As digital services become increasingly integrated into everyday life, older adults often face significant barriers in accessing and using these technologies effectively. While usability testing can highlight major design issues, complete redesigns are not always feasible. Instead, alternative support strategies, including tailored micro-improvements and external assistance, can offer more immediate and effective solutions. This thesis investigates how alternative support methods can enhance digital interactions for older adults without requiring a complete redesign of digital applications. Using the case study of the Active3 project, which promotes physical activity and well-being through wearable technology, the research examines how older users interact with digital tools and the role of caregivers or facilitators in mitigating usability challenges. Through a mixed-methods approach, including surveys, usability testing, and observational studies, this study identifies key pain points and explores design-driven interventions to improve digital accessibility. Findings suggest that successful digital support for older adults requires a combination of micro-adaptations in interface design, external facilitation, and service-based strategies that accommodate their specific needs and technological limitations. By focusing on support mechanisms rather than fundamental design changes, this research contributes to a broader understanding of inclusive digital services and highlights the importance of human-centered design approaches in bridging the digital divide for aging populations. This study provides insights for designers, policymakers, and service providers looking to enhance digital inclusion without necessitating extensive redesigns, advocating for a more adaptable and user-centric approach to digital accessibility.

Con l’integrazione sempre più diffusa dei servizi digitali nella vita quotidiana, gli adulti over 65 si trovano spesso ad affrontare barriere significative nell’accesso e nell’uso efficace di queste tecnologie. Sebbene i test di usabilità possano evidenziare criticità nel design, una completa riprogettazione non è sempre fattibile. Al contrario, strategie di supporto alternative, che includono micro-miglioramenti mirati e assistenza esterna, possono offrire soluzioni più immediate ed efficaci. Questa tesi esplora come metodi di supporto alternativi possano facilitare l’interazione digitale per gli adulti over 65 senza richiedere una riprogettazione completa delle applicazioni digitali. Attraverso il caso studio del progetto Active3, che promuove il benessere e l’attività fisica tramite dispositivi wearable, la ricerca analizza le modalità con cui gli utenti senior interagiscono con gli strumenti digitali e il ruolo di caregiver o facilitatori nel superamento delle difficoltà d’uso. Attraverso un approccio metodologico misto, che include questionari, test di usabilità e studi osservazionali, questo studio individua le principali criticità e propone interventi progettuali mirati a migliorare l’accessibilità digitale. I risultati evidenziano che un supporto digitale efficace per gli adulti over 65 richiede una combinazione di micro-adattamenti nell’interfaccia, facilitazione esterna e strategie di servizio che tengano conto delle loro specifiche esigenze e limitazioni tecnologiche. Concentrandosi sui meccanismi di supporto piuttosto che su cambiamenti radicali nel design, questa ricerca contribuisce a una comprensione più ampia dei servizi digitali inclusivi, sottolineando l’importanza di un approccio human-centered per ridurre il divario digitale nelle fasce di popolazione più anziane. Lo studio offre spunti utili per designer, policy maker e fornitori di servizi interessati a promuovere l’inclusione digitale senza dover necessariamente ricorrere a una riprogettazione estesa, proponendo una strategia più adattabile e centrata sull’utente per migliorare l’accessibilità digitale.

Bridging the digital gap: a design-driven approach to enhance digital support for older adults : insights from the Active3 case study

POMA, CHIARA
2023/2024

Abstract

As digital services become increasingly integrated into everyday life, older adults often face significant barriers in accessing and using these technologies effectively. While usability testing can highlight major design issues, complete redesigns are not always feasible. Instead, alternative support strategies, including tailored micro-improvements and external assistance, can offer more immediate and effective solutions. This thesis investigates how alternative support methods can enhance digital interactions for older adults without requiring a complete redesign of digital applications. Using the case study of the Active3 project, which promotes physical activity and well-being through wearable technology, the research examines how older users interact with digital tools and the role of caregivers or facilitators in mitigating usability challenges. Through a mixed-methods approach, including surveys, usability testing, and observational studies, this study identifies key pain points and explores design-driven interventions to improve digital accessibility. Findings suggest that successful digital support for older adults requires a combination of micro-adaptations in interface design, external facilitation, and service-based strategies that accommodate their specific needs and technological limitations. By focusing on support mechanisms rather than fundamental design changes, this research contributes to a broader understanding of inclusive digital services and highlights the importance of human-centered design approaches in bridging the digital divide for aging populations. This study provides insights for designers, policymakers, and service providers looking to enhance digital inclusion without necessitating extensive redesigns, advocating for a more adaptable and user-centric approach to digital accessibility.
ARC III - Scuola del Design
3-apr-2025
2023/2024
Con l’integrazione sempre più diffusa dei servizi digitali nella vita quotidiana, gli adulti over 65 si trovano spesso ad affrontare barriere significative nell’accesso e nell’uso efficace di queste tecnologie. Sebbene i test di usabilità possano evidenziare criticità nel design, una completa riprogettazione non è sempre fattibile. Al contrario, strategie di supporto alternative, che includono micro-miglioramenti mirati e assistenza esterna, possono offrire soluzioni più immediate ed efficaci. Questa tesi esplora come metodi di supporto alternativi possano facilitare l’interazione digitale per gli adulti over 65 senza richiedere una riprogettazione completa delle applicazioni digitali. Attraverso il caso studio del progetto Active3, che promuove il benessere e l’attività fisica tramite dispositivi wearable, la ricerca analizza le modalità con cui gli utenti senior interagiscono con gli strumenti digitali e il ruolo di caregiver o facilitatori nel superamento delle difficoltà d’uso. Attraverso un approccio metodologico misto, che include questionari, test di usabilità e studi osservazionali, questo studio individua le principali criticità e propone interventi progettuali mirati a migliorare l’accessibilità digitale. I risultati evidenziano che un supporto digitale efficace per gli adulti over 65 richiede una combinazione di micro-adattamenti nell’interfaccia, facilitazione esterna e strategie di servizio che tengano conto delle loro specifiche esigenze e limitazioni tecnologiche. Concentrandosi sui meccanismi di supporto piuttosto che su cambiamenti radicali nel design, questa ricerca contribuisce a una comprensione più ampia dei servizi digitali inclusivi, sottolineando l’importanza di un approccio human-centered per ridurre il divario digitale nelle fasce di popolazione più anziane. Lo studio offre spunti utili per designer, policy maker e fornitori di servizi interessati a promuovere l’inclusione digitale senza dover necessariamente ricorrere a una riprogettazione estesa, proponendo una strategia più adattabile e centrata sull’utente per migliorare l’accessibilità digitale.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/235318