The mobile telecommunications industry has undergone several significant technological shifts, with the transition from one generation of mobile networks to another being one of the most impactful. 5G, whose introduction began in 2019, is viewed as a revolutionary enabling technology with the potential to drive innovation and digital transformation across various sectors. However, despite its technological advancements, 5G has not yet achieved widespread adoption across industries, and the market has struggled to capitalize on its expected returns. While much of the research on 5G has focused on its technical capabilities, there has been limited attention to the strategic business implications of 5G adoption. The PhD thesis aims to fill that gap by investigating the strategic challenges and opportunities associated with 5G, particularly considering its nature as an enabling technology. The PhD thesis is structured as a collection of three strongly interrelated papers. Paper 1, entitled “5G is not just another G: a review of the 5G business model and ecosystem challenges”, is essential for positioning the topic of 5G within the managerial field and for synthesizing the current strategic challenges, which have been summarized from the perspective of technology providers, the Mobile Network Operator, and actors within the 5G ecosystem. Based on these insights and the gaps identified, Papers 2, entitled “Beyond the 5G spectrum license: unveiling the strategic ambiguity spectrum of mobile network operators” and Paper 3, entitled “5G ecosystem bottlenecks: Identification and current solutions”, aim to clarify the strategic challenges for Mobile Network Operators that need to innovate their strategies, as well as for the overall configuration of the 5G ecosystem. Due to the different regulations regarding 5G utilization in different countries, the empirical setting is confined to Italy, where frequencies for 5G service provision are exclusively held by MNOs who made investments in 2018. By exploring the implications for both the firm-specific and ecosystem perspective, this research contributes to the literature on business model innovation, ecosystems, and enabling technologies. From a practical standpoint, it offers managerial guidelines for the development of new business models and provides insights into various scenarios that could emerge within the 5G ecosystem, depending on the roles played by different actors. Ultimately, this research underscores the necessity for MNOs to adapt their strategies to navigate the complexities of the evolving 5G landscape effectively.

L'industria delle telecomunicazioni mobili ha attraversato numerosi cambiamenti tecnologici significativi, tra cui il passaggio da una generazione di reti mobili all’altra. Il 5G, la cui introduzione è iniziata nel 2019, è visto come una tecnologia abilitante rivoluzionaria, con il potenziale di guidare l’innovazione e la trasformazione digitale in diversi settori. Tuttavia, nonostante i suoi progressi tecnologici, il 5G non ha ancora raggiunto un’adozione diffusa a livello industriale, e il mercato ha faticato a capitalizzare i ritorni attesi. Gran parte della ricerca sul 5G si è concentrata sulle sue capacità tecniche, mentre è stata prestata poca attenzione alle implicazioni strategiche legate alla sua adozione. Questa tesi di dottorato mira a colmare tale lacuna, investigando le sfide e le opportunità strategiche associate al 5G, in particolare considerando la sua natura di tecnologia abilitante. La tesi è strutturata come una raccolta di tre articoli fortemente interconnessi. Il Paper 1, intitolato “5G is not just another G: a review of the 5G business model and ecosystem challenges”, è fondamentale per inquadrare il tema del 5G nell’ambito manageriale e per sintetizzare le attuali sfide strategiche, analizzate dal punto di vista dei fornitori di tecnologia, degli operatori di rete mobile (MNOs), e degli attori dell’ecosistema 5G. Sulla base di queste analisi e delle lacune individuate, i Paper 2 e 3 - rispettivamente intitolati “Beyond the 5G spectrum license: unveiling the strategic ambiguity spectrum of mobile network operators” e “5G ecosystem bottlenecks: Identification and current solutions” - mirano a chiarire le sfide strategiche che gli operatori mobili devono affrontare per innovare le proprie strategie, nonché a comprendere la configurazione complessiva dell’ecosistema 5G. Data la diversità delle regolamentazioni sull’utilizzo del 5G nei vari Paesi, il contesto empirico si limita all’Italia, dove le frequenze per il servizio 5G sono detenute esclusivamente dagli MNOs che hanno effettuato investimenti nel 2018. Analizzando le implicazioni sia dal punto di vista aziendale che ecosistemico, questa ricerca contribuisce alla letteratura su innovazione del modello di business, ecosistemi e tecnologie abilitanti. Dal punto di vista pratico, offre linee guida manageriali per lo sviluppo di nuovi modelli di business e fornisce spunti su diversi scenari che potrebbero emergere nell’ecosistema 5G, a seconda dei ruoli assunti dai vari attori. In definitiva, la ricerca sottolinea la necessità per gli operatori mobili di adattare le proprie strategie per affrontare efficacemente le complessità del panorama 5G in evoluzione.

Navigating strategic challenges in leveraging an enabling technology: the case of 5G

MAGNAGHI, MATTIA
2024/2025

Abstract

The mobile telecommunications industry has undergone several significant technological shifts, with the transition from one generation of mobile networks to another being one of the most impactful. 5G, whose introduction began in 2019, is viewed as a revolutionary enabling technology with the potential to drive innovation and digital transformation across various sectors. However, despite its technological advancements, 5G has not yet achieved widespread adoption across industries, and the market has struggled to capitalize on its expected returns. While much of the research on 5G has focused on its technical capabilities, there has been limited attention to the strategic business implications of 5G adoption. The PhD thesis aims to fill that gap by investigating the strategic challenges and opportunities associated with 5G, particularly considering its nature as an enabling technology. The PhD thesis is structured as a collection of three strongly interrelated papers. Paper 1, entitled “5G is not just another G: a review of the 5G business model and ecosystem challenges”, is essential for positioning the topic of 5G within the managerial field and for synthesizing the current strategic challenges, which have been summarized from the perspective of technology providers, the Mobile Network Operator, and actors within the 5G ecosystem. Based on these insights and the gaps identified, Papers 2, entitled “Beyond the 5G spectrum license: unveiling the strategic ambiguity spectrum of mobile network operators” and Paper 3, entitled “5G ecosystem bottlenecks: Identification and current solutions”, aim to clarify the strategic challenges for Mobile Network Operators that need to innovate their strategies, as well as for the overall configuration of the 5G ecosystem. Due to the different regulations regarding 5G utilization in different countries, the empirical setting is confined to Italy, where frequencies for 5G service provision are exclusively held by MNOs who made investments in 2018. By exploring the implications for both the firm-specific and ecosystem perspective, this research contributes to the literature on business model innovation, ecosystems, and enabling technologies. From a practical standpoint, it offers managerial guidelines for the development of new business models and provides insights into various scenarios that could emerge within the 5G ecosystem, depending on the roles played by different actors. Ultimately, this research underscores the necessity for MNOs to adapt their strategies to navigate the complexities of the evolving 5G landscape effectively.
ARNABOLDI, MICHELA
GHEZZI, ANTONIO
22-apr-2025
Navigating strategic challenges in leveraging an enabling technology: the case of 5G
L'industria delle telecomunicazioni mobili ha attraversato numerosi cambiamenti tecnologici significativi, tra cui il passaggio da una generazione di reti mobili all’altra. Il 5G, la cui introduzione è iniziata nel 2019, è visto come una tecnologia abilitante rivoluzionaria, con il potenziale di guidare l’innovazione e la trasformazione digitale in diversi settori. Tuttavia, nonostante i suoi progressi tecnologici, il 5G non ha ancora raggiunto un’adozione diffusa a livello industriale, e il mercato ha faticato a capitalizzare i ritorni attesi. Gran parte della ricerca sul 5G si è concentrata sulle sue capacità tecniche, mentre è stata prestata poca attenzione alle implicazioni strategiche legate alla sua adozione. Questa tesi di dottorato mira a colmare tale lacuna, investigando le sfide e le opportunità strategiche associate al 5G, in particolare considerando la sua natura di tecnologia abilitante. La tesi è strutturata come una raccolta di tre articoli fortemente interconnessi. Il Paper 1, intitolato “5G is not just another G: a review of the 5G business model and ecosystem challenges”, è fondamentale per inquadrare il tema del 5G nell’ambito manageriale e per sintetizzare le attuali sfide strategiche, analizzate dal punto di vista dei fornitori di tecnologia, degli operatori di rete mobile (MNOs), e degli attori dell’ecosistema 5G. Sulla base di queste analisi e delle lacune individuate, i Paper 2 e 3 - rispettivamente intitolati “Beyond the 5G spectrum license: unveiling the strategic ambiguity spectrum of mobile network operators” e “5G ecosystem bottlenecks: Identification and current solutions” - mirano a chiarire le sfide strategiche che gli operatori mobili devono affrontare per innovare le proprie strategie, nonché a comprendere la configurazione complessiva dell’ecosistema 5G. Data la diversità delle regolamentazioni sull’utilizzo del 5G nei vari Paesi, il contesto empirico si limita all’Italia, dove le frequenze per il servizio 5G sono detenute esclusivamente dagli MNOs che hanno effettuato investimenti nel 2018. Analizzando le implicazioni sia dal punto di vista aziendale che ecosistemico, questa ricerca contribuisce alla letteratura su innovazione del modello di business, ecosistemi e tecnologie abilitanti. Dal punto di vista pratico, offre linee guida manageriali per lo sviluppo di nuovi modelli di business e fornisce spunti su diversi scenari che potrebbero emergere nell’ecosistema 5G, a seconda dei ruoli assunti dai vari attori. In definitiva, la ricerca sottolinea la necessità per gli operatori mobili di adattare le proprie strategie per affrontare efficacemente le complessità del panorama 5G in evoluzione.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/237737