The thesis aims to develop a project and a reflection on the future of the Trento bus station, designed by Carlo Keller between 1952 and 1955, which is currently undergoing a decommissioning process and at risk of demolition due to the municipal plan to relocate its function. The complex is an iconic element of the city and still represents the main convergence point for the traffic of buses connecting the valleys to the provincial capital. The research therefore explores new potential uses compatible with the structure, so that the building can integrate into the community's life while preserving its historical value. The study develops the following aspects: a historical and material analysis of the station, the Trentino public transport system, urban evolution linked to the boom of road transport, and an investigation into the forms, volumes, and state of preservation of the building. This initial analysis allowed for the development of a reuse and preservation project aimed at enhancing the spatial qualities of the structure and preserving its historical identity. The role of the station, which serves as a reference point for transport between the Trentino valleys, is reinterpreted from a transit space into a place for meeting and rediscovering territorial identity through food culture. The project for the cultural center includes the creation of a multifunctional space dedicated to promoting local traditions, offering educational paths for different types of users. The building will house a market dedicated to discovering typical Trentino flavors, with selected products that tell the story and authenticity of the region. Spaces will also be provided for associations committed to the preservation and promotion of local heritage, organizing events, meetings, and initiatives open to the public. Additionally, equipped kitchens will be created for cooking courses where participants can learn traditional techniques and recipes using ingredients typical of the Trentino valleys. From an urban perspective, considering the strategic location of the building in relation to the historic center and the main access roads to the city, the station will be transformed into the heart of a system of public spaces, including the Badia di S. Lorenzo area and the gardens of Piazza Dante. The diversion of car traffic and the pedestrianization of the road section in front of the station's main entrance will promote greater permeability between the interior spaces and the surrounding public areas, creating a fluid continuity between inside and outside. Furthermore, in the thesis project, the building has been included in a route dedicated to discovering the most representative architectures from this period of significant social and cultural transformations. The initiative, called “Museo a cielo aperto: le architetture trentine del Secondo Novecento” aims to preserve the memory of these works and recognize the contribution of the architects who created them. Keller's bus station is indeed listed in the inventory of buildings from the second half of the twentieth century, included in the 2023-2024 Technical Variation of the PRG, approved on October 28, 2024, with the aim of protecting these works. This has been seen as an opportunity to create a network and enhance their value.
La tesi di laurea ha come obiettivo elaborare un progetto e una riflessione in merito al destino della stazione delle autocorriere di Trento, progettata da Carlo Keller tra il 1952 e il 1955, oggi al centro di un processo di dismissione e a rischio di demolizione, a seguito del progetto comunale che prevede la delocalizzazione della sua funzione. Il complesso si configura come un elemento identitario della città e ancora oggi rappresenta il principale nodo di convergenza per il traffico delle corriere che collegano le valli al capoluogo di provincia. La ricerca esplora quindi nuove destinazioni d’uso compatibili con la struttura, affinché l’edificio possa integrarsi nella vita della comunità e preservarne il valore storico. Lo studio sviluppa i seguenti aspetti: un’analisi storica e materica della stazione, il sistema di trasporto pubblico trentino, l’evoluzione urbana legata al boom del trasporto su gomma e un’indagine sulle forme, i volumi e lo stato di conservazione dell’edificio. Questa prima analisi ha permesso di delineare un progetto di riuso e conservazione che mira a valorizzare la spazialità della struttura e a preservarne l’identità storica. Il ruolo della stazione, punto di riferimento per il trasporto tra le valli trentine, da luogo di transito viene reinterpretato come spazio di incontro e di riscoperta dell’identità territoriale attraverso la cultura del cibo. Il progetto per il centro culturale prevede la creazione di un ambiente multifunzionale dedicato alla valorizzazione delle tradizioni locali, offrendo percorsi conoscitivi rivolti a diverse tipologie di utenti. L’edificio ospiterà un mercato dedicato alla scoperta dei sapori tipici del Trentino, con prodotti selezionati che raccontano la storia e l’autenticità del territorio. Saranno inoltre previsti spazi per le associazioni impegnate nella tutela e nella promozione del patrimonio locale che organizzeranno eventi, incontri e iniziative aperte al pubblico. Infine, verranno realizzate aule attrezzate per corsi di cucina dove i partecipanti potranno apprendere tecniche e ricette tradizionali utilizzando ingredienti tipici delle valli trentine. A livello urbano, verificata la posizione strategica dell’edificio rispetto al centro storico e alle principali vie di accesso alla città, la stazione verrà trasformata nel fulcro di un sistema di spazi pubblici che includeranno l’area della Badia di S. Lorenzo e i giardini di Piazza Dante. La deviazione del traffico automobilistico e la pedonalizzazione del tratto stradale antistante l’ingresso principale la stazione favoriranno una maggiore permeabilità tra gli ambienti interni e gli spazi pubblici circostanti, creando una continuità fluida tra interno ed esterno. Inoltre, nel progetto di tesi, l’edificio è stato incluso in un percorso dedicato alla scoperta delle architetture più rappresentative di questo periodo di grandi trasformazioni sociali e culturali. L’iniziativa, denominata “Museo a cielo aperto: le architetture trentine del Secondo Novecento”, ha l’obiettivo di preservare la memoria di queste opere e riconoscere il contributo degli architetti che le hanno realizzate. L’autostazione di Keller è infatti pre- sente nel censimento di edifici della seconda metà del Novecento, incluso nella Variante Tecnica 2023-2024 del PRG, approvata il 28 ottobre 2024, che ha il fine di tutelare queste opere e che si è deciso di cogliere come occasione per creare rete e valorizzazione.
L'autostazione di Carlo Keller a Trento (1952-1955). Un nuovo centro per la cultura e il territorio trentino
Zanini, Gaia;Stefanovic, Emma
2023/2024
Abstract
The thesis aims to develop a project and a reflection on the future of the Trento bus station, designed by Carlo Keller between 1952 and 1955, which is currently undergoing a decommissioning process and at risk of demolition due to the municipal plan to relocate its function. The complex is an iconic element of the city and still represents the main convergence point for the traffic of buses connecting the valleys to the provincial capital. The research therefore explores new potential uses compatible with the structure, so that the building can integrate into the community's life while preserving its historical value. The study develops the following aspects: a historical and material analysis of the station, the Trentino public transport system, urban evolution linked to the boom of road transport, and an investigation into the forms, volumes, and state of preservation of the building. This initial analysis allowed for the development of a reuse and preservation project aimed at enhancing the spatial qualities of the structure and preserving its historical identity. The role of the station, which serves as a reference point for transport between the Trentino valleys, is reinterpreted from a transit space into a place for meeting and rediscovering territorial identity through food culture. The project for the cultural center includes the creation of a multifunctional space dedicated to promoting local traditions, offering educational paths for different types of users. The building will house a market dedicated to discovering typical Trentino flavors, with selected products that tell the story and authenticity of the region. Spaces will also be provided for associations committed to the preservation and promotion of local heritage, organizing events, meetings, and initiatives open to the public. Additionally, equipped kitchens will be created for cooking courses where participants can learn traditional techniques and recipes using ingredients typical of the Trentino valleys. From an urban perspective, considering the strategic location of the building in relation to the historic center and the main access roads to the city, the station will be transformed into the heart of a system of public spaces, including the Badia di S. Lorenzo area and the gardens of Piazza Dante. The diversion of car traffic and the pedestrianization of the road section in front of the station's main entrance will promote greater permeability between the interior spaces and the surrounding public areas, creating a fluid continuity between inside and outside. Furthermore, in the thesis project, the building has been included in a route dedicated to discovering the most representative architectures from this period of significant social and cultural transformations. The initiative, called “Museo a cielo aperto: le architetture trentine del Secondo Novecento” aims to preserve the memory of these works and recognize the contribution of the architects who created them. Keller's bus station is indeed listed in the inventory of buildings from the second half of the twentieth century, included in the 2023-2024 Technical Variation of the PRG, approved on October 28, 2024, with the aim of protecting these works. This has been seen as an opportunity to create a network and enhance their value.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/236873