In recent years, equity crowdfunding has become an increasingly relevant mean for startups to obtain early-stage financing, allowing retail investors to participate in the growth of ventures. However, not all crowdfunding campaigns succeed, and one of the less explored factors influencing success is the role of the uniqueness of the value proposition in attracting investors. This thesis aims to analyze how the uniqueness of a companies’ value proposition impacts the success of equity crowdfunding campaigns. This has been carried out using a quantitative approach. A sample of 1149 equity crowdfunding campaigns published by 38 different Italian platforms from 2014 to 2024 was employed. In the thesis, it is computed a uniqueness metric for each company based on textual analysis of company descriptions and corporate purpose, employing natural language processing techniques and text similarity metrics. The uniqueness score is then correlated with financing success, measured in terms of actual success, amount raised, number of investors, and the amount raised relative to the initial target. In addition to the main uniqueness variable, the dissertation considers the influence of the gender of the startups’ founders and top management and the presence of innovation signals as potential moderating factors. Findings show that uniqueness does not consistently enhance success—moderate differentiation can be beneficial, but excessive uniqueness may deter investors. Traditional signals like follow-on campaigns and firm size remain stronger predictors. Gender effects are weak, though female-led firms may face additional challenges when highly differentiated. Patents do not consistently amplify uniqueness, suggesting that intellectual capital’s role in crowdfunding depends on context. This research contributes to equity crowdfunding literature by quantifying value proposition uniqueness through textual analysis. It highlights the complexity of differentiation as a signal and suggests further studies on investor perceptions, alternative uniqueness measures, and its role in other entrepreneurial finance settings.
Negli ultimi anni, l'equity crowdfunding è diventato uno strumento sempre più importante per le startup per ottenere finanziamenti nelle fasi iniziali, consentendo agli investitori retail di partecipare alla crescita di nuove imprese. Tuttavia, non tutte le campagne di crowdfunding hanno successo e uno dei fa\ori meno esplorati che influenzano il successo è il ruolo dell'unicità della value proposition nell'a\rarre gli investitori. Questa tesi si propone di analizzare come l'unicità della value proposition di un’azienda influisca sul successo delle campagne di equity crowdfunding. L'analisi è stata condotta con un approccio quantitativo, che ha permesso di sviluppare una metrica di unicità per ogni azienda basata sull'analisi testuale delle descrizioni dell'azienda e dell'oggetto sociale, utilizzando tecniche di natural language processing e metriche di similarità testuale. Il punteggio di unicità viene poi correlato al successo del finanziamento, misurato in termini di successo effettivo, importo raccolto, numero di investitori e importo raccolto rispetto al target. Oltre alla variabile principale dell'unicità, la tesi considera l'influenza del genere dei fondatori e del top management delle startup e la presenza di proprietà intelle\uale come potenziali fattori moderatori. Per testare le ipotesi, è stato utilizzato un campione di 1149 campagne di equity crowdfunding pubblicate da 38 piattaforme italiane dal 2014 al 2024. I risultati mostrano che l'unicità non aumenta costantemente il successo: una differenziazione moderata può essere vantaggiosa, ma un'eccessiva unicità può scoraggiare gli investitori. I segnali tradizionali, come le campagne di follow-on e le dimensioni dell'azienda, rimangono predi\ori più forti. Gli effetti di genere sono deboli, anche se le imprese guidate da donne possono affrontare ulteriori sfide quando sono altamente differenziate. I brevetti non amplificano in modo consistente l'unicità, suggerendo che il ruolo del capitale intellettuale nel crowdfunding dipende dal contesto. Questa ricerca contribuisce alla letteratura sull'equity crowdfunding quantificando l'unicità della proposta di valore attraverso l'analisi testuale. Evidenzia la complessità della differenziazione come segnale e suggerisce ulteriori studi sulla percezione degli investitori, su misure alternative di unicità e sul suo ruolo in altri contesti di finanza imprenditoriale.
The uniqueness of value proposition and financing success in equity crowdfunding campaigns
Cervato, Nicola
2023/2024
Abstract
In recent years, equity crowdfunding has become an increasingly relevant mean for startups to obtain early-stage financing, allowing retail investors to participate in the growth of ventures. However, not all crowdfunding campaigns succeed, and one of the less explored factors influencing success is the role of the uniqueness of the value proposition in attracting investors. This thesis aims to analyze how the uniqueness of a companies’ value proposition impacts the success of equity crowdfunding campaigns. This has been carried out using a quantitative approach. A sample of 1149 equity crowdfunding campaigns published by 38 different Italian platforms from 2014 to 2024 was employed. In the thesis, it is computed a uniqueness metric for each company based on textual analysis of company descriptions and corporate purpose, employing natural language processing techniques and text similarity metrics. The uniqueness score is then correlated with financing success, measured in terms of actual success, amount raised, number of investors, and the amount raised relative to the initial target. In addition to the main uniqueness variable, the dissertation considers the influence of the gender of the startups’ founders and top management and the presence of innovation signals as potential moderating factors. Findings show that uniqueness does not consistently enhance success—moderate differentiation can be beneficial, but excessive uniqueness may deter investors. Traditional signals like follow-on campaigns and firm size remain stronger predictors. Gender effects are weak, though female-led firms may face additional challenges when highly differentiated. Patents do not consistently amplify uniqueness, suggesting that intellectual capital’s role in crowdfunding depends on context. This research contributes to equity crowdfunding literature by quantifying value proposition uniqueness through textual analysis. It highlights the complexity of differentiation as a signal and suggests further studies on investor perceptions, alternative uniqueness measures, and its role in other entrepreneurial finance settings.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/236523