This study assesses the environmental impacts of bridge construction and rehabilitation using Life Cycle Assessment combined with Multi-Criteria Decision-Making. The analysis focuses on key environmental indicators, including Global Warming Potential, fossil resource scarcity, water consumption, particulate matter formation, and ecotoxicity. The results indicate that full bridge replacement has the highest environmental burden due to increased material consumption, energy demand, and emissions. In contrast, rehabilitation strategies significantly reduce environmental impacts, particularly in terms of carbon footprint, water usage, and toxicity levels, making them a more sustainable option. These findings underscore the importance of prioritizing rehabilitation over complete reconstruction, optimizing material selection, and implementing low-carbon construction practices to enhance sustainability in infrastructure projects.
Questo studio valuta gli impatti ambientali della costruzione e della riabilitazione dei ponti attraverso una Valutazione del Ciclo di Vita (LCA) combinata con metodi di Decisione Multi-Criterio (MCDM). L'analisi si concentra su indicatori ambientali critici, tra cui il Potenziale di Riscaldamento Globale, la scarsità di risorse fossili, il consumo di acqua, la formazione di particolato e l'ecotossicità. I risultati rivelano che la sostituzione completa del ponte comporta il maggiore impatto ambientale, a causa dell'aumento del consumo di materiali, della domanda energetica e delle emissioni. Al contrario, le strategie di riabilitazione dimostrano un impatto ambientale significativamente inferiore, in particolare nella riduzione dell'impronta di carbonio, del consumo di acqua e dei livelli di tossicità. Questi risultati evidenziano l'importanza di dare priorità alla riabilitazione dei ponti rispetto alla completa ricostruzione, ottimizzando la selezione dei materiali e adottando pratiche di costruzione a basse emissioni di carbonio per migliorare la sostenibilità dei progetti infrastrutturali.
Life cycle assessment of bridge restoration for enhanced robustness using smart industrialized solutions
MIRMOUSAVI, SEYED MOHAMMADREZA
2023/2024
Abstract
This study assesses the environmental impacts of bridge construction and rehabilitation using Life Cycle Assessment combined with Multi-Criteria Decision-Making. The analysis focuses on key environmental indicators, including Global Warming Potential, fossil resource scarcity, water consumption, particulate matter formation, and ecotoxicity. The results indicate that full bridge replacement has the highest environmental burden due to increased material consumption, energy demand, and emissions. In contrast, rehabilitation strategies significantly reduce environmental impacts, particularly in terms of carbon footprint, water usage, and toxicity levels, making them a more sustainable option. These findings underscore the importance of prioritizing rehabilitation over complete reconstruction, optimizing material selection, and implementing low-carbon construction practices to enhance sustainability in infrastructure projects.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/236432