This research thesis stems from the willingness to modernise the secondary school system, which today, in many European countries including Italy, suffers from excessive rigidity, schematism and notionism, in contrast with the very nature of didactics, a highly experimental and constantly evolving discipline. This paper proposes a pedagogical model of Autonomous Learning in which the teaching experience starts from the students themselves, their interests, their sensitivity and their uniqueness, with the aim of creating a bridge between the moments of school learning and those of personal exploration that in the digital era each user experiences. The model was built on the basis of extensive Desk and Field Research and tested in its core principles through interactive User Testing. The project also aims to encourage digital education, starting from the conviction, shared by recent studies and ideas, that the most valuable skill for a citizen of the 21st century is the very ability to learn by critically navigating the multitude of information in which they find themselves immersed. To this end, the proposal of the model is accompanied by the conception of a digital tool designed to facilitate and guide the student in this exploratory teaching and make the experience of the pedagogical model more smooth and equal.

Questa tesi di ricerca nasce dalla volontà di ammodernare il sistema scolastico secondario che ad oggi, in molti Paesi europei tra cui l’Italia, soffre di eccessiva rigidità, schematismo e nozionismo, in contrasto con la natura stessa della didattica, una disciplina fortemente sperimentale ed in costante evoluzione. Questo elaborato propone un modello pedagogico di Autonomous Learning in cui l’esperienza didattica parte dallo studente stesso, dai suoi interessi, dalla sua sensibilità e dalla sua unicità, con l’obiettivo di creare un ponte tra i momenti di apprendimento scolastici e quelli di esplorazione personale che nell’era digitale ogni utente vive. Il modello è stato costruito a monte di un’ampia Desk e Field Research e testato nei suoi princìpi cardine attraverso User Testing interattivi. Il progetto si pone anche l’obiettivo di incoraggiare un’educazione digitale, partendo dalla convinzione, condivisa da recenti studi e idee, che l’abilità più preziosa per un cittadino del 21esimo secolo sia la capacità stessa di apprendere navigando con spirito critico nella moltitudine di informazioni in cui si trova immerso. A questo scopo alla proposta del modello si affianca l’ideazione di uno strumento digitale pensato per facilitare e guidare lo studente in questa didattica esplorativa e rendere l’esperienza del modello pedagogico più fluida ed equa.

Design for digital transformation: an autonomous learning model and its application in the secondary school environment

Cellura, Samuele
2023/2024

Abstract

This research thesis stems from the willingness to modernise the secondary school system, which today, in many European countries including Italy, suffers from excessive rigidity, schematism and notionism, in contrast with the very nature of didactics, a highly experimental and constantly evolving discipline. This paper proposes a pedagogical model of Autonomous Learning in which the teaching experience starts from the students themselves, their interests, their sensitivity and their uniqueness, with the aim of creating a bridge between the moments of school learning and those of personal exploration that in the digital era each user experiences. The model was built on the basis of extensive Desk and Field Research and tested in its core principles through interactive User Testing. The project also aims to encourage digital education, starting from the conviction, shared by recent studies and ideas, that the most valuable skill for a citizen of the 21st century is the very ability to learn by critically navigating the multitude of information in which they find themselves immersed. To this end, the proposal of the model is accompanied by the conception of a digital tool designed to facilitate and guide the student in this exploratory teaching and make the experience of the pedagogical model more smooth and equal.
ARC III - Scuola del Design
3-apr-2025
2023/2024
Questa tesi di ricerca nasce dalla volontà di ammodernare il sistema scolastico secondario che ad oggi, in molti Paesi europei tra cui l’Italia, soffre di eccessiva rigidità, schematismo e nozionismo, in contrasto con la natura stessa della didattica, una disciplina fortemente sperimentale ed in costante evoluzione. Questo elaborato propone un modello pedagogico di Autonomous Learning in cui l’esperienza didattica parte dallo studente stesso, dai suoi interessi, dalla sua sensibilità e dalla sua unicità, con l’obiettivo di creare un ponte tra i momenti di apprendimento scolastici e quelli di esplorazione personale che nell’era digitale ogni utente vive. Il modello è stato costruito a monte di un’ampia Desk e Field Research e testato nei suoi princìpi cardine attraverso User Testing interattivi. Il progetto si pone anche l’obiettivo di incoraggiare un’educazione digitale, partendo dalla convinzione, condivisa da recenti studi e idee, che l’abilità più preziosa per un cittadino del 21esimo secolo sia la capacità stessa di apprendere navigando con spirito critico nella moltitudine di informazioni in cui si trova immerso. A questo scopo alla proposta del modello si affianca l’ideazione di uno strumento digitale pensato per facilitare e guidare lo studente in questa didattica esplorativa e rendere l’esperienza del modello pedagogico più fluida ed equa.
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