In this work are described the activities of the AgustaWestland’s Customer Support, an organization that ensures prompt assistance and support to the AgustaWestland’s customers everywhere they are in the world. In the first part, after a short overview about the aeronautic market in Europe and worldwide, is described AgustaWestland’s history, from the origin up until today. The first section ends with the presentation of the Customer Support, that gives us an integrated view of the different areas that compose it. In the central part of this work are described the activities of Material Management, with a relevant section dedicated to SAP APO (Advanced Planning and Optimization), a modular solution for the planning and the optimization of the demand and supply. The central part ends with a series of innovations that should be implemented into the managerial system SAP; these will enable to make it more and more aligned with the AgustaWestland’s requirements. The last part is dedicated to the projects of improvements in which the Material Management is involved: the Service Provider, with the aim of having an unique vendor for the procurement of standard materials, the Working Capital Reduction Programme, a project oriented to reduce the floating capital, which for the Customer Support is mostly represented by the stock and finally the re – engineering of the quotation process, that will make more efficient the transfer of material among the AgustaWestland’s plants. The Customer Support is one of the competitive levers of AgustaWestland, because the after - sale assistance is a very relevant factor in the choice of a helicopter. The Customer Support, providing the customers with a high service level, also increases their loyalty. The study of the activities of this organization is particularly interesting, especially if we consider that some components, like the transmissions for example, can cost up to half million euro, with a lead time of over 900 days: the definition of a precise strategy about the planning, the supply management and the process monitoring is necessary in order to have the correct materials available at the right moment.

Nel presente elaborato sono descritte le attività del Customer Support AgustaWestland, ente preposto a garantire assistenza tempestiva e supporto ai clienti AgustaWestland ovunque essi si trovino nel mondo. Nella prima parte, dopo una breve descrizione della situazione del mercato aeronautico in Europa e nel mondo, viene descritta la storia di AgustaWestland, dalla nascita fino ai giorni nostri. La prima sezione si conclude con la presentazione del Customer Support, che consente di avere una visione integrata delle varie aree che lo compongono. Nella parte centrale dell’elaborato ci si sofferma sulle attività del Material Management, con una sezione apposita dedicata a SAP APO (Advanced Planning and Optimization), una soluzione modulare per la pianificazione e ottimizzazione della domanda e degli approvvigionamenti. La parte centrale termina con una serie di modifiche da apportare al sistema gestionale SAP, che consentiranno di renderlo sempre più allineato alle esigenze di AgustaWestland. L’ultima parte è dedicata ai vari progetti di miglioramento nei quali è coinvolto il Material Management: il Service Provider, con l’obiettivo di avere un unico vendor per la fornitura di materiali standard, il Working Capital Reduction Programme, un progetto volto alla riduzione del capitale circolante che per il Customer Support è rappresentato per lo più dalle scorte ed infine la reingegnerizzazione del processo di quotazione, tramite la quale verrà reso più efficiente il trasferimento di materiale dalle altre divisioni. Il Customer Support è una delle leve competitive di AgustaWestland, in quanto l’assistenza post vendita può essere considerato uno dei fattori più rilevanti nella scelta dell’elicottero. Il Customer Support, garantendo ai clienti un elevato livello di servizio consente, inoltre, la fidelizzazione degli stessi. Lo studio delle attività di questo ente è dunque di particolare interesse, specialmente in considerazione del fatto che alcuni componenti, come le trasmissioni, arrivano a costare fino a mezzo milione di euro, con lead time di fornitura superiori ai 900 giorni: la definizione di una corretta politica di planning, di gestione degli approvvigionamenti e di monitoraggio dei processi è necessaria affinché siano disponibili i materiali necessari al momento giusto.

Gestione delle spare parts nella network distributiva di AgustaWestland

COLOMBO, MARCO
2009/2010

Abstract

In this work are described the activities of the AgustaWestland’s Customer Support, an organization that ensures prompt assistance and support to the AgustaWestland’s customers everywhere they are in the world. In the first part, after a short overview about the aeronautic market in Europe and worldwide, is described AgustaWestland’s history, from the origin up until today. The first section ends with the presentation of the Customer Support, that gives us an integrated view of the different areas that compose it. In the central part of this work are described the activities of Material Management, with a relevant section dedicated to SAP APO (Advanced Planning and Optimization), a modular solution for the planning and the optimization of the demand and supply. The central part ends with a series of innovations that should be implemented into the managerial system SAP; these will enable to make it more and more aligned with the AgustaWestland’s requirements. The last part is dedicated to the projects of improvements in which the Material Management is involved: the Service Provider, with the aim of having an unique vendor for the procurement of standard materials, the Working Capital Reduction Programme, a project oriented to reduce the floating capital, which for the Customer Support is mostly represented by the stock and finally the re – engineering of the quotation process, that will make more efficient the transfer of material among the AgustaWestland’s plants. The Customer Support is one of the competitive levers of AgustaWestland, because the after - sale assistance is a very relevant factor in the choice of a helicopter. The Customer Support, providing the customers with a high service level, also increases their loyalty. The study of the activities of this organization is particularly interesting, especially if we consider that some components, like the transmissions for example, can cost up to half million euro, with a lead time of over 900 days: the definition of a precise strategy about the planning, the supply management and the process monitoring is necessary in order to have the correct materials available at the right moment.
ACCARDI, AURELIO
ING II - Facolta' di Ingegneria dei Sistemi
21-ott-2010
2009/2010
Nel presente elaborato sono descritte le attività del Customer Support AgustaWestland, ente preposto a garantire assistenza tempestiva e supporto ai clienti AgustaWestland ovunque essi si trovino nel mondo. Nella prima parte, dopo una breve descrizione della situazione del mercato aeronautico in Europa e nel mondo, viene descritta la storia di AgustaWestland, dalla nascita fino ai giorni nostri. La prima sezione si conclude con la presentazione del Customer Support, che consente di avere una visione integrata delle varie aree che lo compongono. Nella parte centrale dell’elaborato ci si sofferma sulle attività del Material Management, con una sezione apposita dedicata a SAP APO (Advanced Planning and Optimization), una soluzione modulare per la pianificazione e ottimizzazione della domanda e degli approvvigionamenti. La parte centrale termina con una serie di modifiche da apportare al sistema gestionale SAP, che consentiranno di renderlo sempre più allineato alle esigenze di AgustaWestland. L’ultima parte è dedicata ai vari progetti di miglioramento nei quali è coinvolto il Material Management: il Service Provider, con l’obiettivo di avere un unico vendor per la fornitura di materiali standard, il Working Capital Reduction Programme, un progetto volto alla riduzione del capitale circolante che per il Customer Support è rappresentato per lo più dalle scorte ed infine la reingegnerizzazione del processo di quotazione, tramite la quale verrà reso più efficiente il trasferimento di materiale dalle altre divisioni. Il Customer Support è una delle leve competitive di AgustaWestland, in quanto l’assistenza post vendita può essere considerato uno dei fattori più rilevanti nella scelta dell’elicottero. Il Customer Support, garantendo ai clienti un elevato livello di servizio consente, inoltre, la fidelizzazione degli stessi. Lo studio delle attività di questo ente è dunque di particolare interesse, specialmente in considerazione del fatto che alcuni componenti, come le trasmissioni, arrivano a costare fino a mezzo milione di euro, con lead time di fornitura superiori ai 900 giorni: la definizione di una corretta politica di planning, di gestione degli approvvigionamenti e di monitoraggio dei processi è necessaria affinché siano disponibili i materiali necessari al momento giusto.
Tesi di laurea Magistrale
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