This thesis analyses the management of freight rail traffic at the railway siding of a refinery in Sannazzaro de’ Burgondi, aiming to assess the integration of new trains and their impact on the operational performance of the system. The work originates from a curricular internship at Saipem SpA and was developed based on real operational needs expressed by the client, who envisaged an increase in the annual rail freight volumes. After reconstructing the current functioning of the siding through the analysis of operational data, layout plans, and technical documentation, I identified the main bottlenecks related to the saturation of the arrival/departure tracks, the incompatibility between shunting movements, and the management based on a single work shift. I therefore developed a capacity model for the siding, combining static methods (Potthoff) with a dynamic simulation implemented in Excel, to evaluate in detail the operational conditions and the system’s growth margins. The design process included: the analysis of current flows, the optimal sizing of the new trains, the design of dedicated infrastructures, cost estimation, optimization of railway operations, assessment of tank wagon maintenance activities, estimation of siding capacity, and sizing of the workforce required to manage the new traffic scenarios. The results show the possibility of introducing two daily trains without compromising the regularity of service, provided that train movements are carefully scheduled. The developed model enables the identification of operational bottlenecks, simulation of alternative scenarios, and supports strategic decisions both from an infrastructural and organizational point of view. The adopted approach is easily transferable to other industrial sidings and constitutes a solid basis for future developments, such as further refinement of the simulation, integration of experimental data, or adoption of innovative solutions for maintenance and resource management.
Questo lavoro analizza la gestione del traffico merci ferroviario nel raccordo di una raffineria a Sannazzaro de’ Burgondi, con l’obiettivo di valutare l’integrazione di nuovi treni e il loro impatto sull’operatività del sistema. La tesi nasce da un’esperienza di tirocinio curricolare presso Saipem SpA ed è stata sviluppata a partire da esigenze concrete espresse dal committente, che prevedeva un aumento dei volumi annui movimentati su rotaia. Dopo aver ricostruito il funzionamento attuale del raccordo attraverso l’analisi di dati operativi, planimetrie e documentazione tecnica, ho individuato le principali criticità legate alla saturazione dei binari di presa e consegna, all’incompatibilità tra le manovre e alla gestione su turno unico. Ho quindi sviluppato un modello di capacità del raccordo, affiancando metodi statici (Potthoff) a una simulazione dinamica realizzata in Excel, che consente di valutare nel dettaglio le condizioni operative e i margini di crescita del sistema. Il percorso progettuale ha previsto: l’analisi dei flussi attuali, il dimensionamento ottimale dei nuovi treni, la progettazione delle infrastrutture dedicate, la stima dei costi, l’ottimizzazione dell’esercizio ferroviario, la valutazione delle attività di manutenzione delle ferrocisterne, la stima della capacità del raccordo e il dimensionamento del personale necessario alla gestione dei nuovi scenari di traffico. I risultati dimostrano la possibilità di inserire due treni giornalieri senza compromettere la regolarità del servizio, a condizione di programmare con attenzione le sequenze di manovra. Il modello sviluppato permette di identificare colli di bottiglia operativi, simulare scenari alternativi e supportare decisioni strategiche sia dal punto di vista infrastrutturale che organizzativo. L’approccio seguito è facilmente trasferibile ad altri raccordi industriali e costituisce una base solida per futuri sviluppi, quali l’affinamento della simulazione, l’integrazione di dati sperimentali o l’adozione di soluzioni innovative per la manutenzione e la gestione delle risorse.
Progettazione dell'esercizio e sviluppo di un modello di capacità per l'integrazione di nuovi flussi in un raccordo industriale
CAMPOSANO, PATRIZIA
2024/2025
Abstract
This thesis analyses the management of freight rail traffic at the railway siding of a refinery in Sannazzaro de’ Burgondi, aiming to assess the integration of new trains and their impact on the operational performance of the system. The work originates from a curricular internship at Saipem SpA and was developed based on real operational needs expressed by the client, who envisaged an increase in the annual rail freight volumes. After reconstructing the current functioning of the siding through the analysis of operational data, layout plans, and technical documentation, I identified the main bottlenecks related to the saturation of the arrival/departure tracks, the incompatibility between shunting movements, and the management based on a single work shift. I therefore developed a capacity model for the siding, combining static methods (Potthoff) with a dynamic simulation implemented in Excel, to evaluate in detail the operational conditions and the system’s growth margins. The design process included: the analysis of current flows, the optimal sizing of the new trains, the design of dedicated infrastructures, cost estimation, optimization of railway operations, assessment of tank wagon maintenance activities, estimation of siding capacity, and sizing of the workforce required to manage the new traffic scenarios. The results show the possibility of introducing two daily trains without compromising the regularity of service, provided that train movements are carefully scheduled. The developed model enables the identification of operational bottlenecks, simulation of alternative scenarios, and supports strategic decisions both from an infrastructural and organizational point of view. The adopted approach is easily transferable to other industrial sidings and constitutes a solid basis for future developments, such as further refinement of the simulation, integration of experimental data, or adoption of innovative solutions for maintenance and resource management.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/240247