The project arises from the need to rethink the relationship between children and museum spaces, with the aim of developing an immersive educational experience that combines play, discovery, and learning. In particular, the thesis focuses on the design of a flexible exhibition setup and educational activities intended for primary school children, set within the Civic Medieval Museum of Bologna. The interest in this topic stems from personal experience in the field of education and from the belief that design can play an active role in shaping meaningful learning experiences. Through a less institutional approach and the creation of welcoming, dynamic spaces, the project seeks to encourage younger visitors to engage with the museum by offering activities that stimulate curiosity and participation. The thesis is structured into three main sections: a theoretical part concerning the museum context and relevant pedagogical references; a conceptual development phase; and finally, a design section that presents the final proposal, organized around a narrative path, a hands-on workshop, and a flexible exhibition setup.
Il progetto nasce dall’esigenza di ripensare la relazione tra bambini e spazio museale, con l’obiettivo di sviluppare un’esperienza educativa immersiva che coniughi gioco, scoperta e apprendimento. In particolare, la tesi si concentra sulla progettazione di un allestimento flessibile e di attività didattiche rivolte ai bambini della scuola primaria, ambientate nel Museo Civico Medievale di Bologna. L’interesse per questo tema deriva da una personale esperienza nell’ambito dell’insegnamento e dalla convinzione che il design possa assumere un ruolo attivo nella costruzione di percorsi formativi significativi. Attraverso un approccio meno istituzionale e la progettazione di spazi accoglienti e dinamici, si intende favorire l’avvicinamento dei più piccoli al museo, proponendo attività in grado di stimolare la curiosità e la partecipazione. La tesi si sviluppa in tre sezioni principali: una parte teorica sul contesto museale e i riferimenti pedagogici; una fase di elaborazione concettuale; e infine una parte progettuale in cui viene illustrata la proposta definitiva, articolata in un percorso narrativo, un laboratorio manuale e un allestimento.
Un museo a misura di bambino : spazi flessibili e attività didattiche per le classi in visita al Museo Civico Medievale di Bologna
Foresti, Annalisa
2024/2025
Abstract
The project arises from the need to rethink the relationship between children and museum spaces, with the aim of developing an immersive educational experience that combines play, discovery, and learning. In particular, the thesis focuses on the design of a flexible exhibition setup and educational activities intended for primary school children, set within the Civic Medieval Museum of Bologna. The interest in this topic stems from personal experience in the field of education and from the belief that design can play an active role in shaping meaningful learning experiences. Through a less institutional approach and the creation of welcoming, dynamic spaces, the project seeks to encourage younger visitors to engage with the museum by offering activities that stimulate curiosity and participation. The thesis is structured into three main sections: a theoretical part concerning the museum context and relevant pedagogical references; a conceptual development phase; and finally, a design section that presents the final proposal, organized around a narrative path, a hands-on workshop, and a flexible exhibition setup.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2025_07_Foresti.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Un museo a misura di bambino
Dimensione
3.98 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.98 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/240704