Instrumentation, digitization, and technology are increasingly important in the aeronau- tical field. They support training and proficiency-building across the industry. Flight simulators therefore play a fundamental role in enhancing pilot training and experience, and demand from industry is rising. This demand requires us to modernize and accelerate the development and maintenance of simulators. Automation is key, as it can yield sub- stantial time savings and thereby reduce costs and resource usage. In particular, tuning is a delicate, largely manual procedure whose successful execution directly impacts pilot experience and the fidelity of the simulation to reality. This procedure spans multiple steps, software tools, and resources. Certification com- pliance is mandatory, and achieving adequate simulator fidelity is a core obligation for any company operating in this domain. TXT E-Tech has devoted many years to creating and developing new simulators, investing significant time and resources in their automa- tion. Building on this foundation, the original contribution of this thesis is to further advance the automation pipeline by introducing an additional step that codifies expert engineer knowledge into reproducible procedures—aiming to reduce operator workload, standardize outcomes, and accelerate qualification without sacrificing fidelity.

La strumentazione, la digitalizzazione e la tecnologia hanno un peso sempre più cen- trale nel settore aeronautico e sostengono in modo diretto la formazione e la crescita delle competenze. I simulatori di volo, in questo quadro, sono decisivi per migliorare l’addestramento e l’esperienza dei piloti e, di fronte a una domanda industriale in au- mento, impongono di modernizzare e accelerare sviluppo e manutenzione. L’automazione diventa quindi essenziale perché consente di risparmiare tempo con benefici immediati su costi e impiego di risorse; il tuning, in particolare, è una fase delicata ancora in gran parte manuale, la cui buona esecuzione incide in modo diretto sulla qualità dell’esperienza del pilota e sulla fedeltà del simulatore alla realtà. Questa attività coinvolge molte fasi, diversi strumenti software e risorse dedicate e deve rispettare requisiti di certificazione, perché garantire una fedeltà adeguata è un impegno imprescindibile per ogni azienda del settore. TXT E-Tech ha investito per anni nella progettazione e nello sviluppo di nuovi simulatori puntando sull’automazione, e su questo patrimonio si innesta il contributo originale della tesi: introdurre un ulteriore passo nella pipeline automatizzata trasformando il sapere degli ingegneri in procedure ripetibili, con l’obiettivo di ridurre il carico operativo, uniformare i risultati e accelerare la qualificazione senza compromettere la fedeltà.

Mathematical modeling and deployment of a new control law in helicopter simulator tuning

Parolo, Valentino
2024/2025

Abstract

Instrumentation, digitization, and technology are increasingly important in the aeronau- tical field. They support training and proficiency-building across the industry. Flight simulators therefore play a fundamental role in enhancing pilot training and experience, and demand from industry is rising. This demand requires us to modernize and accelerate the development and maintenance of simulators. Automation is key, as it can yield sub- stantial time savings and thereby reduce costs and resource usage. In particular, tuning is a delicate, largely manual procedure whose successful execution directly impacts pilot experience and the fidelity of the simulation to reality. This procedure spans multiple steps, software tools, and resources. Certification com- pliance is mandatory, and achieving adequate simulator fidelity is a core obligation for any company operating in this domain. TXT E-Tech has devoted many years to creating and developing new simulators, investing significant time and resources in their automa- tion. Building on this foundation, the original contribution of this thesis is to further advance the automation pipeline by introducing an additional step that codifies expert engineer knowledge into reproducible procedures—aiming to reduce operator workload, standardize outcomes, and accelerate qualification without sacrificing fidelity.
Borgatelli, Francesco
Marchetto,Paolo
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
23-ott-2025
2024/2025
La strumentazione, la digitalizzazione e la tecnologia hanno un peso sempre più cen- trale nel settore aeronautico e sostengono in modo diretto la formazione e la crescita delle competenze. I simulatori di volo, in questo quadro, sono decisivi per migliorare l’addestramento e l’esperienza dei piloti e, di fronte a una domanda industriale in au- mento, impongono di modernizzare e accelerare sviluppo e manutenzione. L’automazione diventa quindi essenziale perché consente di risparmiare tempo con benefici immediati su costi e impiego di risorse; il tuning, in particolare, è una fase delicata ancora in gran parte manuale, la cui buona esecuzione incide in modo diretto sulla qualità dell’esperienza del pilota e sulla fedeltà del simulatore alla realtà. Questa attività coinvolge molte fasi, diversi strumenti software e risorse dedicate e deve rispettare requisiti di certificazione, perché garantire una fedeltà adeguata è un impegno imprescindibile per ogni azienda del settore. TXT E-Tech ha investito per anni nella progettazione e nello sviluppo di nuovi simulatori puntando sull’automazione, e su questo patrimonio si innesta il contributo originale della tesi: introdurre un ulteriore passo nella pipeline automatizzata trasformando il sapere degli ingegneri in procedure ripetibili, con l’obiettivo di ridurre il carico operativo, uniformare i risultati e accelerare la qualificazione senza compromettere la fedeltà.
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