In literature, most of the authors study the new product development process either within the boundaries of the company or considering the integration of suppliers. Nevertheless, in the fashion industry the bargaining power of the end customers has increased, which has urged companies to focus on the outbound Supply Chain (SC). In its main core, the objective of this thesis is to identify the contribution of the outbound SC during the product development (PD) process to align the company to the needs of international customers. After conducting a deep literature analysis, the objectives of this work and the main elements of the research framework were defined. In order to refine and clarify the model, three exploratory case studies were conducted: Gucci (5 interviews), Zegna (5 interviews) and Fausta Tricot (1 interview). Besides, the model has been validated on the basis of eight explanatory case studies: Tod’s (3 interviews), Yamamay (2 interviews), Piquadro (2 interviews), Sixty (5 interviews), Alviero Martini (1 interviews), Richmond (2 interviews), Brioni (3 interviews) and Rodrigo (2 interviews). According to the outcome of this research, the prevalence of the direct channel increases the level of collaboration, coordination and involvement between outbound SC and PD. In addition, the level of internationalization, market approach and market factors influence the choice of alignment techniques. In particular, companies tend to implement alignment strategies to fulfilling the institutional factors but also to adapt to cultural factors when the market is economically and/or strategically important. On top of that, this research provides guidance on collaboration, coordination and involvement between outbound SC and PD. Furthermore, the work considers the impact of the firm factors within this relationship, identifies the institutional and cultural factors of the market and provides insight into the alignment techniques to manage market factors. Overall, even when the conclusions and the result drawn from this research work are related to a small sample test, it opens many possibilities for further studies, essentially to conduct a quantitative analysis.

In letteratura molti autori studiano il processo di sviluppo nuovo prodotto all’interno dell’azienda o considerando l’integrazione dei fornitori. Nel settore del fashion l’aumento del potere contrattuale del cliente finale ha spinto le aziende a focalizzarsi sulla Supply Chain (SC) outbound, perchè è il punto di contatto con il cliente. L’obiettivo di questa tesi è di identificare il contributo fornito dalla SC Outbound durante il processo di sviluppo prodotto (SP) per allineare l’azienda ai bisogni del cliente internazionale. L’analisi della letteratura è stata utilizzata per definire gli obiettivi e gli elementi del modello di ricerca. In seguito sono stati condotti dei casi esplorativi per affinare il modello: Gucci (5 interviste), Ermenegildo Zegna (5 interviste), Fausta Tricot (1 intervista). Infine il modello è stato validato attraverso dei casi esplicativi: Tod’s (3 interviste), Yamamay (2 interviste), Piquadro (2 interviste), Sixty (5 interviste), Alviero Martini (1 intervista), Richmond (2 interviste), Brioni (3 interviste) e Rodrigo (2 interviste). L’analisi ha evidenziato che la prevalenza del canale diretto aumenta il livello di collaborazione, coordinamento e coinvolgimento tra SC outbound e processo SP. Inoltre il livello di internazionalizzazione, l’approccio al mercato e i fattori di mercato influenzano la scelta di tecniche di allineamento. In particolare le imprese implementano sempre strategie di allineamento per soddisfare i fattori istituzionali e si adattano ai fattori culturali solo quando il mercato è economicamente e/o strategicamente importante. Questa tesi fornisce delle indicazioni sulle modalità di collaborazione, coordinamento e coinvolgimento tra SC outbound e il processo di SP. Inoltre il lavoro considera l’impatto delle caratteristiche aziendali su questa relazione, identifica i fattori istituzionali e culturali dei diversi mercati e le tecniche di allineamento per gestirli. Le riflessioni e le conclusioni dedotte dal lavoro di ricerca sono relative ad un campione di analisi ristretto. Tuttavia questo apre molte possibilità di ricerca, ad esempio svolgendo un’analisi quantitativa dei risultati raggiunti.

Il ruolo della fashion outbound supply chain nell'allineamento del processo di sviluppo prodotto alle esigenze del cliente internazionale

ERRA, ALESSANDRA
2010/2011

Abstract

In literature, most of the authors study the new product development process either within the boundaries of the company or considering the integration of suppliers. Nevertheless, in the fashion industry the bargaining power of the end customers has increased, which has urged companies to focus on the outbound Supply Chain (SC). In its main core, the objective of this thesis is to identify the contribution of the outbound SC during the product development (PD) process to align the company to the needs of international customers. After conducting a deep literature analysis, the objectives of this work and the main elements of the research framework were defined. In order to refine and clarify the model, three exploratory case studies were conducted: Gucci (5 interviews), Zegna (5 interviews) and Fausta Tricot (1 interview). Besides, the model has been validated on the basis of eight explanatory case studies: Tod’s (3 interviews), Yamamay (2 interviews), Piquadro (2 interviews), Sixty (5 interviews), Alviero Martini (1 interviews), Richmond (2 interviews), Brioni (3 interviews) and Rodrigo (2 interviews). According to the outcome of this research, the prevalence of the direct channel increases the level of collaboration, coordination and involvement between outbound SC and PD. In addition, the level of internationalization, market approach and market factors influence the choice of alignment techniques. In particular, companies tend to implement alignment strategies to fulfilling the institutional factors but also to adapt to cultural factors when the market is economically and/or strategically important. On top of that, this research provides guidance on collaboration, coordination and involvement between outbound SC and PD. Furthermore, the work considers the impact of the firm factors within this relationship, identifies the institutional and cultural factors of the market and provides insight into the alignment techniques to manage market factors. Overall, even when the conclusions and the result drawn from this research work are related to a small sample test, it opens many possibilities for further studies, essentially to conduct a quantitative analysis.
MORETTO, ANTONELLA
ZOTTERI, GIULIO
ING II - Scuola di Ingegneria dei Sistemi
21-dic-2011
2010/2011
In letteratura molti autori studiano il processo di sviluppo nuovo prodotto all’interno dell’azienda o considerando l’integrazione dei fornitori. Nel settore del fashion l’aumento del potere contrattuale del cliente finale ha spinto le aziende a focalizzarsi sulla Supply Chain (SC) outbound, perchè è il punto di contatto con il cliente. L’obiettivo di questa tesi è di identificare il contributo fornito dalla SC Outbound durante il processo di sviluppo prodotto (SP) per allineare l’azienda ai bisogni del cliente internazionale. L’analisi della letteratura è stata utilizzata per definire gli obiettivi e gli elementi del modello di ricerca. In seguito sono stati condotti dei casi esplorativi per affinare il modello: Gucci (5 interviste), Ermenegildo Zegna (5 interviste), Fausta Tricot (1 intervista). Infine il modello è stato validato attraverso dei casi esplicativi: Tod’s (3 interviste), Yamamay (2 interviste), Piquadro (2 interviste), Sixty (5 interviste), Alviero Martini (1 intervista), Richmond (2 interviste), Brioni (3 interviste) e Rodrigo (2 interviste). L’analisi ha evidenziato che la prevalenza del canale diretto aumenta il livello di collaborazione, coordinamento e coinvolgimento tra SC outbound e processo SP. Inoltre il livello di internazionalizzazione, l’approccio al mercato e i fattori di mercato influenzano la scelta di tecniche di allineamento. In particolare le imprese implementano sempre strategie di allineamento per soddisfare i fattori istituzionali e si adattano ai fattori culturali solo quando il mercato è economicamente e/o strategicamente importante. Questa tesi fornisce delle indicazioni sulle modalità di collaborazione, coordinamento e coinvolgimento tra SC outbound e il processo di SP. Inoltre il lavoro considera l’impatto delle caratteristiche aziendali su questa relazione, identifica i fattori istituzionali e culturali dei diversi mercati e le tecniche di allineamento per gestirli. Le riflessioni e le conclusioni dedotte dal lavoro di ricerca sono relative ad un campione di analisi ristretto. Tuttavia questo apre molte possibilità di ricerca, ad esempio svolgendo un’analisi quantitativa dei risultati raggiunti.
Tesi di laurea Magistrale
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