Ensuring stability and maneuverability is essential for multi-purpose agricultural vehicles, which are often deployed in a variety of demanding environments such as sloped or uneven terrain. This thesis presents the development of a control strategy for an active suspension system designed for a multi-purpose agricultural vehicle. The system incorporates four independently hydraulic actuators to regulate chassis roll and compensate road bank angle thereby enhancing vehicle stability and driver comfort. This work introduces a multiphysics simulation framework designed to support the integration of suspension control strategies and to enable direct performance evaluation between passive and active configurations. Simulation results highlight the effectiveness of the active suspension system in improving rollover stability and platform leveling, particularly under sloped terrain conditions.
Garantire la stabilità e la manovrabilità è fondamentale per i veicoli agricoli multifunzionali, spesso impiegati in ambienti impegnativi come terreni inclinati o irregolari. Questa tesi presenta lo sviluppo di una strategia di controllo per un sistema di sospensione attiva progettato per un veicolo agricolo multifunzionale. Il sistema integra quattro attuatori idraulici indipendenti per regolare il rollio del telaio e compensare l’inclinazione laterale del terreno, migliorando così la stabilità del veicolo e il comfort dell’operatore. Il lavoro introduce un ambiente di simulazione multifisico sviluppato per supportare l’integrazione di strategie di controllo della sospensione e per consentire una valutazione diretta delle prestazioni tra configurazioni passive e attive. I risultati delle simulazioni evidenziano l’efficacia del sistema di sospensione attiva nel migliorare la stabilità contro il ribaltamento e il livellamento della piattaforma, in particolare in condizioni di terreno inclinato.
Control system design of an active suspension for multi-purpose agricultural vehicle
Akdag, Furkan
2024/2025
Abstract
Ensuring stability and maneuverability is essential for multi-purpose agricultural vehicles, which are often deployed in a variety of demanding environments such as sloped or uneven terrain. This thesis presents the development of a control strategy for an active suspension system designed for a multi-purpose agricultural vehicle. The system incorporates four independently hydraulic actuators to regulate chassis roll and compensate road bank angle thereby enhancing vehicle stability and driver comfort. This work introduces a multiphysics simulation framework designed to support the integration of suspension control strategies and to enable direct performance evaluation between passive and active configurations. Simulation results highlight the effectiveness of the active suspension system in improving rollover stability and platform leveling, particularly under sloped terrain conditions.| File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/240347