The social innovation in China is confronting challenges on two different levels: on one hand, in the developed area, the urbanization and modernization degree has been rapidly improved, however, the public transportation, food security, air pollution and elderly people caring, those so-called urban diseases emerged rapidly in the past decade. On the other hand, the huge gap between the urban and rural areas is ripping the country. The industrialized agriculture can not support an ordinary life in the countryside, while the urban citizens are in a universal anxiety about the food safety. In this background, the vitalization of the perurban area can be the attempt of reconnecting the urban and rural areas, with the collaboration of the citizens, the intermediate link in the distribution system can be shortened. With the active participation of the agricultural activities, the social cohesion in-between the citizens and the farmers could be strengthened during the interaction. Thus the collaborative service is probed in this research in order to find out a possible solution of social innovation, and the food network is defined to be the research field. After a literature review, case studies and on-site survey, design workshops with specific themes were organized to test the research result and find out an applied strategy for the innovative food network in China. As defined by Putnam, the interpersonal trust is the essence of social capital, and the inadequate of social trust in the present Chinese society is one of the main reasons of the collaborative service, especially in the food network domain. A service design strategy is proposed based on the desk research, field research result and the reflection of the design practices. Based on the strategy, co-design practices are carried out with three creative partners: Calendar Restaurant as a community restaurant, Green Union as a customers’ cooperative, and Little Donkey Farm as a community-supported farm. All the design results will be a part of their service platform. The research is an effort of interdisciplinary research. Anthropological and sociological methods were applied and combined with the literature research, and the theoretical research result was applied into and tested by the design workshops. Co-design practices functioned as the application of the service design concepts. Aiming to propose a suitable strategy to the neonatal innovative food networks in China, the feasibility of concepts is considered to be prior to the creativity. However, this research is limited by the long-distance observation and the capability of applying quantitative research tools. And this will be improved in the further research.

L'innovazione sociale in Cina sta affrontando le sfide su due livelli diversi: da un lato, nella zona di sviluppo, l'urbanizzazione e il grado di modernizzazione è stato rapidamente migliorato, tuttavia, il trasporto pubblico, la sicurezza alimentare, l'inquinamento atmosferico e cura anziani, quelli così cd malattie urbane emerse rapidamente negli ultimi dieci anni. D'altra parte, l'enorme divario tra le aree urbane e rurali si strappa il paese. L'agricoltura industrializzata non può sostenere una vita normale in campagna, mentre i cittadini urbani sono in un'ansia universale per la sicurezza alimentare. In questo contesto, la vitalizzazione della superficie perurban può essere il tentativo di riconnettere le aree urbane e rurali, con la collaborazione dei cittadini, il collegamento intermedio nel sistema di distribuzione può essere accorciata. Con la partecipazione attiva delle attività agricole, la coesione sociale in-tra i cittadini e gli agricoltori potrebbero essere rafforzate durante l'interazione. In questo modo il servizio collaborativo viene sondato in questa ricerca, al fine di trovare una possibile soluzione di innovazione sociale, e la rete cibo è definito come il campo di ricerca. Dopo una revisione della letteratura, studi di casi e on-site sondaggio, laboratori di progettazione con i temi specifici sono stati organizzati per testare il risultato della ricerca e trovare una strategia applicata per la rete alimentare innovativo in Cina. Come definito da Putnam, la fiducia interpersonale è l'essenza del capitale sociale, e l'inadeguatezza della fiducia sociale presente nella società cinese è una delle ragioni principali del servizio di collaborazione, soprattutto nel settore Food Network. Una strategia di progettazione del servizio viene proposto in base alla ricerca a tavolino, risultato della ricerca di campo e il riflesso delle pratiche di progettazione. Sulla base della strategia, in co-design pratiche vengono effettuate con tre partner creativi: Ristorante calendario come un ristorante comunità, Union verde come una cooperativa di clienti, e Farm asinello come una comunità supportato fattoria. Tutti i risultati di progettazione sarà una parte della loro piattaforma di servizio. La ricerca è uno sforzo di ricerca interdisciplinare. Metodi antropologici e sociologici sono state applicate e combinate con la ricerca della letteratura, e il risultato della ricerca teorica è stata applicata in e testato dai laboratori di progettazione. Co-design pratiche funzionato come l'applicazione di concetti di design del servizio. Con l'obiettivo di proporre una strategia adeguata alle reti neonatali alimentari innovativi in Cina, è considerata la fattibilità dei concetti ad un periodo anteriore alla creatività. Tuttavia, questa ricerca è limitata dalla lunga distanza di osservazione e la capacità di applicare strumenti di ricerca quantitativa. E questo sarà migliorato nella ulteriori ricerche.

Collaborative service based on trust building. Service design for the innovative food network in China

ZHONG, FANG

Abstract

The social innovation in China is confronting challenges on two different levels: on one hand, in the developed area, the urbanization and modernization degree has been rapidly improved, however, the public transportation, food security, air pollution and elderly people caring, those so-called urban diseases emerged rapidly in the past decade. On the other hand, the huge gap between the urban and rural areas is ripping the country. The industrialized agriculture can not support an ordinary life in the countryside, while the urban citizens are in a universal anxiety about the food safety. In this background, the vitalization of the perurban area can be the attempt of reconnecting the urban and rural areas, with the collaboration of the citizens, the intermediate link in the distribution system can be shortened. With the active participation of the agricultural activities, the social cohesion in-between the citizens and the farmers could be strengthened during the interaction. Thus the collaborative service is probed in this research in order to find out a possible solution of social innovation, and the food network is defined to be the research field. After a literature review, case studies and on-site survey, design workshops with specific themes were organized to test the research result and find out an applied strategy for the innovative food network in China. As defined by Putnam, the interpersonal trust is the essence of social capital, and the inadequate of social trust in the present Chinese society is one of the main reasons of the collaborative service, especially in the food network domain. A service design strategy is proposed based on the desk research, field research result and the reflection of the design practices. Based on the strategy, co-design practices are carried out with three creative partners: Calendar Restaurant as a community restaurant, Green Union as a customers’ cooperative, and Little Donkey Farm as a community-supported farm. All the design results will be a part of their service platform. The research is an effort of interdisciplinary research. Anthropological and sociological methods were applied and combined with the literature research, and the theoretical research result was applied into and tested by the design workshops. Co-design practices functioned as the application of the service design concepts. Aiming to propose a suitable strategy to the neonatal innovative food networks in China, the feasibility of concepts is considered to be prior to the creativity. However, this research is limited by the long-distance observation and the capability of applying quantitative research tools. And this will be improved in the further research.
MANZINI, EZIO
TRABUCCO, FRANCESCO
LEONG, BENNY
19-mar-2012
L'innovazione sociale in Cina sta affrontando le sfide su due livelli diversi: da un lato, nella zona di sviluppo, l'urbanizzazione e il grado di modernizzazione è stato rapidamente migliorato, tuttavia, il trasporto pubblico, la sicurezza alimentare, l'inquinamento atmosferico e cura anziani, quelli così cd malattie urbane emerse rapidamente negli ultimi dieci anni. D'altra parte, l'enorme divario tra le aree urbane e rurali si strappa il paese. L'agricoltura industrializzata non può sostenere una vita normale in campagna, mentre i cittadini urbani sono in un'ansia universale per la sicurezza alimentare. In questo contesto, la vitalizzazione della superficie perurban può essere il tentativo di riconnettere le aree urbane e rurali, con la collaborazione dei cittadini, il collegamento intermedio nel sistema di distribuzione può essere accorciata. Con la partecipazione attiva delle attività agricole, la coesione sociale in-tra i cittadini e gli agricoltori potrebbero essere rafforzate durante l'interazione. In questo modo il servizio collaborativo viene sondato in questa ricerca, al fine di trovare una possibile soluzione di innovazione sociale, e la rete cibo è definito come il campo di ricerca. Dopo una revisione della letteratura, studi di casi e on-site sondaggio, laboratori di progettazione con i temi specifici sono stati organizzati per testare il risultato della ricerca e trovare una strategia applicata per la rete alimentare innovativo in Cina. Come definito da Putnam, la fiducia interpersonale è l'essenza del capitale sociale, e l'inadeguatezza della fiducia sociale presente nella società cinese è una delle ragioni principali del servizio di collaborazione, soprattutto nel settore Food Network. Una strategia di progettazione del servizio viene proposto in base alla ricerca a tavolino, risultato della ricerca di campo e il riflesso delle pratiche di progettazione. Sulla base della strategia, in co-design pratiche vengono effettuate con tre partner creativi: Ristorante calendario come un ristorante comunità, Union verde come una cooperativa di clienti, e Farm asinello come una comunità supportato fattoria. Tutti i risultati di progettazione sarà una parte della loro piattaforma di servizio. La ricerca è uno sforzo di ricerca interdisciplinare. Metodi antropologici e sociologici sono state applicate e combinate con la ricerca della letteratura, e il risultato della ricerca teorica è stata applicata in e testato dai laboratori di progettazione. Co-design pratiche funzionato come l'applicazione di concetti di design del servizio. Con l'obiettivo di proporre una strategia adeguata alle reti neonatali alimentari innovativi in Cina, è considerata la fattibilità dei concetti ad un periodo anteriore alla creatività. Tuttavia, questa ricerca è limitata dalla lunga distanza di osservazione e la capacità di applicare strumenti di ricerca quantitativa. E questo sarà migliorato nella ulteriori ricerche.
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