca un ruolo fondamentale nell’orientare le percezioni e i comportamenti dei turisti, contribuendo a costruire un’immagine del luogo che sia in armonia con le esigenze della comunità ospitante e del territorio. L’efficacia del format è dunque strettamente legata alla sua capacità di sensibilizzare, informare e ispirare, favorendo una nuova forma di turismo, che non solo riduca gli impatti negativi, ma promuova anche la valorizzazione e la sostenibilità delle isole minori italiane.
Oltremare : un format per un turismo virtuoso e consapevole delle isole minori
Chionne, Gloria
2023/2024
Abstract
The heavy tourist pressure on the smaller islands during the summer season has many negative effects, including a major environmental impact and changes in community life. The will to create deseasonalised tourist flows exists, but a common institutional strategy is lacking. The aim of this thesis is to explore the possibilities that Communication Design for the Territory offers in devising useful strategies to improve tourism in the smaller islands while mitigating its negative effects. The objective is to develop a communication format, capable of transmitting the identity of the place, encouraging a conscious and respectful tourism, untied from the summer vacation and that goes beyond the sea and the aspects commonly used to promote the islands, focusing on its cultural, historical, artistic, and naturalistic heritage. The results obtained suggested the conception of a replicable communication format, designed to adapt to different island realities and tested on the island of Ventotene. The format devised offers solutions ranging from predictive to on-site communication. The communication strategy is articulated through a website, supplemented by pages on social media, where informative and practical content is shared to guide visitors towards more conscious and responsible choices. In this model, Communication Design plays a fundamental role in orienting tourists' perceptions and behaviour, helping to build a place's image that is in harmony with the needs of the host community and the territory. The effectiveness of the format is therefore closely linked to its ability to raise awareness, inform and inspire, favouring a new form of tourism that not only reduces negative impacts, but also promotes the enhancement and sustainability of the Italian smaller islands.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Tesi di Laurea Magistrale
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