Many authors in literature underline that a strategy based only on economic Sustainability is no longer enough for business success in the long run, but companies have to complement it with environmental and social issues. Companies are increasingly driven to implement Sustainability projects, that although they are mainly oriented to the environmental or social performance, they can create tradeoff impacts between pillars. In particular, this is true for Operations, especially for manufacturing, resulting in a significant effect on the economic performance of a company, on the external environment, on people who work there, and on society. Bibliographic analysis shows many opportunities to detail how companies develop and implement Sustainability strategies, and disseminate environmental and social issues in the organization. In addition, many opportunities of study have emerged related to the concept of tradeoffs, given the increasing attention placed to this issue. By conducting several case studies in food companies some organizational approaches to develop and implement Sustainability strategies have been identified, which differ in: proactivity level, roles and responsibilities involved, and organizational practices used by companies during strategic cycle. Some Sustainability projects implemented by organizations have also been analyzed to evaluate kinds of tradeoffs that companies have to manage, the relation between approach followed by companies to manage tradeoffs and Sustainability strategy, and the role that organizational practices can play to overcome them. In conclusion, it emerged that the use of organizational practices, at corporate and plant level, is a fundamental element for the success of a Sustainability strategy and for an effective management of tradeoff impacts.
Più contributi in letteratura evidenziano che una strategia basata sull’ottenimento della sola Sostenibilità economica non è più sufficiente per il successo di un’impresa nel lungo periodo, ma ad essa devono affiancarsi considerazioni sociali ed ambientali. Le aziende sono sempre più spinte ad implementare progetti di Sostenibilità che, nonostante siano prevalentemente orientati agli aspetti ambientali o sociali, possono generare degli impatti di tradeoff tra i pillar. Queste affermazioni in particolare sono vere per l’area delle Operations, soprattutto della produzione, che comporta effetti rilevanti sulle prestazioni economiche di un’azienda, sull’ambiente esterno, sulle persone che vi operano, e sulla società. L’analisi della letteratura ha evidenziato opportunità di approfondimento sulle modalità di definizione e implementazione della strategia di Sostenibilità da parte delle aziende, e sulle pratiche a supporto della diffusione delle tematiche ambientali e sociali all’interno dell’organizzazione. Inoltre sono emerse molteplici possibilità di studio in relazione al concetto dei tradeoff, data la crescente attenzione posta a tale questione. Attraverso la conduzione di casi di studio in aziende del settore alimentare sono quindi stati identificati diversi approcci seguiti dalle organizzazioni per la definizione e l’implementazione della propria strategia di Sostenibilità, che si caratterizzano per: diverso livello di proattività, differenti ruoli e responsabilità coinvolti, e pratiche organizzative adottate nelle fasi del ciclo strategico. Inoltre sono stati analizzati i progetti di Sostenibilità implementati dalle aziende per valutare le tipologie di tradeoff che esse si trovano ad affrontare, il legame tra l’approccio seguito per la gestione di questi ultimi e la strategia dell’azienda, e il ruolo che le pratiche organizzative possono svolgere per il loro superamento. In definitiva è emerso dalle analisi come l’utilizzo di pratiche organizzative, a livello aziendale o di stabilimento, sia un fattore chiave per il successo di una strategia di Sostenibilità e un’efficace gestione degli impatti di tradeoff.
Strategie di sostenibilità nel settore alimentare : il ruolo delle pratiche organizzative nel superamento dei tradeoff nelle operations
DE MARTINI, CINZIA;BANFI, ANDREA
2010/2011
Abstract
Many authors in literature underline that a strategy based only on economic Sustainability is no longer enough for business success in the long run, but companies have to complement it with environmental and social issues. Companies are increasingly driven to implement Sustainability projects, that although they are mainly oriented to the environmental or social performance, they can create tradeoff impacts between pillars. In particular, this is true for Operations, especially for manufacturing, resulting in a significant effect on the economic performance of a company, on the external environment, on people who work there, and on society. Bibliographic analysis shows many opportunities to detail how companies develop and implement Sustainability strategies, and disseminate environmental and social issues in the organization. In addition, many opportunities of study have emerged related to the concept of tradeoffs, given the increasing attention placed to this issue. By conducting several case studies in food companies some organizational approaches to develop and implement Sustainability strategies have been identified, which differ in: proactivity level, roles and responsibilities involved, and organizational practices used by companies during strategic cycle. Some Sustainability projects implemented by organizations have also been analyzed to evaluate kinds of tradeoffs that companies have to manage, the relation between approach followed by companies to manage tradeoffs and Sustainability strategy, and the role that organizational practices can play to overcome them. In conclusion, it emerged that the use of organizational practices, at corporate and plant level, is a fundamental element for the success of a Sustainability strategy and for an effective management of tradeoff impacts.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2011_10_Banfi_De Martini.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
7.44 MB
Formato
Adobe PDF
|
7.44 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/26121