The literature review has highlighted a lack of contributions about sustainability within the textile-apparel supply chain, specially into the luxury segment. Thus, this work has the purpose to fill this gap by identifying sustainable practices effectively implementable in the field, with a special focus on the luxury textile-apparel market. The most common sustainability practices have been identified through an intensive literature analysis; then, these practices have been contextualised in the specific field, with the support of secondary case studies of fashion companies (e.g., Nike, Levi’s Strauss, etc.). Finally, the considerations raised by the literature review have been made validated through five cases studies of Italian fashion-luxury companies. The main results of the cross case analysis underline that only 4 sustainable practices out of are subject to an initial attention from the companies even though none of these has been fully adopted, in a formalized way. The analysis has highlighted that the luxury market shows a still embryonic approach to sustainability. Although the cases study show that these issues are undoubtedly current and relevant for the industry, it’s not still possible to state that they are grown to maturity, in contrast with the behavior of mass-market fashion companies. This embryonic stage of luxury companies compared to mass-market ones is due to different internal structures, modus operandi and especially radically different critical success factors. This paper gives an initial contribution to the analysis of sustainability issues into the luxury textile and clothing industry, yet unexplored in the literature. In particular the most promising sustainability practices (i.e., with an higher probability of being implemented in the next future) are highlighted as well as the relationships between these practices and the critical success factors of the companies identified.
L’analisi della letteratura ha messo in luce una carenza di contributi sul tema della sostenibilità nell’ambito delle supply chain del settore dell’ abbigliamento. In particolare è stata registrata l’assenza di contributi contestualizzati nel segmento dell’alto e altissimo di gamma. Perciò ci si propone di colmare questa lacuna identificando le pratiche di sostenibilità efficacemente implementabili nel settore, con una particolare attenzione al segmento dell’alto di gamma. L’analisi si è avvalsa di una prima estensiva analisi della letteratura volta ad identificare le pratiche di sostenibilità più diffuse. Successivamente si sono contestualizzate tali pratiche nel settore del tessile-abbigliamento con l’ausilio di un’ulteriore review della letteratura e dell’analisi di casi da fonti secondarie. In ultimo si è cercata validazione delle considerazioni emerse attraverso lo svolgimento di cinque casi di studio, concentrando l’analisi sullo specifico segmento del lusso, ancora inesplorato. Delle 7 famiglie di pratiche evidenziate, 4 risultano essere oggetto di una prima attenzione da parte delle aziende; nessuna è integralmente adottata in modo formalizzato. L’analisi ha evidenziato come il segmento su cui si è focalizzata l’analisi faccia registrare un approccio ancora embrionale al tema della sostenibilità. Sebbene dai casi appaia senza dubbio che quello della sostenibilità è un tema vivo e attuale nel settore, non si può concludere che esso sia ancora giunto a maturità, a differenza di quanto si registra nel segmento del basso-medio di gamma. Ciò è da ricondursi alle differenze nella struttura e nel modus operandi tra le aziende che operano nei due segmenti, nonché nelle richieste provenienti da mercati caratterizzati da fattori critici di successo radicalmente diversi. Con questo lavoro di tesi si è apportato un primo contributo all’analisi dei temi della sostenibilità nel settore del tessile-abbigliamento di lusso, ancora del tutto inesplorato. Si pongono in evidenza le pratiche con maggiori potenzialità di sviluppo nel futuro prossimo in questo ambito e si identificano le relazioni esistenti tra esse e i fattori critici di successo delle aziende intervistate.
La sostenibilità nelle supply chain dell’abbigliamento di alta gamma
SINISI, VINCENZO
2010/2011
Abstract
The literature review has highlighted a lack of contributions about sustainability within the textile-apparel supply chain, specially into the luxury segment. Thus, this work has the purpose to fill this gap by identifying sustainable practices effectively implementable in the field, with a special focus on the luxury textile-apparel market. The most common sustainability practices have been identified through an intensive literature analysis; then, these practices have been contextualised in the specific field, with the support of secondary case studies of fashion companies (e.g., Nike, Levi’s Strauss, etc.). Finally, the considerations raised by the literature review have been made validated through five cases studies of Italian fashion-luxury companies. The main results of the cross case analysis underline that only 4 sustainable practices out of are subject to an initial attention from the companies even though none of these has been fully adopted, in a formalized way. The analysis has highlighted that the luxury market shows a still embryonic approach to sustainability. Although the cases study show that these issues are undoubtedly current and relevant for the industry, it’s not still possible to state that they are grown to maturity, in contrast with the behavior of mass-market fashion companies. This embryonic stage of luxury companies compared to mass-market ones is due to different internal structures, modus operandi and especially radically different critical success factors. This paper gives an initial contribution to the analysis of sustainability issues into the luxury textile and clothing industry, yet unexplored in the literature. In particular the most promising sustainability practices (i.e., with an higher probability of being implemented in the next future) are highlighted as well as the relationships between these practices and the critical success factors of the companies identified.File | Dimensione | Formato | |
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