Social enterprises hold a crucial role in addressing grand societal challenges, particularly in Base of Pyramid markets, where traditional non-profit, governmental, and for-profit solutions have been ineffective in implementing their mission. This thesis explores the Village Input Fairs (VIF) model, a social innovation based in Sub-Saharan Africa, aiming to create markets that increase agricultural input accessibility for rural farmers and economic growth for existing agro-dealers. This study examines the challenges the VIF model faces while seeking scalability through the social franchising model. It identifies the mechanisms and operational tools needed to ensure mission alignment and reduce mission drifts, ensuring effective mission-driven scalability in resource-constrained environments. To answer this inquiry, the study follows a Participatory Action Research (PAR) approach, collaborating with multiple stakeholders and iterating the results to best fit the context of the study and its peculiarities. The research emphasized key challenges faced in BoP markets, such as mission drift and opportunistic behavior, which threaten the social impact and financial sustainability of the social franchising model. Therefore, a Standard Operating Procedure (SOP) integrating structured incentives, digital payment systems, and compliance frameworks was created and validated through expert interviews, aiming to resolve inefficiencies and enhance performance. The study validated several operational tools that prevent mission drift, optimizing the performance of last-mile delivery models in the agricultural sector. Findings suggest that by centralizing revenue-generating activities and a mission-aligned compensation system while implementing digital payment and monitoring systems, the social franchise can successfully maintain its social mission across all franchisees. This study provides insightful implications for social entrepreneurs and impact investors aiming to scale up social enterprises operating BoP markets through the social franchising vehicle.
Le imprese sociali hanno un ruolo cruciale nell'affrontare le grandi sfide della società, in particolare nei mercati della base della piramide, dove le tradizionali soluzioni no-profit, governative e for-profit si sono rivelate inefficaci nell'attuazione della loro missione. Questa tesi analizza il modello delle Village Input Fairs (VIF), un'innovazione sociale con sede nell'Africa subsahariana, che mira ad aumentare l'impatto sociale attraverso la creazione di mercati che aumentano l'accessibilità agli input agricoli per gli agricoltori rurali e la crescita economica per i rivenditori agricoli esistenti. Questo studio esamina le sfide che il modello VIF deve affrontare mentre cerca la scalabilità attraverso il modello del franchising sociale. Identifica i meccanismi e gli strumenti operativi necessari per garantire l'allineamento della missione e ridurne le derive, assicurando una scalabilità efficace basata sulla missione in ambienti con risorse limitate. È stato seguito un approccio di ricerca-azione partecipativa (PAR) per generare una risposta fattibile alla domanda di ricerca, collaborando con più parti interessate e iterando i risultati per adattarli al meglio al contesto dello studio e alle sue peculiarità. La ricerca si è concentrata sulle minacce che devono affrontare i franchising sociali che cercano di operare nei mercati della BoP. In effetti, i franchising sociali devono affrontare la deriva della missione e comportamenti opportunistici che minacciano il delicato equilibrio della loro struttura ibrida, portando potenzialmente al fallimento della missione. Pertanto, è stata creata e convalidata una procedura operativa standard (SOP) che integra incentivi strutturati, sistemi di pagamento digitali e quadri di conformità attraverso interviste con esperti, con l'obiettivo di risolvere le inefficienze e migliorare le prestazioni. Lo studio ha convalidato diversi strumenti operativi che impediscono la deriva della missione, ottimizzando le prestazioni dei modelli di consegna dell'ultimo miglio nel settore agricolo. I risultati suggeriscono che, centralizzando le attività che generano entrate e un sistema di compensazione allineato alla missione e implementando sistemi di pagamento e monitoraggio digitali, il franchising sociale può mantenere con successo la sua missione sociale tra tutti gli affiliati. Questo studio fornisce implicazioni interessanti per gli imprenditori sociali e gli investitori d'impatto che mirano a scalare le imprese sociali che operano nei mercati BoP attraverso il veicolo del franchising sociale.
Standard operating procedure as a mechanism to prevent mission drift in BoP social franchising models
Bassil, Jana
2024/2025
Abstract
Social enterprises hold a crucial role in addressing grand societal challenges, particularly in Base of Pyramid markets, where traditional non-profit, governmental, and for-profit solutions have been ineffective in implementing their mission. This thesis explores the Village Input Fairs (VIF) model, a social innovation based in Sub-Saharan Africa, aiming to create markets that increase agricultural input accessibility for rural farmers and economic growth for existing agro-dealers. This study examines the challenges the VIF model faces while seeking scalability through the social franchising model. It identifies the mechanisms and operational tools needed to ensure mission alignment and reduce mission drifts, ensuring effective mission-driven scalability in resource-constrained environments. To answer this inquiry, the study follows a Participatory Action Research (PAR) approach, collaborating with multiple stakeholders and iterating the results to best fit the context of the study and its peculiarities. The research emphasized key challenges faced in BoP markets, such as mission drift and opportunistic behavior, which threaten the social impact and financial sustainability of the social franchising model. Therefore, a Standard Operating Procedure (SOP) integrating structured incentives, digital payment systems, and compliance frameworks was created and validated through expert interviews, aiming to resolve inefficiencies and enhance performance. The study validated several operational tools that prevent mission drift, optimizing the performance of last-mile delivery models in the agricultural sector. Findings suggest that by centralizing revenue-generating activities and a mission-aligned compensation system while implementing digital payment and monitoring systems, the social franchise can successfully maintain its social mission across all franchisees. This study provides insightful implications for social entrepreneurs and impact investors aiming to scale up social enterprises operating BoP markets through the social franchising vehicle.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/236518