This thesis explores the integration of artificial intelligence (AI) to improve the accessibility and usability of digital applications for users over 60, with particular focus on the Active3 project and its associated smartphone application. The app, designed to promote physical activity among older adults, was analyzed and redesigned to address the main usability issues identified through user testing. The primary goal of the research was to understand how AI could support this population by offering more intuitive and personalized assistance, reducing digital barriers, and improving interaction with the app. The methodology adopted combined heuristic analysis, usability testing, and user interviews to identify existing issues and validate the proposed solutions. The results showed that the introduction of an AI-based virtual assistant could potentially make the app more accessible and user-friendly, enhancing the users' ability to navigate the interface independently, provided that it is implemented in a clear and adaptable way to meet the users' needs. This work lays the foundation for future research aimed at creating specific guidelines for designing more inclusive and accessible digital applications for the senior population.

Questa tesi esplora l’integrazione dell’intelligenza artificiale (AI) per migliorare l’accessibilità e l’usabilità delle applicazioni digitali dedicate agli utenti over 60, con particolare attenzione al progetto Active3 e alla relativa applicazione per smartphone. L’app, nata per incentivare l'attività fisica tra gli anziani, è stata analizzata e riprogettata per affrontare le principali criticità di usabilità emerse nei test condotti con gli utenti. L'obiettivo principale della ricerca è stato comprendere come l’AI possa supportare questa fascia di popolazione, offrendo un’assistenza più intuitiva e personalizzata, riducendo le barriere digitali e migliorando l'interazione con l’applicazione. La metodologia adottata ha combinato analisi euristiche, test di usabilità e interviste con gli utenti per identificare le problematiche esistenti e validare le nuove soluzioni proposte. I risultati hanno mostrato che l'introduzione di un assistente virtuale basato su AI potrebbe potenzialmente rendere l'app più accessibile e fruibile, migliorando la capacità degli utenti di navigare autonomamente all'interno dell'interfaccia, a patto che venga implementata in modo chiaro e adattabile alle esigenze degli utenti. Questo lavoro pone le basi per future ricerche mirate alla creazione di linee guida specifiche per la progettazione di applicazioni digitali più inclusive e accessibili per la popolazione senior.

Supporting older adults through AI and accessible design: insights from the Active3 Project

Savoia, Andrea
2023/2024

Abstract

This thesis explores the integration of artificial intelligence (AI) to improve the accessibility and usability of digital applications for users over 60, with particular focus on the Active3 project and its associated smartphone application. The app, designed to promote physical activity among older adults, was analyzed and redesigned to address the main usability issues identified through user testing. The primary goal of the research was to understand how AI could support this population by offering more intuitive and personalized assistance, reducing digital barriers, and improving interaction with the app. The methodology adopted combined heuristic analysis, usability testing, and user interviews to identify existing issues and validate the proposed solutions. The results showed that the introduction of an AI-based virtual assistant could potentially make the app more accessible and user-friendly, enhancing the users' ability to navigate the interface independently, provided that it is implemented in a clear and adaptable way to meet the users' needs. This work lays the foundation for future research aimed at creating specific guidelines for designing more inclusive and accessible digital applications for the senior population.
ARC III - Scuola del Design
3-apr-2025
2023/2024
Questa tesi esplora l’integrazione dell’intelligenza artificiale (AI) per migliorare l’accessibilità e l’usabilità delle applicazioni digitali dedicate agli utenti over 60, con particolare attenzione al progetto Active3 e alla relativa applicazione per smartphone. L’app, nata per incentivare l'attività fisica tra gli anziani, è stata analizzata e riprogettata per affrontare le principali criticità di usabilità emerse nei test condotti con gli utenti. L'obiettivo principale della ricerca è stato comprendere come l’AI possa supportare questa fascia di popolazione, offrendo un’assistenza più intuitiva e personalizzata, riducendo le barriere digitali e migliorando l'interazione con l’applicazione. La metodologia adottata ha combinato analisi euristiche, test di usabilità e interviste con gli utenti per identificare le problematiche esistenti e validare le nuove soluzioni proposte. I risultati hanno mostrato che l'introduzione di un assistente virtuale basato su AI potrebbe potenzialmente rendere l'app più accessibile e fruibile, migliorando la capacità degli utenti di navigare autonomamente all'interno dell'interfaccia, a patto che venga implementata in modo chiaro e adattabile alle esigenze degli utenti. Questo lavoro pone le basi per future ricerche mirate alla creazione di linee guida specifiche per la progettazione di applicazioni digitali più inclusive e accessibili per la popolazione senior.
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