To date, the importance of cultural heritage has grown significantly, sparking interest in history and the enhancement of the heritage itself. The increasing awareness of this issue has also involved sectors that may seem distant, such as the fashion industry, which has started to more frequently consider historical sites, influencing and inspiring high-fashion events. Fashion, one of the largest and most followed industries in the world, has become a vehicle for spreading important messages about the preservation of global cultural heritage, especially among younger generations. This thesis aims to explore this extraordinary connection, using Villa Adriana as an example, one of the most important archaeological sites that perfectly embodies the principles of ancient Roman architecture. Built starting in the 2nd century, the villa was conceived as an ideal city to emphasize the power of Emperor Hadrian, reflecting the influence of various cultures. Water, a fundamental element, becomes a symbol of dialogue between architectural rigor and nature, representing one of the most significant aspects of Roman architecture. The contrast between monumental architecture and the romantic scenography invites reflection on the timeless importance of this complex. The thesis project focuses on the relationship between the Christian Dior maison and Villa Adriana, with particular attention to timelessness, strength, and respect for cultural heritage. Dior is the symbol that reflects these values, embodying timeless design, cultural sensitivity, and an image of a woman who is both strong and fragile. By analyzing Dior's collections, it is evident how these principles have accompanied the maison for nearly 80 years. "Elusium of Villa Adriana" is a project that combines fashion and architecture, becoming an allegory of a divine garden where beauty and strength intertwine, with a strong connection to nature. The project includes three specific areas: the Building with Three Exedras, which will host the exhibition pavilion and fashion show; a new thermal pavilion near the Cento Camerelle, symbolizing Roman baths; and a stone garden near the Antineion, which engages with the theme of water. This thesis arises from the collaboration of students from various faculties and represents an update and further development of previous research.

Ad oggi, l'importanza del patrimonio culturale è cresciuta notevolmente, suscitando l'interesse delle persone verso la storia e la valorizzazione del patrimonio stesso. La crescente sensibilità verso questo tema ha coinvolto anche settori apparentemente lontani, come l'industria della moda, che ha iniziato a considerare sempre più frequentemente luoghi storici, influenzando e ispirando eventi di alta moda. La moda, una delle industrie più grandi e seguite nel mondo, è diventata un veicolo per diffondere messaggi importanti sulla preservazione del patrimonio culturale globale, soprattutto tra le giovani generazioni. La presente tesi vuole esplorare questa connessione straordinaria, prendendo come esempio Villa Adriana, uno dei più importanti siti archeologici che incarna perfettamente i principi dell'architettura romana antica. Edificata a partire dal II secolo, la villa fu concepita come una città ideale per enfatizzare la potenza dell'imperatore Adriano, riflettendo l'influenza di diverse culture. L'acqua, elemento fondamentale, diventa simbolo di dialogo tra il rigore architettonico e la natura, rappresentando uno degli aspetti più significativi dell'architettura romana. Il contrasto tra la monumentalità architettonica e la scenografia romantica invita a riflettere sull'importanza senza tempo di questo complesso. Il progetto di tesi si concentra sulla relazione tra la maison Christian Dior e Villa Adriana, con particolare attenzione all'atemporalità, alla forza e al rispetto del patrimonio culturale. Dior è il simbolo che riflette questi valori, incarnando un design senza tempo, sensibilità culturale e un'immagine della donna forte ma fragile. Analizzando le collezioni di Dior, si evidenzia come questi principi abbiano accompagnato la maison per quasi 80 anni. "Elusium of Villa Adriana" è un progetto che unisce moda e architettura, diventando un'allegoria di un giardino divino dove bellezza e forza si intrecciano, con un forte legame con la natura. Il progetto prevede tre aree specifiche: l'Edificio con Tre Esedre, che ospiterà il padiglione espositivo e la sfilata; un nuovo padiglione termale vicino alle Cento Camerelle, simbolo delle terme romane; e un giardino di pietra vicino all'Antineion, che dialoga con il tema dell'acqua. Questa tesi nasce dalla collaborazione tra studenti di diverse facoltà e rappresenta un aggiornamento e un approfondimento della ricerca precedente.

Elysium of Villa Adriana

Puto, David
2024/2025

Abstract

To date, the importance of cultural heritage has grown significantly, sparking interest in history and the enhancement of the heritage itself. The increasing awareness of this issue has also involved sectors that may seem distant, such as the fashion industry, which has started to more frequently consider historical sites, influencing and inspiring high-fashion events. Fashion, one of the largest and most followed industries in the world, has become a vehicle for spreading important messages about the preservation of global cultural heritage, especially among younger generations. This thesis aims to explore this extraordinary connection, using Villa Adriana as an example, one of the most important archaeological sites that perfectly embodies the principles of ancient Roman architecture. Built starting in the 2nd century, the villa was conceived as an ideal city to emphasize the power of Emperor Hadrian, reflecting the influence of various cultures. Water, a fundamental element, becomes a symbol of dialogue between architectural rigor and nature, representing one of the most significant aspects of Roman architecture. The contrast between monumental architecture and the romantic scenography invites reflection on the timeless importance of this complex. The thesis project focuses on the relationship between the Christian Dior maison and Villa Adriana, with particular attention to timelessness, strength, and respect for cultural heritage. Dior is the symbol that reflects these values, embodying timeless design, cultural sensitivity, and an image of a woman who is both strong and fragile. By analyzing Dior's collections, it is evident how these principles have accompanied the maison for nearly 80 years. "Elusium of Villa Adriana" is a project that combines fashion and architecture, becoming an allegory of a divine garden where beauty and strength intertwine, with a strong connection to nature. The project includes three specific areas: the Building with Three Exedras, which will host the exhibition pavilion and fashion show; a new thermal pavilion near the Cento Camerelle, symbolizing Roman baths; and a stone garden near the Antineion, which engages with the theme of water. This thesis arises from the collaboration of students from various faculties and represents an update and further development of previous research.
ALLEGRETTI, GRETA
ELGANI , ELENA MARIELE
SCULLICA, FRANCESCO
SIMONI, LORENZO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
3-apr-2025
2024/2025
Ad oggi, l'importanza del patrimonio culturale è cresciuta notevolmente, suscitando l'interesse delle persone verso la storia e la valorizzazione del patrimonio stesso. La crescente sensibilità verso questo tema ha coinvolto anche settori apparentemente lontani, come l'industria della moda, che ha iniziato a considerare sempre più frequentemente luoghi storici, influenzando e ispirando eventi di alta moda. La moda, una delle industrie più grandi e seguite nel mondo, è diventata un veicolo per diffondere messaggi importanti sulla preservazione del patrimonio culturale globale, soprattutto tra le giovani generazioni. La presente tesi vuole esplorare questa connessione straordinaria, prendendo come esempio Villa Adriana, uno dei più importanti siti archeologici che incarna perfettamente i principi dell'architettura romana antica. Edificata a partire dal II secolo, la villa fu concepita come una città ideale per enfatizzare la potenza dell'imperatore Adriano, riflettendo l'influenza di diverse culture. L'acqua, elemento fondamentale, diventa simbolo di dialogo tra il rigore architettonico e la natura, rappresentando uno degli aspetti più significativi dell'architettura romana. Il contrasto tra la monumentalità architettonica e la scenografia romantica invita a riflettere sull'importanza senza tempo di questo complesso. Il progetto di tesi si concentra sulla relazione tra la maison Christian Dior e Villa Adriana, con particolare attenzione all'atemporalità, alla forza e al rispetto del patrimonio culturale. Dior è il simbolo che riflette questi valori, incarnando un design senza tempo, sensibilità culturale e un'immagine della donna forte ma fragile. Analizzando le collezioni di Dior, si evidenzia come questi principi abbiano accompagnato la maison per quasi 80 anni. "Elusium of Villa Adriana" è un progetto che unisce moda e architettura, diventando un'allegoria di un giardino divino dove bellezza e forza si intrecciano, con un forte legame con la natura. Il progetto prevede tre aree specifiche: l'Edificio con Tre Esedre, che ospiterà il padiglione espositivo e la sfilata; un nuovo padiglione termale vicino alle Cento Camerelle, simbolo delle terme romane; e un giardino di pietra vicino all'Antineion, che dialoga con il tema dell'acqua. Questa tesi nasce dalla collaborazione tra studenti di diverse facoltà e rappresenta un aggiornamento e un approfondimento della ricerca precedente.
File allegati
File Dimensione Formato  
2025_4_Puto_Elysium of Villa Adriana_Tesi.pdf

non accessibile

Descrizione: Thesis Book
Dimensione 112.84 MB
Formato Adobe PDF
112.84 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
2025_4__Puto_Tavole.pdf

non accessibile

Descrizione: Boards
Dimensione 449.55 MB
Formato Adobe PDF
449.55 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/236477