The current needs of the industrial market, such as the improvement of production systems, the conservation of the plant, increasing production capacity, reducing the probability of plant shutdown, leading to the inevitable concept of cost reduction. Will analyze the science that human activities to a commercial use and sustainable use of resources, planning and management of anthropic systems and conservation of natural systems is the maintenance. The maintenance of objectives of usability and preservation of the value systems over time, using a variety of techniques and tools that are primarily the domain of engineering, natural sciences, physics, chemistry, economics, sociology and management Over the years we have followed different strategies for maintenance, the application of the now well-known policy of maintenance: corrective, preventive and predictive. This level of maintenance involves a return for companies in terms of performance around 80%, but if you want to aim to have a 100% of the benefits from maintenance strategies should aim at a level where they are excellent company implemented all types of maintenance. Today it becomes vital for survival improve every aspect, so also in maintenance is necessary to recover the 20% with high value-added methodologies more complex: RCM, FTA, MAGEC, ACM, HAZOP, FMEA, FMECA. The study is actually based on application of this methodology to high-value added (FMECA) systems and subsystems constituting the Loading Bridges of Malpensa Airport, with two primary goals that can be synthesized, in this introductory phase, on the one hand with the analysis of faults and the effects of these problems and the other with the definition of a set of Key Performance Indicators (KPI: Key performance Indicators) to support, improve and increase performance of the systems previously introduced. The data obtained from FMECA will be subsequently used to develop the theory of Reliability Centered Maintenance (RCM), whose primary objectives are both determining the most effective type of maintenance to be applied to various entities of Loading Bridges and the other, the determination of the optimal frequency with which conduct such activities.

Le attuali esigenze del mercato industriale, quali il miglioramento dei sistemi produttivi, la conservazione del patrimonio impiantistico, l'aumento delle capacità produttive, la riduzione della probabilità di fermo impianto, conducono verso l'ormai inevitabile concetto di riduzione dei costi.La scienza che analizza le attività umane ad un impiego economico e sostenibile delle risorse, nella progettazione e nella gestione dei sistemi antropizzati e nella conservazione dei sistemi naturali, è la Manutenzione. Nel corso degli anni si sono susseguite varie strategie di manutenzione, con l'applicazione delle ormai ben note politiche di manutenzione: correttive, preventive e predittive. Questo livello di manutenzione comporta un ritorno per le aziende in termini di performance intorno all'80%, ma se si vuol puntare ad ottenere il 100% dei benefici dalle strategie manutentive bisogna puntare ad un livello di azienda eccellente dove vengono implementate tutte le tipologie di manutenzione. Oggi diventa vitale per la sopravvivenza migliorare ogni aspetto, pertanto anche in ambito manutentivo è necessario recuperare quel 20% con metodologie ad alto valore aggiunto più complesse: RCM, FTA, MAGEC, ACM, HAZOP, FMEA, FMECA. Lo studio, in questione, si basa proprio sull'applicazione di una suddetta metodologia ad alto valore aggiunto (FMECA) ai sistemi e sottosistemi costituenti i Pontili Telescopici del piazzale aeromobili dell'Aeroporto Intercontinentale di Malpensa, con due obiettivi primari che possono essere sintetizzati da un lato con l'analisi dei guasti e degli effetti di tali criticità e dall'altro con la defnizione di una serie di indici di prestazione (KPI: Key Performance Indicator ) alfine di supportare, migliorare ed incrementare le performace dei sistemi precedentemente introdotti. I dati ottenuti dall'analisi FMECA saranno, successivamente, utilizzati per sviluppare la teoria della manutenzione centrata sull'affidabilità (RCM), i cui obiettivi primari sono da un lato la determinazione della tipologia di manutenzione più efficace da applicare ai sistemi e sottosistemi dei pontili di imbarco e dall'altro la determinazione della frequenza ottimale con cui svolgere tale attività.

Applicazione delle metodologie FMECA ed RCM alle infrastrutture elettromeccaniche di piazzale sullo scalo di Malpensa

BASTONE, ANTONIO
2010/2011

Abstract

The current needs of the industrial market, such as the improvement of production systems, the conservation of the plant, increasing production capacity, reducing the probability of plant shutdown, leading to the inevitable concept of cost reduction. Will analyze the science that human activities to a commercial use and sustainable use of resources, planning and management of anthropic systems and conservation of natural systems is the maintenance. The maintenance of objectives of usability and preservation of the value systems over time, using a variety of techniques and tools that are primarily the domain of engineering, natural sciences, physics, chemistry, economics, sociology and management Over the years we have followed different strategies for maintenance, the application of the now well-known policy of maintenance: corrective, preventive and predictive. This level of maintenance involves a return for companies in terms of performance around 80%, but if you want to aim to have a 100% of the benefits from maintenance strategies should aim at a level where they are excellent company implemented all types of maintenance. Today it becomes vital for survival improve every aspect, so also in maintenance is necessary to recover the 20% with high value-added methodologies more complex: RCM, FTA, MAGEC, ACM, HAZOP, FMEA, FMECA. The study is actually based on application of this methodology to high-value added (FMECA) systems and subsystems constituting the Loading Bridges of Malpensa Airport, with two primary goals that can be synthesized, in this introductory phase, on the one hand with the analysis of faults and the effects of these problems and the other with the definition of a set of Key Performance Indicators (KPI: Key performance Indicators) to support, improve and increase performance of the systems previously introduced. The data obtained from FMECA will be subsequently used to develop the theory of Reliability Centered Maintenance (RCM), whose primary objectives are both determining the most effective type of maintenance to be applied to various entities of Loading Bridges and the other, the determination of the optimal frequency with which conduct such activities.
ING IV - Scuola di Ingegneria Industriale
20-dic-2011
2010/2011
Le attuali esigenze del mercato industriale, quali il miglioramento dei sistemi produttivi, la conservazione del patrimonio impiantistico, l'aumento delle capacità produttive, la riduzione della probabilità di fermo impianto, conducono verso l'ormai inevitabile concetto di riduzione dei costi.La scienza che analizza le attività umane ad un impiego economico e sostenibile delle risorse, nella progettazione e nella gestione dei sistemi antropizzati e nella conservazione dei sistemi naturali, è la Manutenzione. Nel corso degli anni si sono susseguite varie strategie di manutenzione, con l'applicazione delle ormai ben note politiche di manutenzione: correttive, preventive e predittive. Questo livello di manutenzione comporta un ritorno per le aziende in termini di performance intorno all'80%, ma se si vuol puntare ad ottenere il 100% dei benefici dalle strategie manutentive bisogna puntare ad un livello di azienda eccellente dove vengono implementate tutte le tipologie di manutenzione. Oggi diventa vitale per la sopravvivenza migliorare ogni aspetto, pertanto anche in ambito manutentivo è necessario recuperare quel 20% con metodologie ad alto valore aggiunto più complesse: RCM, FTA, MAGEC, ACM, HAZOP, FMEA, FMECA. Lo studio, in questione, si basa proprio sull'applicazione di una suddetta metodologia ad alto valore aggiunto (FMECA) ai sistemi e sottosistemi costituenti i Pontili Telescopici del piazzale aeromobili dell'Aeroporto Intercontinentale di Malpensa, con due obiettivi primari che possono essere sintetizzati da un lato con l'analisi dei guasti e degli effetti di tali criticità e dall'altro con la defnizione di una serie di indici di prestazione (KPI: Key Performance Indicator ) alfine di supportare, migliorare ed incrementare le performace dei sistemi precedentemente introdotti. I dati ottenuti dall'analisi FMECA saranno, successivamente, utilizzati per sviluppare la teoria della manutenzione centrata sull'affidabilità (RCM), i cui obiettivi primari sono da un lato la determinazione della tipologia di manutenzione più efficace da applicare ai sistemi e sottosistemi dei pontili di imbarco e dall'altro la determinazione della frequenza ottimale con cui svolgere tale attività.
Tesi di laurea Magistrale
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