The state of Italy’s educational heritage is critical. This thesis originates from the awareness that many school buildings in our country are in a serious state of degradation: crumbling structures, poorly isolated spaces and environments not suitable to accommodate students and teachers for days. Like millions of other students, we too have attended inadequate schools for years, experiencing firsthand the limits of buildings designed for another time and no longer up to current educational needs. Only with the entry into the university world we could finally live and study in welcoming, functional and well-designed environments Now, at the end of this training course, we ask ourselves a simple but crucial question: “Why not try to improve the conditions under which future generations will study?”. It is from this reflection that the aim of our thesis takes shape. While it is true that new school buildings can be designed with greater care and responsibility, it is also true that the real challenge lies in the regeneration of the vast existing building heritage. The aim of this work is to propose a model for the requalification of school buildings, with the intention of transforming them into innovative, sustainable educational spaces capable of responding to the contemporary needs of students, teachers and communities.
La condizione del patrimonio scolastico italiano è critica. Questa tesi nasce dalla consapevolezza che molti edifici scolastici del nostro Paese versano in uno stato di profondo degrado: strutture fatiscenti, spazi mal isolati e ambienti poco adatti a ospitare studenti e insegnanti per intere giornate. Come milioni di altri studenti, anche noi abbiamo frequentato per anni scuole inadeguate, sperimentando in prima persona i limiti di edifici pensati per un altro tempo e non più all’altezza delle esigenze educative attuali. Solo con l’ingresso nel mondo universitario abbiamo finalmente potuto vivere e studiare in ambienti accoglienti, funzionali e ben progettati Ora, al termine di questo percorso formativo, ci poniamo una domanda semplice ma cruciale: “Perché non provare a migliorare le condizioni in cui studieranno le generazioni future?”. È da questa riflessione che prende forma l’obiettivo della nostra tesi. Se è vero che i nuovi edifici scolastici potranno essere progettati con maggiore attenzione e responsabilità, è altrettanto vero che la vera sfida risiede nella rigenerazione del vasto patrimonio edilizio esistente. Lo scopo di questo lavoro è proporre un modello per la riqualificazione degli edifici scolastici, con l’intento di trasformarli in spazi didattici innovativi, sostenibili e capaci di rispondere alle esigenze contemporanee di studenti, docenti e comunità.
ClasseA : riqualificazione di complessi scolastici degradati attraverso l’utilizzo di tecnologie in Light Steel Frame : applicazione al caso studio: Scuola Raffaello San Polo, Brescia
Gozzini, Edoardo Giovanni;Colombo, Leonardo Saverio;RESCHINI, MARCO
2024/2025
Abstract
The state of Italy’s educational heritage is critical. This thesis originates from the awareness that many school buildings in our country are in a serious state of degradation: crumbling structures, poorly isolated spaces and environments not suitable to accommodate students and teachers for days. Like millions of other students, we too have attended inadequate schools for years, experiencing firsthand the limits of buildings designed for another time and no longer up to current educational needs. Only with the entry into the university world we could finally live and study in welcoming, functional and well-designed environments Now, at the end of this training course, we ask ourselves a simple but crucial question: “Why not try to improve the conditions under which future generations will study?”. It is from this reflection that the aim of our thesis takes shape. While it is true that new school buildings can be designed with greater care and responsibility, it is also true that the real challenge lies in the regeneration of the vast existing building heritage. The aim of this work is to propose a model for the requalification of school buildings, with the intention of transforming them into innovative, sustainable educational spaces capable of responding to the contemporary needs of students, teachers and communities.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
2025_07_Colombo_Gozzini_Reschini_01.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Relazione
Dimensione
33.78 MB
Formato
Adobe PDF
|
33.78 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
|
2025_07_Colombo_Gozzini_Reschini_02.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Tavole
Dimensione
29.73 MB
Formato
Adobe PDF
|
29.73 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/240655