Abstract New City - New World How does an architect create a new world? How does he create a different world? With new ideas, no doubt. But before anything, architect needs a void, a landscape, space. He needs a "new city", an environment that is ready for new ideas. He needs a model upon which the rest of the world will look upon. He needs "The first City of the 21st century" where he can exercise his abilities to their fullest. This study is dedicated to these cities, the cities that went through various difficulties in recent times, only to realize that once the troubles were over they needed to start from the beginning. These are wounded cities, destructed cities, mentally paralyzed cities, lost cities, hungry cities, maybe also cities with lost identity, but definitely cities with a lot of energy. And it is precisely here where the new city, the new world can be started, not by utopian construction, but by radical reconstruction. Compared to these cities potentials, New York City is an ancient ruin protected by UNESCO. Since the subject of "The first Cities of the 21st century" is a broad one and I plan it to be a subject of my work throughout my carrier, for the purpose of this assignment one portion of it will be considered. Two classifications were made in order to differentiate two aspects of city destruction; cause and pattern. Within the second classification, "civil war" category was selected and case study was chosen to be Sarajevo, Bosnia, and several methods for the study were proposed. Choosing the method for this study was a project on its own, as neither method could be defined as the right one or the wrong one. However, for me it was important that this study does not take the emotional direction where the presentation of the study emerges in the form of photos of destruction and quotation of personal stories on war. Instead, my aim was to have an approach that is as purely architectural as possible, and touching sociopolitical aspects of this subject in the amount just enough, and nothing more, to bring up the architecture problem to the surface. In the analysis process, instead of studying one architectural thought on the subject, three architectural approaches were included. The biggest quality in having this method, in my opinion, was in the differences of the final products of the authors; Paul Virilio as one of the most important thinkers of modernity produces words (books); Lebbeus Woods with his radical theories produces drawings; Bernard Khoury’s products are, for the most part, structures. Therefore, three different parts of analysis are listed as philosophical, radically theoretical and radically practical. The outcome of the analysis is not intended to propose a concrete action in the reconstruction of these cities at this point, but to explore the task of an architect in these cities, trough the connection between literature, my sensibility and my aim to be an architect. It is precisely in the understanding of the architect’s role where the future of the city reconstruction lies, and with it, the creation of the new world.

Abstract Città nuova - Mondo nuovo Come fa un architetto a creare un mondo nuovo? Come fa a creare un mondo diverso? Con nuove idee, senza dubbio. Prima di tutto, pero', l'architetto ha bisogno di un vuoto, di un paesaggio, di spazio. Ha bisogno di una "città nuova", un ambiente che è pronto per nuove idee. Ha bisogno di un modello di riferimento per il resto del mondo - la "prima città del 21° secolo" - dove può esercitare le sue capacità al meglio. Questo studio è dedicato a queste città, città che hanno attraversato periodi difficili negli ultimi tempi, solo per rendersi conto che una volta messi alle spalle i problemi dovevano ricominciare da capo. Queste sono città ferite, annientate, affette da paralisi mentale, perdute, affamate e forse hanno perso la propria identità, ma sicuramente sono città piene di energia. Ed è proprio qui che la città nuova, il nuovo mondo può essere generato, non per costruzione utopica, ma attraverso una ricostruzione radicale. Rispetto alle potenzialità di queste città, New York City è un'antica rovina protetta dall'UNESCO. Poiché il tema "Le prime città del 21° secolo" è ampio - ed ho intenzione di farne un filo conduttore nella mia carriera - ai fini del presente lavoro solo una parte sarà presa in considerazione. Sono state introdotte due classificazioni al fine di differenziare due aspetti della distruzione di città: causa e modello. All'interno della seconda classificazione è stata selezionata la categoria "guerra civile". La scelta è caduta su Sarajevo, in Bosnia, quale oggetto di studio e sono stati proposti vari metodi d'indagine. La scelta del metodo per questo studio ha rappresentato un progetto a sé, poiché nessun metodo può essere definito giusto o sbagliato. Tuttavia, per me era importante che questo studio non assumesse una forma emotiva in cui la presentazione si basasse su immagini di distruzione corredate da storie personali legate alla guerra. Il mio obiettivo era invece quello di avere un approccio che fosse il più possibile architettonico, toccando gli aspetti socio-politici di questa materia in modo da far emergere il problema architettonico. Nel processo di analisi, invece di studiare una sola scuola di pensiero architettonico in materia, sono stati inclusi tre approcci. Il principale vantaggio nell'adottare tale metodo, a mio parere, è stato quello di beneficiare delle differenze dei prodotti finali degli autori: Paul Virilio è uno dei più importanti pensatori della modernità e produce parole (libri), Lebbeus Woods con le sue teorie radicali produce disegni mentre i prodotti di Bernard Khoury sono per la maggior parte strutture. Pertanto, le tre parti dell'analisi sono elencate come filosofica, radicalmente teorica e radicalmente pratica. Il risultato dell'analisi, per il momento, non è destinato a proporre una concreta azione nella ricostruzione di queste città, ma ad esplorare il compito dell'architetto nelle stesse, attraverso la connessione tra la letteratura, la mia sensibilità e il mio obiettivo di essere architetto. E' proprio nella comprensione del ruolo dell'architetto che si trova la chiave del futuro della ricostruzione delle città, e con essa la creazione del nuovo mondo.

Future of city reconstructions. Part of the first cities of the 21st. century study

STOJADINOVIC, UROS
2009/2010

Abstract

Abstract New City - New World How does an architect create a new world? How does he create a different world? With new ideas, no doubt. But before anything, architect needs a void, a landscape, space. He needs a "new city", an environment that is ready for new ideas. He needs a model upon which the rest of the world will look upon. He needs "The first City of the 21st century" where he can exercise his abilities to their fullest. This study is dedicated to these cities, the cities that went through various difficulties in recent times, only to realize that once the troubles were over they needed to start from the beginning. These are wounded cities, destructed cities, mentally paralyzed cities, lost cities, hungry cities, maybe also cities with lost identity, but definitely cities with a lot of energy. And it is precisely here where the new city, the new world can be started, not by utopian construction, but by radical reconstruction. Compared to these cities potentials, New York City is an ancient ruin protected by UNESCO. Since the subject of "The first Cities of the 21st century" is a broad one and I plan it to be a subject of my work throughout my carrier, for the purpose of this assignment one portion of it will be considered. Two classifications were made in order to differentiate two aspects of city destruction; cause and pattern. Within the second classification, "civil war" category was selected and case study was chosen to be Sarajevo, Bosnia, and several methods for the study were proposed. Choosing the method for this study was a project on its own, as neither method could be defined as the right one or the wrong one. However, for me it was important that this study does not take the emotional direction where the presentation of the study emerges in the form of photos of destruction and quotation of personal stories on war. Instead, my aim was to have an approach that is as purely architectural as possible, and touching sociopolitical aspects of this subject in the amount just enough, and nothing more, to bring up the architecture problem to the surface. In the analysis process, instead of studying one architectural thought on the subject, three architectural approaches were included. The biggest quality in having this method, in my opinion, was in the differences of the final products of the authors; Paul Virilio as one of the most important thinkers of modernity produces words (books); Lebbeus Woods with his radical theories produces drawings; Bernard Khoury’s products are, for the most part, structures. Therefore, three different parts of analysis are listed as philosophical, radically theoretical and radically practical. The outcome of the analysis is not intended to propose a concrete action in the reconstruction of these cities at this point, but to explore the task of an architect in these cities, trough the connection between literature, my sensibility and my aim to be an architect. It is precisely in the understanding of the architect’s role where the future of the city reconstruction lies, and with it, the creation of the new world.
ARC I - Facolta' di Architettura e Società
21-ott-2010
2009/2010
Abstract Città nuova - Mondo nuovo Come fa un architetto a creare un mondo nuovo? Come fa a creare un mondo diverso? Con nuove idee, senza dubbio. Prima di tutto, pero', l'architetto ha bisogno di un vuoto, di un paesaggio, di spazio. Ha bisogno di una "città nuova", un ambiente che è pronto per nuove idee. Ha bisogno di un modello di riferimento per il resto del mondo - la "prima città del 21° secolo" - dove può esercitare le sue capacità al meglio. Questo studio è dedicato a queste città, città che hanno attraversato periodi difficili negli ultimi tempi, solo per rendersi conto che una volta messi alle spalle i problemi dovevano ricominciare da capo. Queste sono città ferite, annientate, affette da paralisi mentale, perdute, affamate e forse hanno perso la propria identità, ma sicuramente sono città piene di energia. Ed è proprio qui che la città nuova, il nuovo mondo può essere generato, non per costruzione utopica, ma attraverso una ricostruzione radicale. Rispetto alle potenzialità di queste città, New York City è un'antica rovina protetta dall'UNESCO. Poiché il tema "Le prime città del 21° secolo" è ampio - ed ho intenzione di farne un filo conduttore nella mia carriera - ai fini del presente lavoro solo una parte sarà presa in considerazione. Sono state introdotte due classificazioni al fine di differenziare due aspetti della distruzione di città: causa e modello. All'interno della seconda classificazione è stata selezionata la categoria "guerra civile". La scelta è caduta su Sarajevo, in Bosnia, quale oggetto di studio e sono stati proposti vari metodi d'indagine. La scelta del metodo per questo studio ha rappresentato un progetto a sé, poiché nessun metodo può essere definito giusto o sbagliato. Tuttavia, per me era importante che questo studio non assumesse una forma emotiva in cui la presentazione si basasse su immagini di distruzione corredate da storie personali legate alla guerra. Il mio obiettivo era invece quello di avere un approccio che fosse il più possibile architettonico, toccando gli aspetti socio-politici di questa materia in modo da far emergere il problema architettonico. Nel processo di analisi, invece di studiare una sola scuola di pensiero architettonico in materia, sono stati inclusi tre approcci. Il principale vantaggio nell'adottare tale metodo, a mio parere, è stato quello di beneficiare delle differenze dei prodotti finali degli autori: Paul Virilio è uno dei più importanti pensatori della modernità e produce parole (libri), Lebbeus Woods con le sue teorie radicali produce disegni mentre i prodotti di Bernard Khoury sono per la maggior parte strutture. Pertanto, le tre parti dell'analisi sono elencate come filosofica, radicalmente teorica e radicalmente pratica. Il risultato dell'analisi, per il momento, non è destinato a proporre una concreta azione nella ricostruzione di queste città, ma ad esplorare il compito dell'architetto nelle stesse, attraverso la connessione tra la letteratura, la mia sensibilità e il mio obiettivo di essere architetto. E' proprio nella comprensione del ruolo dell'architetto che si trova la chiave del futuro della ricostruzione delle città, e con essa la creazione del nuovo mondo.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2010_10_Stojadinovic.pdf

accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati

Descrizione: Thesis book
Dimensione 9.13 MB
Formato Adobe PDF
9.13 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/4261