The digital transformation within the educational sector has catalyzed significant growth in the Educational Technology (EdTech) industry. This thesis explores the landscape of EdTech in Italy through a comprehensive three-phase analysis: an extensive mapping of the sector, a case study focusing on Futurely's contributions to career guidance, and the development of an innovative framework for assessing the effectiveness of EdTech solutions. The initial section provides a systematic overview of the Italian EdTech ecosystem, organizing companies based on their geographical locations, educational levels, and market strategies. A notable contribution of this research is the implementation of student journey mapping, which examines the engagement of learners with EdTech solutions across various educational stages. The findings indicate uneven adoption rates, revealing significant gaps during specific phases of the student journey and underscoring the necessity for targeted innovations. The subsequent section features a case study on Futurely, an EdTech firm dedicated to career guidance. Utilizing both qualitative and quantitative methodologies, this research assesses Futurely's effectiveness in mitigating skill mismatches and aiding students during career transitions. The results demonstrate that Futurely effectively connects educational experiences with employment opportunities, providing advantages for both students and educational institutions. The concluding section presents the IMPACT+ framework, which is specifically crafted to evaluate the multi-stakeholder impact of Futurely. Utilizing the insights gained, this research formulates the EdTech Impact Framework (EIF), a scalable model intended for the assessment of EdTech solutions throughout the industry. The findings indicate that the EIF can serve as a thorough assessment tool to inform investment decisions, policy formulation, and educational strategies. This research provides an empirical examination of the EdTech landscape in Italy, identifying significant market deficiencies and proposing a student-centered mapping approach. Furthermore, it contributes to the advancement of impact assessment in the EdTech sector by introducing a comprehensive framework applicable across the industry. Future investigations should focus on refining the EIF through longitudinal studies to improve its flexibility in various educational settings.

La trasformazione digitale nel settore dell'istruzione ha catalizzato una crescita significativa nel settore delle tecnologie educative (EdTech). La tesi esplora il panorama EdTech in Italia attraverso un'analisi completa in tre fasi: un'ampia mappatura del settore, un caso di studio incentrato sui contributi di Futurely all'orientamento professionale e lo sviluppo di un framework innovativo per valutare l'efficacia delle soluzioni EdTech. La prima fase fornisce una mappatura del settore EdTech italiano, classificando le aziende in base a ubicazione geografica, livelli di istruzione target e segmentazioni di mercato. Ulteriore contributo è l'implementazione di una mappatura del settore tramite Student Journey, che esamina il coinvolgimento degli studenti con le soluzioni EdTech attraverso le varie fasi dell'istruzione. I risultati indicano tassi di adozione non uniformi, che rivelano lacune in specifiche fasi del percorso dello studente e sottolineano la necessità di innovazioni mirate. La seconda fase presenta un caso di studio su Futurely, azienda EdTech dedicata all'orientamento professionale. Tramite metodologie sia qualitative che quantitative,la ricerca valuta l'efficacia di Futurely nell'attenuare l'inadeguatezza delle competenze e nell'aiutare gli studenti durante le transizioni di carriera. I risultati dimostrano che Futurely collega efficacemente le esperienze formative con le opportunità di lavoro, offrendo vantaggi sia per gli studenti che per gli istituti di formazione. La terza fase presenta il framework di riferimento IMPACT+, sviluppato appositamente per valutare l'impatto di Futurely. Partendo da IMPACT+, la ricerca formula l'EdTech Impact Framework (EIF), un framework scalabile destinato alla valutazione delle soluzioni EdTech in tutto il settore. I risultati indicano che l'EIF può servire come strumento di valutazione completo per supportare le decisioni di investimento e le strategie educative. La ricerca fornisce una analisi del panorama dell'EdTech in Italia, identificando le carenze significative del mercato e proponendo un approccio di mappatura incentrato sugli studenti. Contribuisce alla valutazione dell’impatto nel settore EdTech, introducendo un framework completo applicabile a tutto il settore. Le ricerche future dovrebbero concentrarsi sul perfezionamento del framework per migliorare la sua flessibilità nei vari contesti educativi.

Edtech market in Italy: state of the art, perspectives and the case of futurely

Esposito, Giacomo;MUSCO, GIOVANNI
2023/2024

Abstract

The digital transformation within the educational sector has catalyzed significant growth in the Educational Technology (EdTech) industry. This thesis explores the landscape of EdTech in Italy through a comprehensive three-phase analysis: an extensive mapping of the sector, a case study focusing on Futurely's contributions to career guidance, and the development of an innovative framework for assessing the effectiveness of EdTech solutions. The initial section provides a systematic overview of the Italian EdTech ecosystem, organizing companies based on their geographical locations, educational levels, and market strategies. A notable contribution of this research is the implementation of student journey mapping, which examines the engagement of learners with EdTech solutions across various educational stages. The findings indicate uneven adoption rates, revealing significant gaps during specific phases of the student journey and underscoring the necessity for targeted innovations. The subsequent section features a case study on Futurely, an EdTech firm dedicated to career guidance. Utilizing both qualitative and quantitative methodologies, this research assesses Futurely's effectiveness in mitigating skill mismatches and aiding students during career transitions. The results demonstrate that Futurely effectively connects educational experiences with employment opportunities, providing advantages for both students and educational institutions. The concluding section presents the IMPACT+ framework, which is specifically crafted to evaluate the multi-stakeholder impact of Futurely. Utilizing the insights gained, this research formulates the EdTech Impact Framework (EIF), a scalable model intended for the assessment of EdTech solutions throughout the industry. The findings indicate that the EIF can serve as a thorough assessment tool to inform investment decisions, policy formulation, and educational strategies. This research provides an empirical examination of the EdTech landscape in Italy, identifying significant market deficiencies and proposing a student-centered mapping approach. Furthermore, it contributes to the advancement of impact assessment in the EdTech sector by introducing a comprehensive framework applicable across the industry. Future investigations should focus on refining the EIF through longitudinal studies to improve its flexibility in various educational settings.
PISCITELLI, ELISA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
3-apr-2025
2023/2024
La trasformazione digitale nel settore dell'istruzione ha catalizzato una crescita significativa nel settore delle tecnologie educative (EdTech). La tesi esplora il panorama EdTech in Italia attraverso un'analisi completa in tre fasi: un'ampia mappatura del settore, un caso di studio incentrato sui contributi di Futurely all'orientamento professionale e lo sviluppo di un framework innovativo per valutare l'efficacia delle soluzioni EdTech. La prima fase fornisce una mappatura del settore EdTech italiano, classificando le aziende in base a ubicazione geografica, livelli di istruzione target e segmentazioni di mercato. Ulteriore contributo è l'implementazione di una mappatura del settore tramite Student Journey, che esamina il coinvolgimento degli studenti con le soluzioni EdTech attraverso le varie fasi dell'istruzione. I risultati indicano tassi di adozione non uniformi, che rivelano lacune in specifiche fasi del percorso dello studente e sottolineano la necessità di innovazioni mirate. La seconda fase presenta un caso di studio su Futurely, azienda EdTech dedicata all'orientamento professionale. Tramite metodologie sia qualitative che quantitative,la ricerca valuta l'efficacia di Futurely nell'attenuare l'inadeguatezza delle competenze e nell'aiutare gli studenti durante le transizioni di carriera. I risultati dimostrano che Futurely collega efficacemente le esperienze formative con le opportunità di lavoro, offrendo vantaggi sia per gli studenti che per gli istituti di formazione. La terza fase presenta il framework di riferimento IMPACT+, sviluppato appositamente per valutare l'impatto di Futurely. Partendo da IMPACT+, la ricerca formula l'EdTech Impact Framework (EIF), un framework scalabile destinato alla valutazione delle soluzioni EdTech in tutto il settore. I risultati indicano che l'EIF può servire come strumento di valutazione completo per supportare le decisioni di investimento e le strategie educative. La ricerca fornisce una analisi del panorama dell'EdTech in Italia, identificando le carenze significative del mercato e proponendo un approccio di mappatura incentrato sugli studenti. Contribuisce alla valutazione dell’impatto nel settore EdTech, introducendo un framework completo applicabile a tutto il settore. Le ricerche future dovrebbero concentrarsi sul perfezionamento del framework per migliorare la sua flessibilità nei vari contesti educativi.
File allegati
File Dimensione Formato  
2025_04_Esposito_Musco.pdf

solo utenti autorizzati a partire dal 13/03/2026

Descrizione: Testo Tesi
Dimensione 8.77 MB
Formato Adobe PDF
8.77 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
2025_04_Esposito_Musco_Executive_Summary.pdf

solo utenti autorizzati a partire dal 13/03/2026

Descrizione: Executive Summary
Dimensione 1.26 MB
Formato Adobe PDF
1.26 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/236271