In the past twenty years, a lot of companies have experienced significant changes in their environments: • Technologies have evolved faster and faster and product life cycles have shrunk. • Competition intensified and has become more complicated. • Consumer power has increased and consumption patterns have become less and less predictable. • Economic conditions have become more and more volatile. Strategic and organizational models had to change as well. This paper focuses on a recent concept, more and more popular in the business literature: the concept of AGILITY. In a review of the corresponding literature, we draw a portrait of the ‘agile company’ and underline its main characteristic traits. We suggest that this observable approach can have a great impact on decrypting and predicting the success of companies in dynamic environments. We therefore test this affirmation by analyzing the success stories of Nespresso and Netflix to the light of the agile portrait extracted from the literature. Besides, we confront the observable-based approach of the agility concept with the rest of the recent strategic management literature and develop an original framework to classify and clarify the different streams of thought that emerged in the past twenty years. Finally, this paper develops the foundations of a new concept aiming to inspire future researches.

Negli ultimi vent’anni, numerose imprese hanno vissuto un cambio drastico dell’ambiente in cui evolvono. Questi cambiamenti possono essere: • Evoluzione sempre più rapida delle tecnologie; • Riduzione del ciclo di vita dei prodotti; • Intensificazione e complicazione della competizione; • Aumento del potere dei consumatori e dell’imprevedilità del loro modo di consumare; • Maggiore volatilità delle condizioni economiche. Di conseguenza, i modelli strategici e organizzativi hanno dovuto subire un cambiamento. Questo lavoro di tesi si focalizza su un concetto abbastanza recente, sempre più popolare nella letteratura di business management, il concetto di AGILITÀ. Attraverso un ripasso della letteratura, disegniamo il ritratto dell’impresa agile rilevando i suoi tratti caratteristici. Suggeriamo che quest’approccio, paragonabile all’osservazione di un animale, possa avere un grande impatto nell’interpretare e prevedere il successo delle aziende che competono in ambienti dinamici. Verifichiamo quest’affermazione analizzando il successo di Nespresso e Netflix alla luce del ritratto agile estratto dalla letteratura. Inoltre, confrontiamo quest’approccio basato sull’osservazione con il resto della letteratura recente in management strategico sviluppando un quadro originale per classificare e chiarire le diverse correnti di pensiero che sono emerse negli ultimi vent’anni.

Strategic agility : a winning phenotype in turbulent environments

AUDRAN, ARTHUR
2010/2011

Abstract

In the past twenty years, a lot of companies have experienced significant changes in their environments: • Technologies have evolved faster and faster and product life cycles have shrunk. • Competition intensified and has become more complicated. • Consumer power has increased and consumption patterns have become less and less predictable. • Economic conditions have become more and more volatile. Strategic and organizational models had to change as well. This paper focuses on a recent concept, more and more popular in the business literature: the concept of AGILITY. In a review of the corresponding literature, we draw a portrait of the ‘agile company’ and underline its main characteristic traits. We suggest that this observable approach can have a great impact on decrypting and predicting the success of companies in dynamic environments. We therefore test this affirmation by analyzing the success stories of Nespresso and Netflix to the light of the agile portrait extracted from the literature. Besides, we confront the observable-based approach of the agility concept with the rest of the recent strategic management literature and develop an original framework to classify and clarify the different streams of thought that emerged in the past twenty years. Finally, this paper develops the foundations of a new concept aiming to inspire future researches.
ING II - Scuola di Ingegneria dei Sistemi
3-ott-2011
2010/2011
Negli ultimi vent’anni, numerose imprese hanno vissuto un cambio drastico dell’ambiente in cui evolvono. Questi cambiamenti possono essere: • Evoluzione sempre più rapida delle tecnologie; • Riduzione del ciclo di vita dei prodotti; • Intensificazione e complicazione della competizione; • Aumento del potere dei consumatori e dell’imprevedilità del loro modo di consumare; • Maggiore volatilità delle condizioni economiche. Di conseguenza, i modelli strategici e organizzativi hanno dovuto subire un cambiamento. Questo lavoro di tesi si focalizza su un concetto abbastanza recente, sempre più popolare nella letteratura di business management, il concetto di AGILITÀ. Attraverso un ripasso della letteratura, disegniamo il ritratto dell’impresa agile rilevando i suoi tratti caratteristici. Suggeriamo che quest’approccio, paragonabile all’osservazione di un animale, possa avere un grande impatto nell’interpretare e prevedere il successo delle aziende che competono in ambienti dinamici. Verifichiamo quest’affermazione analizzando il successo di Nespresso e Netflix alla luce del ritratto agile estratto dalla letteratura. Inoltre, confrontiamo quest’approccio basato sull’osservazione con il resto della letteratura recente in management strategico sviluppando un quadro originale per classificare e chiarire le diverse correnti di pensiero che sono emerse negli ultimi vent’anni.
Tesi di laurea Magistrale
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