This research studies the features, business model and incentives of an open innovation platform for mass customization. The paperwork was carried out in the framework of a European research project, which mission is the development of methods, guidelines and tools for the implementation of resilient multi-plant non-hierarchical manufacturing networks, characterized by non-centralised decision making It provides a broad literature review of the two new emerging paradigms, open innovation and mass customization, in order to have first a complete image of their states-of-the-art. Different definitions and classifications are further discussed and compared, in order to discover the characteristics of the two ideas. This part plays the role of an introductory study, and it offers the base for the second part of our research. It proves that open innovation offers an approach that seems perfectly suitable in the context of mass customization, which uses an intensive user-driven and customer-centric approach and requires seamless communication and collaboration among many different players. Once it is understood that the value of an Open Innovation platform depends on its power to bring people with similar interests together and make them collaborate, it remains “just” to find the strategies to incetivize them for participation. How to enhance the interaction among different participants and in this way to expand the knowledge has proved not to be a very easy thing to learn. Both scientists and organizations were curious to find out which are the things that stimulate people to collaborate. Some of these good observations are presented here, also. All the literature and research studies used (including a REMPLANET survey realized on more than 300 persons from both academic and industrial areas, as well as a benchmarking of 35 best practices) have the main purpose, the better understanding of the users’ expectations and preferences. We tried to examine as many aspects as possible: from the design interfaces, to structures, contents, type of knowledge and resources. In the end, a design sketch and a detailed description of the platform, including the tools are provided.

L’obiettivo di questa ricerca, che si inserisce nel quadro del progetto di ricerca REMPLANET, è definire le caratteristiche, il modello di business di una piattaforma Open Innovation (innovazione aperta) dedicata alla Mass Customisation (personalizzazione di massa). Inoltre, in modo da assicurare un livello di partecipazione adeguata un adeguato sistema di incentivi é stato analizzato. Un dettagliato esame della letteratura relativa ai due nuovi paradigmi emergenti, innovazione aperta e personalizzazione di massa, permette di definirne i concetti principali e di capire come essi possano essere integrati. I risultati dello studio introduttivo dimostrano come l’innovazione aperta fornisca un approccio perfettamente adeguato al contesto della personalizzazione di massa, la quale presuppone un forte coinvolgimento dell’utilizzatore finale, è focalizzata sul soddisfacimento dei bisogni del cliente e richiede lo sviluppo di strumenti che facilitino la comunicazione e la collaborazione tra molti soggetti diversi. La sfida principale relativa allo sviluppo di un’efficace piattaforma d’innovazione aperta consiste nel definire come favorire l’interazione tra i partecipanti al fine di creare nuova conoscenza e trovare in maniera collaborativa soluzioni alle problematiche legate alla personalizzazione di massa. Lo studio della letteratura e le ricerche effettuate “sul campo” (analisi dati del sondaggio REMPLANET con più di 300 partecipanti tra accademici e industriali, sviluppo di un’analisi comparativa relativa a 35 piattaforme di Open Innovation) hanno lo scopo principale di migliorare la comprensione delle aspettative degli utenti e delle loro preferenze. Sono state analizzate le interfacce, le strutture, i contenuti, il tipo di conoscenze veicolate e le risorse/servizi che contribuiscono alla realizzazione di una buona piattaforma aperta. Queste informazioni, sono state adattate al contesto della personalizzazione di massa ed integrate nella descrizione progettuale della piattaforma proposta, nonché nella descrizione dettagliata dei contenuti e del layout della piattaforma e degli strumenti da utilizzare per la creazione e la condivisione dei contenuti.

Open innovation platform for mass customization : features, business models, incentives

PITU, ALINA FLORINITA
2009/2010

Abstract

This research studies the features, business model and incentives of an open innovation platform for mass customization. The paperwork was carried out in the framework of a European research project, which mission is the development of methods, guidelines and tools for the implementation of resilient multi-plant non-hierarchical manufacturing networks, characterized by non-centralised decision making It provides a broad literature review of the two new emerging paradigms, open innovation and mass customization, in order to have first a complete image of their states-of-the-art. Different definitions and classifications are further discussed and compared, in order to discover the characteristics of the two ideas. This part plays the role of an introductory study, and it offers the base for the second part of our research. It proves that open innovation offers an approach that seems perfectly suitable in the context of mass customization, which uses an intensive user-driven and customer-centric approach and requires seamless communication and collaboration among many different players. Once it is understood that the value of an Open Innovation platform depends on its power to bring people with similar interests together and make them collaborate, it remains “just” to find the strategies to incetivize them for participation. How to enhance the interaction among different participants and in this way to expand the knowledge has proved not to be a very easy thing to learn. Both scientists and organizations were curious to find out which are the things that stimulate people to collaborate. Some of these good observations are presented here, also. All the literature and research studies used (including a REMPLANET survey realized on more than 300 persons from both academic and industrial areas, as well as a benchmarking of 35 best practices) have the main purpose, the better understanding of the users’ expectations and preferences. We tried to examine as many aspects as possible: from the design interfaces, to structures, contents, type of knowledge and resources. In the end, a design sketch and a detailed description of the platform, including the tools are provided.
CANETTA, LUCA
ING II - Facolta' di Ingegneria dei Sistemi
22-ott-2010
2009/2010
L’obiettivo di questa ricerca, che si inserisce nel quadro del progetto di ricerca REMPLANET, è definire le caratteristiche, il modello di business di una piattaforma Open Innovation (innovazione aperta) dedicata alla Mass Customisation (personalizzazione di massa). Inoltre, in modo da assicurare un livello di partecipazione adeguata un adeguato sistema di incentivi é stato analizzato. Un dettagliato esame della letteratura relativa ai due nuovi paradigmi emergenti, innovazione aperta e personalizzazione di massa, permette di definirne i concetti principali e di capire come essi possano essere integrati. I risultati dello studio introduttivo dimostrano come l’innovazione aperta fornisca un approccio perfettamente adeguato al contesto della personalizzazione di massa, la quale presuppone un forte coinvolgimento dell’utilizzatore finale, è focalizzata sul soddisfacimento dei bisogni del cliente e richiede lo sviluppo di strumenti che facilitino la comunicazione e la collaborazione tra molti soggetti diversi. La sfida principale relativa allo sviluppo di un’efficace piattaforma d’innovazione aperta consiste nel definire come favorire l’interazione tra i partecipanti al fine di creare nuova conoscenza e trovare in maniera collaborativa soluzioni alle problematiche legate alla personalizzazione di massa. Lo studio della letteratura e le ricerche effettuate “sul campo” (analisi dati del sondaggio REMPLANET con più di 300 partecipanti tra accademici e industriali, sviluppo di un’analisi comparativa relativa a 35 piattaforme di Open Innovation) hanno lo scopo principale di migliorare la comprensione delle aspettative degli utenti e delle loro preferenze. Sono state analizzate le interfacce, le strutture, i contenuti, il tipo di conoscenze veicolate e le risorse/servizi che contribuiscono alla realizzazione di una buona piattaforma aperta. Queste informazioni, sono state adattate al contesto della personalizzazione di massa ed integrate nella descrizione progettuale della piattaforma proposta, nonché nella descrizione dettagliata dei contenuti e del layout della piattaforma e degli strumenti da utilizzare per la creazione e la condivisione dei contenuti.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2010_10_Pitu.pdf

non accessibile

Descrizione: Thesis
Dimensione 30.18 MB
Formato Adobe PDF
30.18 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/3863