Considering European guidelines for a Sustainable Urban Mobility Plan, I have started from the concept of sustainable development, describing what sustainable mobility means and which are the alternative forms of transport. After having analyzed the European and Italian normative instruments, I have chosen some cities as models for studying the transport dynamics and to assimilate the best practices. Basing to these examples I have proposed, for Milan, four guidelines as an hypothetical Sustainable Urban Mobility Plan. I have considered the planning instruments at local, provincial and regional levels, analyzing the existing road system to establish potential and critical component and defined a set of indicators for the implementation and evaluation of it.
Sulla base delle indicazioni europee per l’elaborazione di un Piano Urbano di Mobilità Sostenibile, si è partiti dal concetto di sviluppo sostenibile per poi contestualizzarlo nel settore della mobilità, descrivendo le forme di trasporto alternative. Dopo aver analizzato gli strumenti normativi in vigore sia in ambito europeo che italiano, alcune città sono state scelte come modelli di riferimento per studiarne le dinamiche trasportistiche e assimilarne le "best practices". A questi esempi di mobilità sostenibile si è contrapposto il caso di Milano, valutando nel dettaglio gli strumenti di governo del territorio vigenti a livello locale, provinciale e regionale, e analizzando l’attuale sistema viabilistico per stabilire potenzialità e criticità del settore. Infine sono state proposte quattro linee di indirizzo per un ipotetico Piano Urbano di Mobilità Sostenibile per la stessa città di Milano, definendo una serie di indicatori ad hoc per la sua attuazione e valutazione.
Linee guida per la realizzazione di un piano urbano di mobilità sostenibile per la città di Milano
SUTTO, GIULIA MARIA
2010/2011
Abstract
Considering European guidelines for a Sustainable Urban Mobility Plan, I have started from the concept of sustainable development, describing what sustainable mobility means and which are the alternative forms of transport. After having analyzed the European and Italian normative instruments, I have chosen some cities as models for studying the transport dynamics and to assimilate the best practices. Basing to these examples I have proposed, for Milan, four guidelines as an hypothetical Sustainable Urban Mobility Plan. I have considered the planning instruments at local, provincial and regional levels, analyzing the existing road system to establish potential and critical component and defined a set of indicators for the implementation and evaluation of it.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2011_10_Sutto_01.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
5.77 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.77 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2011_10_Sutto_02.pdf
non accessibile
Descrizione: Tavola di analisi 1
Dimensione
304.05 kB
Formato
Adobe PDF
|
304.05 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2011_10_Sutto_03.pdf
non accessibile
Descrizione: Tavola di analisi 2
Dimensione
240.34 kB
Formato
Adobe PDF
|
240.34 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2011_10_Sutto_04.pdf
non accessibile
Descrizione: Tavola di analisi 3
Dimensione
230.19 kB
Formato
Adobe PDF
|
230.19 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2011_10_Sutto_05.pdf
non accessibile
Descrizione: Tavola di analisi 4
Dimensione
223.07 kB
Formato
Adobe PDF
|
223.07 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/27602