This research investigates the relationship between Etruscan epigraphy and type design through the creation of the Rasenna typeface, a type revival inspired by the ancient Etruscan writing system. The work develops through a historical and formal analysis of Etruscan inscriptions, with particular attention to the graphic characteristics of the Cippus Perusinus, the Pyrgi Tablets, and the Liber Linteus. The goal is to understand how typography can reinterpret and preserve a lost writing system, maintaining a balance between historical accuracy and contemporary functionality. The development process of the Rasenna typeface is structured in multiple phases: from the selection and analysis of epigraphic sources to the definition of key typographic elements, including stylistic variations, the digital transposition of incised aesthetics, and the introduction of elements absent in the original Etruscan system, such as lowercase letters and numerals. Special attention is given to the design of OpenType features, allowing for the alternation between more traditional forms and experimental interpretations. The results highlight how type design can serve as an effective tool for research and dissemination, offering new opportunities for the transcription and interpretation of the Etruscan language. The project addresses the following research questions: How can a typeface be designed based on fragmented epigraphic sources? What strategies can be adopted to adapt an ancient alphabet to a modern typographic system without compromising its visual identity? What role does typography play in the valorization of cultural heritage? The outcome is a typeface: Rasenna, which, in addition to being a tribute to epigraphic tradition, is conceived as a versatile system with applications in academic, museum, and publishing contexts. Looking ahead, the development of new weights, italic variants, and the expansion of the character set to support other writing systems, such as Cyrillic, could further enhance the project's potential. Through this research, Rasenna demonstrates how typography can act as a bridge between past and present, transforming a fragmented visual heritage into a living and usable typographic language.
Questa ricerca indaga il rapporto tra epigrafia etrusca e progettazione tipografica attraverso la creazione del carattere Rasenna, un type revival ispirato all’antico sistema di scrittura degli Etruschi. Il lavoro si sviluppa attraverso un'analisi storica e formale delle iscrizioni etrusche, con particolare attenzione alle caratteristiche grafiche del Cippo di Perugia, delle Tavole di Pyrgi e del Liber Linteus. L'obiettivo è quello di comprendere in che modo la tipografia possa reinterpretare e preservare un sistema scrittorio scomparso, mantenendo un equilibrio tra fedeltà storica e funzionalità contemporanea. Il processo di sviluppo del carattere Rasenna si articola in più fasi: dalla selezione e analisi delle fonti epigrafiche alla definizione degli elementi tipografici chiave, tra cui le varianti stilistiche, la trasposizione dell’estetica incisoria nel digitale e l’introduzione di elementi assenti nel sistema etrusco originale, come l’alfabeto minuscolo e i numeri. Una particolare attenzione è dedicata alla progettazione delle varianti OpenType, che permettono di alternare forme più tradizionali a interpretazioni più sperimentali. I risultati evidenziano come la progettazione tipografica possa essere un efficace strumento di ricerca e divulgazione, offrendo nuove opportunità per la trascrizione e l’interpretazione della lingua etrusca. Il progetto risponde quindi alle seguenti domande di ricerca: Come si può progettare un carattere tipografico a partire da fonti epigrafiche frammentarie? Quali strategie possono essere adottate per adattare un alfabeto antico a un sistema tipografico moderno senza comprometterne l’identità visiva? Qual è il ruolo della tipografia nella valorizzazione del patrimonio culturale? Il risultato è un carattere tipografico: Rasenna, che oltre a essere un tributo alla tradizione epigrafica, si configura come un sistema versatile con applicazioni in ambito accademico, museale ed editoriale. In prospettiva futura, lo sviluppo di nuovi pesi, varianti corsive e l’espansione del set di caratteri per supportare altri sistemi di scrittura, come il cirillico, potrebbero ampliare ulteriormente il potenziale del progetto. Attraverso questa ricerca, Rasenna dimostra come la tipografia possa fungere da ponte tra passato e presente, trasformando un’eredità visiva frammentaria in un linguaggio tipografico vivo e utilizzabile.
Rasenna: studio e disegno di un carattere tipografico ispirato alle iscrizioni etrusche
Bracchi, Martina
2023/2024
Abstract
This research investigates the relationship between Etruscan epigraphy and type design through the creation of the Rasenna typeface, a type revival inspired by the ancient Etruscan writing system. The work develops through a historical and formal analysis of Etruscan inscriptions, with particular attention to the graphic characteristics of the Cippus Perusinus, the Pyrgi Tablets, and the Liber Linteus. The goal is to understand how typography can reinterpret and preserve a lost writing system, maintaining a balance between historical accuracy and contemporary functionality. The development process of the Rasenna typeface is structured in multiple phases: from the selection and analysis of epigraphic sources to the definition of key typographic elements, including stylistic variations, the digital transposition of incised aesthetics, and the introduction of elements absent in the original Etruscan system, such as lowercase letters and numerals. Special attention is given to the design of OpenType features, allowing for the alternation between more traditional forms and experimental interpretations. The results highlight how type design can serve as an effective tool for research and dissemination, offering new opportunities for the transcription and interpretation of the Etruscan language. The project addresses the following research questions: How can a typeface be designed based on fragmented epigraphic sources? What strategies can be adopted to adapt an ancient alphabet to a modern typographic system without compromising its visual identity? What role does typography play in the valorization of cultural heritage? The outcome is a typeface: Rasenna, which, in addition to being a tribute to epigraphic tradition, is conceived as a versatile system with applications in academic, museum, and publishing contexts. Looking ahead, the development of new weights, italic variants, and the expansion of the character set to support other writing systems, such as Cyrillic, could further enhance the project's potential. Through this research, Rasenna demonstrates how typography can act as a bridge between past and present, transforming a fragmented visual heritage into a living and usable typographic language.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2025-04-Bracchi.pdf
solo utenti autorizzati a partire dal 13/03/2026
Dimensione
92.81 MB
Formato
Adobe PDF
|
92.81 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/236084