Collective Creativity is a concept that is gaining importance over the last years, due to the growing competition on new product development. Teams play an important role in this development as individuals bring together all the different competences needed for the successful design of new offers. Research also shows that people outside the formal team have had a substantial part in the birth of most innovations: in fact they influence team members’ way of thinking and provide them with input for their creative process. For this reason the study will focus on the collective rather than the team. We will find that many factors influence the creative process of a group of people and therefore their creative outcome, ranging from the economic trends to the mood of individuals. The mix of individuals, leadership styles, resources, learning mechanisms, all belong to the list of features that need to be carefully tuned to allow creativity in organizations to thrive. Each of these features is interlinked with the others forming a thick net of interdependences and cross-influences that will affect creativity. We’ll present two frameworks to address all this while both understanding and designing collective creativity within a business context. Collaborative Management Research is an inquiry process that involves both academics and practitioners into a joint effort of creating interesting, actionable and useful knowledge for both parties. In this study the Politecnico joined a world-renowned silk textile firm of the Como area in trying to tackle the many issues arising when dealing with creativity in a real business context. We studied the characteristics and processes of three product development teams and together with selected employees, appointed by the Company, we analyzed the data and supported the top management in drafting actions for improvement that will lead the Company to higher performances in managing the creative process. The study highlighted strengths and weaknesses of the Company; in addition the models proposed were proved useful in assessing Collective Creativity Capability and identifying areas of improvement and possible actions.

La Creatività Collettiva è un concetto che sta acquisendo sempre più importanza negli ultimi anni, a causa della crescente competizione intorno allo sviluppo di nuovi prodotti e servizi. I team giocano una parte importante in tale sviluppo in quanto gli individui contribuiscono con le diverse competenze necessarie alla corretta progettazione di nuove offerte. La ricerca ha anche dimostrato che la nascita di molte innovazioni è stata fortemente influenzata da persone al di fuori del team formale, e per questo motivo il nostro studio si focalizzerà sul collettivo più che sui team. Molti fattori influenzano il processo creativo di un gruppo di persone, a partire dalle condizioni economiche generali all'umore dei singoli individui. Il mix di persone, gli stili di leadership, le risorse assegnate, i meccanismi di apprendimento, sono tutti parte della lista di variabili che devono essere stabilite con cura per permettere alla creatività di crescere all'interno dell'organizzazione. Presenteremo due framework per comprendere da un lato e progettare dall'altro tutte le variabili necessarie alla creatività collettiva all'interno di un business. La ricerca di management collaborativa è un processo di inchiesta che coinvolge accademici e professionisti in uno sforzo congiunto per creare conoscenza interessante e utile ad entrambi. In questo studio il Politecnico si è unito a un'industria tessile rinomata a livello mondiale per comprendere il fenomeno della creatività collettiva. Abbiamo insieme studiato e analizzato tre team di sviluppo prodotto e abbiamo supportato il management nel identificare delle strade per future ricerche e miglioramenti.

Exploring the meaning of collective creativity in a textile firm: Learning from a collaborative research project

SORGIACOMO, LUCA
2009/2010

Abstract

Collective Creativity is a concept that is gaining importance over the last years, due to the growing competition on new product development. Teams play an important role in this development as individuals bring together all the different competences needed for the successful design of new offers. Research also shows that people outside the formal team have had a substantial part in the birth of most innovations: in fact they influence team members’ way of thinking and provide them with input for their creative process. For this reason the study will focus on the collective rather than the team. We will find that many factors influence the creative process of a group of people and therefore their creative outcome, ranging from the economic trends to the mood of individuals. The mix of individuals, leadership styles, resources, learning mechanisms, all belong to the list of features that need to be carefully tuned to allow creativity in organizations to thrive. Each of these features is interlinked with the others forming a thick net of interdependences and cross-influences that will affect creativity. We’ll present two frameworks to address all this while both understanding and designing collective creativity within a business context. Collaborative Management Research is an inquiry process that involves both academics and practitioners into a joint effort of creating interesting, actionable and useful knowledge for both parties. In this study the Politecnico joined a world-renowned silk textile firm of the Como area in trying to tackle the many issues arising when dealing with creativity in a real business context. We studied the characteristics and processes of three product development teams and together with selected employees, appointed by the Company, we analyzed the data and supported the top management in drafting actions for improvement that will lead the Company to higher performances in managing the creative process. The study highlighted strengths and weaknesses of the Company; in addition the models proposed were proved useful in assessing Collective Creativity Capability and identifying areas of improvement and possible actions.
CIRELLA, STEFANO
ING II - Facolta' di Ingegneria dei Sistemi
22-ott-2010
2009/2010
La Creatività Collettiva è un concetto che sta acquisendo sempre più importanza negli ultimi anni, a causa della crescente competizione intorno allo sviluppo di nuovi prodotti e servizi. I team giocano una parte importante in tale sviluppo in quanto gli individui contribuiscono con le diverse competenze necessarie alla corretta progettazione di nuove offerte. La ricerca ha anche dimostrato che la nascita di molte innovazioni è stata fortemente influenzata da persone al di fuori del team formale, e per questo motivo il nostro studio si focalizzerà sul collettivo più che sui team. Molti fattori influenzano il processo creativo di un gruppo di persone, a partire dalle condizioni economiche generali all'umore dei singoli individui. Il mix di persone, gli stili di leadership, le risorse assegnate, i meccanismi di apprendimento, sono tutti parte della lista di variabili che devono essere stabilite con cura per permettere alla creatività di crescere all'interno dell'organizzazione. Presenteremo due framework per comprendere da un lato e progettare dall'altro tutte le variabili necessarie alla creatività collettiva all'interno di un business. La ricerca di management collaborativa è un processo di inchiesta che coinvolge accademici e professionisti in uno sforzo congiunto per creare conoscenza interessante e utile ad entrambi. In questo studio il Politecnico si è unito a un'industria tessile rinomata a livello mondiale per comprendere il fenomeno della creatività collettiva. Abbiamo insieme studiato e analizzato tre team di sviluppo prodotto e abbiamo supportato il management nel identificare delle strade per future ricerche e miglioramenti.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/3761