This thesis investigates the sustainable potential of felt as a material platform by integrating local wool resources and digital fabrication techniques. Drawing on historical research, material analysis, and case studies, it outlines a new design framework tailored to the felt fashion industry, especially within the context of Tuscany, Italy. The research identifies how robotic felting, digital embroidery, and hybrid fabrication methods can redefine felt's role in contemporary fashion— enhancing its aesthetic versatility, structural capacity, and ecological value. Through the lens of circular design, this study proposes practical approaches for pre-treatment, production, and reuse of wool and textile waste, emphasizing regional sourcing, material traceability, and scalable craft-tech integration. The resulting framework offers designers a tool to reimagine felt not only as a traditional craft but as a regenerative material system aligned with modern fashion innovation.

Questa tesi indaga il potenziale sostenibile del feltro come piattaforma materiale, attraverso l'integrazione di risorse lanose locali e tecniche di fabbricazione digitale. Basandosi su una ricerca storica, analisi dei materiali e studi di caso, il lavoro delinea un nuovo framework progettuale pensato per l’industria della moda in feltro, con particolare riferimento al contesto della Toscana, in Italia. La ricerca evidenzia come la feltrosagomatura robotica, il ricamo digitale e i metodi di fabbricazione ibrida possano ridefinire il ruolo del feltro nella moda contemporanea — potenziandone la versatilità estetica, la capacità strutturale e il valore ecologico. Attraverso la lente del design circolare, lo studio propone approcci concreti per il pretrattamento, la produzione e il riutilizzo della lana e dei rifiuti tessili, con un’enfasi sull’approvvigionamento locale, la tracciabilità dei materiali e l’integrazione scalabile tra artigianato e tecnologia. Il framework risultante offre ai designer uno strumento per ripensare il feltro non solo come un sapere tradizionale, ma come un sistema materiale rigenerativo in linea con l’innovazione della moda contemporanea.

Framework for fashion felt design: integrating local wool and digital fabrication

Peng, Xuefeng
2024/2025

Abstract

This thesis investigates the sustainable potential of felt as a material platform by integrating local wool resources and digital fabrication techniques. Drawing on historical research, material analysis, and case studies, it outlines a new design framework tailored to the felt fashion industry, especially within the context of Tuscany, Italy. The research identifies how robotic felting, digital embroidery, and hybrid fabrication methods can redefine felt's role in contemporary fashion— enhancing its aesthetic versatility, structural capacity, and ecological value. Through the lens of circular design, this study proposes practical approaches for pre-treatment, production, and reuse of wool and textile waste, emphasizing regional sourcing, material traceability, and scalable craft-tech integration. The resulting framework offers designers a tool to reimagine felt not only as a traditional craft but as a regenerative material system aligned with modern fashion innovation.
WANG, WEI
ARC III - Scuola del Design
22-lug-2025
2024/2025
Questa tesi indaga il potenziale sostenibile del feltro come piattaforma materiale, attraverso l'integrazione di risorse lanose locali e tecniche di fabbricazione digitale. Basandosi su una ricerca storica, analisi dei materiali e studi di caso, il lavoro delinea un nuovo framework progettuale pensato per l’industria della moda in feltro, con particolare riferimento al contesto della Toscana, in Italia. La ricerca evidenzia come la feltrosagomatura robotica, il ricamo digitale e i metodi di fabbricazione ibrida possano ridefinire il ruolo del feltro nella moda contemporanea — potenziandone la versatilità estetica, la capacità strutturale e il valore ecologico. Attraverso la lente del design circolare, lo studio propone approcci concreti per il pretrattamento, la produzione e il riutilizzo della lana e dei rifiuti tessili, con un’enfasi sull’approvvigionamento locale, la tracciabilità dei materiali e l’integrazione scalabile tra artigianato e tecnologia. Il framework risultante offre ai designer uno strumento per ripensare il feltro non solo come un sapere tradizionale, ma come un sistema materiale rigenerativo in linea con l’innovazione della moda contemporanea.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/240457