This thesis places itself in the branch of research regarding the safety of two-wheeled vehicles that is becoming increasingly more important with the aim of informing the driver of possible critical situations which the vehicle may be subject to. The work is aimed at developing a useful methodology for the identification of stability in real-time conditions, and has been undertaken in the period October 2009 - September 2010 in collaboration with the Professors of the Mechanical Engineering Dept. at Politecnico di Milano. During this period the dynamical behaviour of a motorcycle has been studied, with particular emphasis on the modes of vibration, and with the use of numerical and experimental data obtained from tests both on road and on track, it has been possible to hone a method suitable for the identification and verification of the stability of the motorcycle.

Questa tesi si inserisce nel contesto di studi per la sicurezza passiva dei veicoli a due ruote che sta diventando sempre di più un obbligo al fine di informare gli utilizzatori di potenziali situazioni di pericolo. Il lavoro mira a sviluppare una metodologia utile per l’identificazione in tempo reale della stabilità, ed è stato condotto nel periodo Ottobre 2009 - Settembre 2010 in collaborazione con i Professori del Dipartimento di Meccanica del Politecnico di Milano. Nello svolgimento delle attività è stata analizzata la dinamica della moto, in particolare i modi di vibrare della stessa e, attraverso dati ricavati sia numericamente che da prove sperimentali su strada e in pista, si è proceduto con la messa a punto di una metodologia adeguata per l’identificazione e la verifica della stabilità dei motocicli.

Motorcycle dynamic stability monitoring during standard riding conditions

IBRAHIM, TARI;SAITA, ANDREA
2009/2010

Abstract

This thesis places itself in the branch of research regarding the safety of two-wheeled vehicles that is becoming increasingly more important with the aim of informing the driver of possible critical situations which the vehicle may be subject to. The work is aimed at developing a useful methodology for the identification of stability in real-time conditions, and has been undertaken in the period October 2009 - September 2010 in collaboration with the Professors of the Mechanical Engineering Dept. at Politecnico di Milano. During this period the dynamical behaviour of a motorcycle has been studied, with particular emphasis on the modes of vibration, and with the use of numerical and experimental data obtained from tests both on road and on track, it has been possible to hone a method suitable for the identification and verification of the stability of the motorcycle.
PEZZOLA, MARCO
LEO, ELISABETTA
ING IV - Facolta' di Ingegneria Industriale
21-ott-2010
2009/2010
Questa tesi si inserisce nel contesto di studi per la sicurezza passiva dei veicoli a due ruote che sta diventando sempre di più un obbligo al fine di informare gli utilizzatori di potenziali situazioni di pericolo. Il lavoro mira a sviluppare una metodologia utile per l’identificazione in tempo reale della stabilità, ed è stato condotto nel periodo Ottobre 2009 - Settembre 2010 in collaborazione con i Professori del Dipartimento di Meccanica del Politecnico di Milano. Nello svolgimento delle attività è stata analizzata la dinamica della moto, in particolare i modi di vibrare della stessa e, attraverso dati ricavati sia numericamente che da prove sperimentali su strada e in pista, si è proceduto con la messa a punto di una metodologia adeguata per l’identificazione e la verifica della stabilità dei motocicli.
Tesi di laurea Magistrale
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