This is the era of globalization, where everything is everywhere. Globalization has relativised the world and identities in it by penetrating or dissolving the boundaries around previously closed (or partially closed) systems, creating, or beginning to create, inter-societal, supra and even post-territorial discursive spaces and networks of relationships along the time-space edges of existence. This situation is bringing out a new type of citizen, partially untied to his territory of belonging and with a nomadic situation. Citizen of the world, in continuous pilgrimage to meet various kind of needs, from work, study to the existential ones. This new world citizen is facing an erratic reality, following the faster fluctuation of the market. Instable situations that change quickly in time and space, destroying all the time a confident feeling in the human being. Consequently, the global citizens feel more the lack with the new environment that brings them to an homesickness pathology. “Ubique” helps creating familiarity in the host city through a game. Helped by friends and relatives from home, the global citizen starts a deep discover of his new environment through the five senses. For every sense friends can vote an experience that their globe trotter has to do the week later to gain point of citizenship. Experience after experience he will discover local aspects , creating a personal relation, strongly connected to home environment, friends, that collaborated with him and for him to his adventure. The importance of emotional transfer from home city to host one thanks to friends is the core of the service that involving many aspect of human psychology, helps to adapt everywhere. “My city everywhere”, because I will be able to create and maintain a connection with the context everywhere I will be thanks also to past contacts. The local companies play a fundamental role in city and environment discover since they provide a strong identity to the place itself. Protecting them, means to recognize special and unique qualities to every place, enforcing also citizens’ identity, since they build most of it on place recognition. Seeking to restore local values means to invest on those that are individual identities in contact with the context. It is not only an economic operation to protect traditional and local enterprises, but more an investment in diversity and specificity of each place, giving importance to the physical exchange that occurs with people and to the result that this involves: Acquisition of identity and wellbeing.

Ubique è il navigatore che aiuta nell’esplorazione della nuova città. Gli elementi fondamentali del sistema sono le attività locali attraverso le quali scoprire la città. Unendosi ad Ubique esse si comunicano ad un pubblico più ampio e di più difficile ricezione a causa di barriere linguistiche, economiche o di advertisement. È tramite loro che l’expat crea un rapporto personale con il territorio, stabilendo di volta in volta un legame. Ubique non propone attività ma esperienze che leghino profondamente le persone al luogo. Gli stakeholders sono quindi le chiavi che la città utilizza per farsi conoscere e apprezzare, ogni chiave rappresenta un’esperienza tipica del luogo ospitante e accorre ad aumentare il senso di famigliarità e il senso di appartenenza. È importante che le imprese locali siano fortemente coinvolte nel sisteme perchè è grazie all’aspetto più umano che donano alle attività che le rende esperienze. Sarà questo che formerà il legame e le diversificherà dai servizi e prodotti offerti dalla concorrenza globale. Più chiavi si acquisiscono, maggiori saranno i legami e la possibilità dunque di sentirsi cittadino. Ubique è la chiave che apre le porte alle esperienze e che a loro volta aprono la porta al senso di famigliarità. Ubique è un viaggio di conoscenza che può essere settato ovunque e il traguardo non è prefissato nella fine del gioco ma in ogni esperienza ed in ogni legame che l’expat saprà creare con quello che lo circonda.

Ubique : my city everywhere

TORTI, CHIARA
2009/2010

Abstract

This is the era of globalization, where everything is everywhere. Globalization has relativised the world and identities in it by penetrating or dissolving the boundaries around previously closed (or partially closed) systems, creating, or beginning to create, inter-societal, supra and even post-territorial discursive spaces and networks of relationships along the time-space edges of existence. This situation is bringing out a new type of citizen, partially untied to his territory of belonging and with a nomadic situation. Citizen of the world, in continuous pilgrimage to meet various kind of needs, from work, study to the existential ones. This new world citizen is facing an erratic reality, following the faster fluctuation of the market. Instable situations that change quickly in time and space, destroying all the time a confident feeling in the human being. Consequently, the global citizens feel more the lack with the new environment that brings them to an homesickness pathology. “Ubique” helps creating familiarity in the host city through a game. Helped by friends and relatives from home, the global citizen starts a deep discover of his new environment through the five senses. For every sense friends can vote an experience that their globe trotter has to do the week later to gain point of citizenship. Experience after experience he will discover local aspects , creating a personal relation, strongly connected to home environment, friends, that collaborated with him and for him to his adventure. The importance of emotional transfer from home city to host one thanks to friends is the core of the service that involving many aspect of human psychology, helps to adapt everywhere. “My city everywhere”, because I will be able to create and maintain a connection with the context everywhere I will be thanks also to past contacts. The local companies play a fundamental role in city and environment discover since they provide a strong identity to the place itself. Protecting them, means to recognize special and unique qualities to every place, enforcing also citizens’ identity, since they build most of it on place recognition. Seeking to restore local values means to invest on those that are individual identities in contact with the context. It is not only an economic operation to protect traditional and local enterprises, but more an investment in diversity and specificity of each place, giving importance to the physical exchange that occurs with people and to the result that this involves: Acquisition of identity and wellbeing.
ARC III - Facolta' del Design
21-lug-2010
2009/2010
Ubique è il navigatore che aiuta nell’esplorazione della nuova città. Gli elementi fondamentali del sistema sono le attività locali attraverso le quali scoprire la città. Unendosi ad Ubique esse si comunicano ad un pubblico più ampio e di più difficile ricezione a causa di barriere linguistiche, economiche o di advertisement. È tramite loro che l’expat crea un rapporto personale con il territorio, stabilendo di volta in volta un legame. Ubique non propone attività ma esperienze che leghino profondamente le persone al luogo. Gli stakeholders sono quindi le chiavi che la città utilizza per farsi conoscere e apprezzare, ogni chiave rappresenta un’esperienza tipica del luogo ospitante e accorre ad aumentare il senso di famigliarità e il senso di appartenenza. È importante che le imprese locali siano fortemente coinvolte nel sisteme perchè è grazie all’aspetto più umano che donano alle attività che le rende esperienze. Sarà questo che formerà il legame e le diversificherà dai servizi e prodotti offerti dalla concorrenza globale. Più chiavi si acquisiscono, maggiori saranno i legami e la possibilità dunque di sentirsi cittadino. Ubique è la chiave che apre le porte alle esperienze e che a loro volta aprono la porta al senso di famigliarità. Ubique è un viaggio di conoscenza che può essere settato ovunque e il traguardo non è prefissato nella fine del gioco ma in ogni esperienza ed in ogni legame che l’expat saprà creare con quello che lo circonda.
Tesi di laurea Magistrale
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