In Italy, there are thousands of forgotten mountain territories, statistically on the margins, almost invisible in the public discourse and far from the media spotlight. This is the case of the impervious Val Veddasca, guardian of a unique heritage not only from an ecological point of view, but first and foremost from a human one; evidence of a world that has now disappeared, whose remains, destined to a slow disintegration and a perhaps inevitable disappearance, are not entirely lost. Forgotten by the logic of exploitation of the alpine space, which in the 20th century, made subservient to centralities often extraneous to the mountains, launched a reorganisation of the mountain territory, “emptying” it above all of its complexity, the valley appears as an authentic reality in which man, through a relentless, age-old work of soil domestication and mediation with the natural elements, has been able to build an environment that is still practically intact and decipherable today. Every town, hamlet and village in this valley has the right to exist, to be cared for and protected as a “geographical, cultural and mental stronghold of the populations” (Teti, 2022). In this scenario, the work of thesis finds a particularly representative study subject of this phenomenon in the village of Monteviasco, built with the same vein of rock that gave way to its construction; thus clinging to a steep slope of the valley, it represents an emblematic case of the conflict between a condition of extreme isolation and a strong sense of belonging, a cornerstone of this ancient dialectic that man has been able to engage with the mountain in order to obtain a habitable space. The density and compactness of the built fabric, together with a general materic continuity, define Monteviasco as a unitary architectural artefact in which the relationships between the spaces of being and those of circulation are mediated by the alternation of compression and expansion, internal movements of a singular organism. A single architecture in which the articulation of the built volumes contributes to the feeling of being in an interior environment in which the empty spaces take the form of open-air “stanze”. Within this framework, the project approaches the settlement in the mountains by analysing the hierarchy of public spaces and identifying the areas charged with potential in terms of possibilities for encounters. The thesis proposes a series of punctual interventions in some cases aimed at the “maintenance” of already existing elements and in other cases at the re-signification of some unused spaces. Monteviasco becomes a laboratory in which, starting from the design of the public space, intended for the community, it is possible to experiment a new sensitivity towards a phenomenon, that of the progressive abandonment of inland areas, which is widespread throughout Italy.

In Italia esistono migliaia di territori montani dimenticati, statisticamente ai margini, invisibili nel discorso pubblico e lontani dai riflettori dei media. È il caso della impervia Val Veddasca, custode di un patrimonio unico non solo dal punto di vista ecologico, ma prima ancora umano; testimonianza di un mondo ormai scomparso i cui resti, destinati ad una lenta disgregazione e ad una scomparsa forse inevitabile, non risultano del tutto perduti. Dimenticata dalle logiche di sfruttamento dello spazio alpino, che, asservite a centralità spesso estranee alla montagna, nel Novecento hanno avviato una riorganizzazione del territorio montano “svuotandolo” innanzitutto della sua complessità, la valle si presenta come una realtà autentica nella quale l’uomo, attraverso una secolare e incessante opera di addomesticamento del suolo e mediazione con gli elementi naturali, ha saputo costruire un ambiente ad oggi praticamente intatto e ancora decifrabile. Ogni paese, frazione e villaggio di questa valle ha il diritto all’esistenza, ad essere curato e tutelato in quanto «presidio geografico, culturale e mentale delle popolazioni» (Teti, 2022). In questo scenario si inserisce il lavoro di tesi, che trova un soggetto di studio particolarmente rappresentativo di tale fenomeno nel paese di Monteviasco, costruito con la stessa vena di roccia che ha lasciato spazio alla sua edificazione; che così abbarbicato ad un ripido versante della valle rappresenta un caso emblematico del conflitto tra un’estrema condizione di isolamento e un forte sentimento di appartenenza, un caposaldo di questa antica dialettica che l’uomo ha saputo instaurare con la montagna al fine di ricavarne uno spazio abitabile. La densità e la compattezza del tessuto costruito, insieme ad una generale continuità materica, definiscono Monteviasco in quanto manufatto architettonico unitario all’interno del quale le relazioni tra gli spazi dello stare e quelli di circolazione sono mediate dall’alternanza di compressione e dilatazione, movimenti interni di un singolo organismo. Un’unica architettura nella quale l’articolazione dell’edificato concorre a provocare la sensazione di trovarsi in un ambiente interno in cui gli spazi vuoti si configurano come “stanze” a cielo aperto. In questo ambito, il progetto si confronta con l’abitato montino attraverso l’analisi della gerarchia degli spazi pubblici e l’individuazione di aree cariche di potenzialità in termini di possibilità di incontro. La tesi propone una serie di interventi puntuali talvolta finalizzati alla “manutenzione” di elementi esistenti e in altri casi alla ri-significazione di alcuni spazi in disuso. Monteviasco diventa un laboratorio in cui, partendo dal progetto dello spazio pubblico, destinato alla collettività, poter sperimentare una nuova sensibilità nei confronti di un fenomeno, quello del progressivo abbandono delle aree interne, assai diffuso su tutto il territorio italiano.

A series of rooms : interventions on the public space of Monteviasco

Zavatarelli, Gianluca
2023/2024

Abstract

In Italy, there are thousands of forgotten mountain territories, statistically on the margins, almost invisible in the public discourse and far from the media spotlight. This is the case of the impervious Val Veddasca, guardian of a unique heritage not only from an ecological point of view, but first and foremost from a human one; evidence of a world that has now disappeared, whose remains, destined to a slow disintegration and a perhaps inevitable disappearance, are not entirely lost. Forgotten by the logic of exploitation of the alpine space, which in the 20th century, made subservient to centralities often extraneous to the mountains, launched a reorganisation of the mountain territory, “emptying” it above all of its complexity, the valley appears as an authentic reality in which man, through a relentless, age-old work of soil domestication and mediation with the natural elements, has been able to build an environment that is still practically intact and decipherable today. Every town, hamlet and village in this valley has the right to exist, to be cared for and protected as a “geographical, cultural and mental stronghold of the populations” (Teti, 2022). In this scenario, the work of thesis finds a particularly representative study subject of this phenomenon in the village of Monteviasco, built with the same vein of rock that gave way to its construction; thus clinging to a steep slope of the valley, it represents an emblematic case of the conflict between a condition of extreme isolation and a strong sense of belonging, a cornerstone of this ancient dialectic that man has been able to engage with the mountain in order to obtain a habitable space. The density and compactness of the built fabric, together with a general materic continuity, define Monteviasco as a unitary architectural artefact in which the relationships between the spaces of being and those of circulation are mediated by the alternation of compression and expansion, internal movements of a singular organism. A single architecture in which the articulation of the built volumes contributes to the feeling of being in an interior environment in which the empty spaces take the form of open-air “stanze”. Within this framework, the project approaches the settlement in the mountains by analysing the hierarchy of public spaces and identifying the areas charged with potential in terms of possibilities for encounters. The thesis proposes a series of punctual interventions in some cases aimed at the “maintenance” of already existing elements and in other cases at the re-signification of some unused spaces. Monteviasco becomes a laboratory in which, starting from the design of the public space, intended for the community, it is possible to experiment a new sensitivity towards a phenomenon, that of the progressive abandonment of inland areas, which is widespread throughout Italy.
HANNINEN, GIOVANNI
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
3-apr-2025
2023/2024
In Italia esistono migliaia di territori montani dimenticati, statisticamente ai margini, invisibili nel discorso pubblico e lontani dai riflettori dei media. È il caso della impervia Val Veddasca, custode di un patrimonio unico non solo dal punto di vista ecologico, ma prima ancora umano; testimonianza di un mondo ormai scomparso i cui resti, destinati ad una lenta disgregazione e ad una scomparsa forse inevitabile, non risultano del tutto perduti. Dimenticata dalle logiche di sfruttamento dello spazio alpino, che, asservite a centralità spesso estranee alla montagna, nel Novecento hanno avviato una riorganizzazione del territorio montano “svuotandolo” innanzitutto della sua complessità, la valle si presenta come una realtà autentica nella quale l’uomo, attraverso una secolare e incessante opera di addomesticamento del suolo e mediazione con gli elementi naturali, ha saputo costruire un ambiente ad oggi praticamente intatto e ancora decifrabile. Ogni paese, frazione e villaggio di questa valle ha il diritto all’esistenza, ad essere curato e tutelato in quanto «presidio geografico, culturale e mentale delle popolazioni» (Teti, 2022). In questo scenario si inserisce il lavoro di tesi, che trova un soggetto di studio particolarmente rappresentativo di tale fenomeno nel paese di Monteviasco, costruito con la stessa vena di roccia che ha lasciato spazio alla sua edificazione; che così abbarbicato ad un ripido versante della valle rappresenta un caso emblematico del conflitto tra un’estrema condizione di isolamento e un forte sentimento di appartenenza, un caposaldo di questa antica dialettica che l’uomo ha saputo instaurare con la montagna al fine di ricavarne uno spazio abitabile. La densità e la compattezza del tessuto costruito, insieme ad una generale continuità materica, definiscono Monteviasco in quanto manufatto architettonico unitario all’interno del quale le relazioni tra gli spazi dello stare e quelli di circolazione sono mediate dall’alternanza di compressione e dilatazione, movimenti interni di un singolo organismo. Un’unica architettura nella quale l’articolazione dell’edificato concorre a provocare la sensazione di trovarsi in un ambiente interno in cui gli spazi vuoti si configurano come “stanze” a cielo aperto. In questo ambito, il progetto si confronta con l’abitato montino attraverso l’analisi della gerarchia degli spazi pubblici e l’individuazione di aree cariche di potenzialità in termini di possibilità di incontro. La tesi propone una serie di interventi puntuali talvolta finalizzati alla “manutenzione” di elementi esistenti e in altri casi alla ri-significazione di alcuni spazi in disuso. Monteviasco diventa un laboratorio in cui, partendo dal progetto dello spazio pubblico, destinato alla collettività, poter sperimentare una nuova sensibilità nei confronti di un fenomeno, quello del progressivo abbandono delle aree interne, assai diffuso su tutto il territorio italiano.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/235940