This master thesis summarizes the development work done on the NeoCASS (Next generation Conceptual Aero-Structural Sizing Suite), an aircraft multidisciplinary analysis and simulation environment which is intended to be used in the aircraft conceptual design phase. NeoCASS, initially developed in the framework of the european project named SimSAC, allows for a quick, fully automatic definition of the aircraft structural model and includes all basic tools for static analysis, static and dynamic aeroelastic analysis, as well as Multidisciplinary Design Optimization (MDO). The thesis work has been focused on the extension of NeoCASS to different aircraft configurations and on the enhancement of its aeroelastic and MDO analysis capabilities, such as, just to mention some of them, the generalization of Doublet Lattice Method to take into account of static effects and the inclusion of flutter constraint into MDO.
Questa tesi descrive il lavoro di sviluppo condotto su NeoCASS (Next generation Conceptual Aero-Structural Sizing Suite), un insieme di codici per analisi e simulazioni multidisciplinari che ha l’obiettivo di facilitare e velocizzare il progetto concettuale di un velivolo. NeoCASS, inizialmente sviluppato nel quadro del progetto europeo denominato SimSAC, consente una rapida, completa e automatica definizione del modello strutturale del velivolo e include tutti gli strumenti di base per analisi statiche, analisi aeroelastiche, statiche e dinamiche , così come analisi di ottimizzazione multidisciplinari (MDO). Il lavoro di tesi si è concentrato sull'estensione di NeoCASS per analizzare diverse configurazioni di velivoli e sull'accrescimento delle sue capacità di analisi aeroelastiche e MDO, come, per citarne solo alcune, la generalizzazione del Doublet Lattice Method per tener conto degli effetti statici e l'inserimento del vincolo di flutter all'interno dell'MDO.
NeoCASS. Sviluppi e applicazioni
TRAVAGLINI, LORENZO
2009/2010
Abstract
This master thesis summarizes the development work done on the NeoCASS (Next generation Conceptual Aero-Structural Sizing Suite), an aircraft multidisciplinary analysis and simulation environment which is intended to be used in the aircraft conceptual design phase. NeoCASS, initially developed in the framework of the european project named SimSAC, allows for a quick, fully automatic definition of the aircraft structural model and includes all basic tools for static analysis, static and dynamic aeroelastic analysis, as well as Multidisciplinary Design Optimization (MDO). The thesis work has been focused on the extension of NeoCASS to different aircraft configurations and on the enhancement of its aeroelastic and MDO analysis capabilities, such as, just to mention some of them, the generalization of Doublet Lattice Method to take into account of static effects and the inclusion of flutter constraint into MDO.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi_Travaglini.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
32.9 MB
Formato
Adobe PDF
|
32.9 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/2642