Purpose of the work proposed in this paper is the design of a finite element model of Tribuna 7 of Giuseppe Meazza Stadium in Milan. With this model many aspects of human-structure interaction has been studied. The preliminary model was re- fined through an updating procedure of microtuning based upon experimental modal analysis previously conducted. Ex- ploiting the refined model, a validation of a method which estimates forces impressed by occupants is developed. The method estimates forces with a non-contact measurements technic of image matching based upon Digital Image Corre- lation. The validation is conducted comparing the processed output of many simulations with the acceleration values of the correspondent test taken from servoaccelerometers.
Oggetto del presente lavoro di tesi è la realizzazione del mo- dello a elementi finiti della Tribuna 7 dello stadio Giuseppe Meazza; con tale modello ci si propone di studiare alcuni feno- meni dell’interazione uomo-struttura, in particolare i fenomeni di eccitazione da parte delle attività degli occupanti. Il mo- dello di prima approssimazione è affinato mediante confronto con l’analisi modale sperimentale condotta in campagne di rilevamento precedenti. Con l’ausilio del modello affinato, è proposta la validazione di un metodo di stima dei carichi ba- sato su una tecnica di analisi dell’immagine di Digital Image Correlation: le stime di forzamento sono applicate al modello durante una serie di simulazioni dinamiche. La validazione confrontando dell’output del modello e dei record registrati dai servoaccelerometri durante le prove.
Modellazione numerica e analisi sperimentale del comportamento di una tribuna del secondo anello dello stadio Giuseppe Meazza sottoposta al forzamento del pubblico
MANFREDA, ANDREA
2010/2011
Abstract
Purpose of the work proposed in this paper is the design of a finite element model of Tribuna 7 of Giuseppe Meazza Stadium in Milan. With this model many aspects of human-structure interaction has been studied. The preliminary model was re- fined through an updating procedure of microtuning based upon experimental modal analysis previously conducted. Ex- ploiting the refined model, a validation of a method which estimates forces impressed by occupants is developed. The method estimates forces with a non-contact measurements technic of image matching based upon Digital Image Corre- lation. The validation is conducted comparing the processed output of many simulations with the acceleration values of the correspondent test taken from servoaccelerometers.File | Dimensione | Formato | |
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