In this thesis have been studied various aspects of supercharging, applied to a turbocharged Diesel engine, with the aim of obtain an increase of the performance at full load. The analysis was done using the one-dimensional numerical code Gasdyn, specifically developed for internal combustion engine by the dedicated research group of Milan Polytechnic. The work has been focused initially on the correct modeling of the engine and on model validation using experimental data, and then on the examination of the different possible strategies to reach the desired objective, determining the best after a comparison of results obtained from numerical simulations.
In questo lavoro di tesi sono stati studiati i diversi aspetti della sovralimentazione, applicati ad un motore Diesel con turbocompressore a gas di scarico, con l’obiettivo di ottenere un aumento delle prestazioni erogate a pieno carico. L’analisi è stata fatta utilizzando il codice numerico monodimensionale Gasdyn, sviluppato appositamente per i motori a combustione interna dal gruppo di ricerca dedicato del Politecnico di Milano. Il lavoro si è concentrato inizialmente sulla corretta modellazione del motore e sulla validazione mediante dati sperimentali del modello creato, per poi passare all’esame delle diverse strategie adottabili per arrivare agli obiettivi voluti, determinando la migliore a seguito del confronto dei risultati ottenuti dalle simulazioni numeriche.
Simulazione termofluidodinamica di un motore diesel turbosovralimentato
BOLLA, ANDREA CLAUDIO
2010/2011
Abstract
In this thesis have been studied various aspects of supercharging, applied to a turbocharged Diesel engine, with the aim of obtain an increase of the performance at full load. The analysis was done using the one-dimensional numerical code Gasdyn, specifically developed for internal combustion engine by the dedicated research group of Milan Polytechnic. The work has been focused initially on the correct modeling of the engine and on model validation using experimental data, and then on the examination of the different possible strategies to reach the desired objective, determining the best after a comparison of results obtained from numerical simulations.File | Dimensione | Formato | |
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