The growing relevance in contemporary society which are taking the Information and Communication Technology (ICT) means that this is playing an increasingly crucial role for most organizations, these are devoted to business or government. ICT can be that innovation if properly managed, leads to an improved competitive advantage through greater integration of business processes However, the changes are based on the ICT business have become increasingly frequent and at the same time, more and more problematic. This can ensure that ICT transforms business opportunities barrier against innovation and other strategic initiatives. The adoption of software such as Wokflow Management System, has further complicated the scenario, making it difficult to analyze the return on investment for these special projects that involve more widely across the entire organization. In this thesis will be given the economic evaluation adopting a WFMS on a business process, going to investigate the main economic indicators, such as: • NPV: net present value (NPV: Net Present Value) • ROI: Return on Investment • IRR: internal rate of return (IRR: internal rate of return) • Payback Period: Payback time The greatest difficulties arise when it comes to quantifying the benefits of "intangible". The moment you come into play procedural changes, workflow, customer satisfaction and so on, tangible items of expenditure are contaminated with intangible values, for which there is no precise metric. (1)

La crescente rilevanza che nella società contemporanea sta assumendo l’Information and Communication Tecnology (ICT) fa sì che questa stia ricoprendo un ruolo sempre più cruciale per la maggior parte delle organizzazioni, siano queste dedite al business o al government. L’ICT può rappresentare quell’innovazione, che se ben gestita, porta ad un miglioramento del vantaggio competitivo attraverso la maggiore integrazione dei processi di business. Tuttavia i cambiamenti aziendali che si basano sull’ICT sono diventati sempre più frequenti ed allo stesso tempo sempre più problematici. Questo può far sì che l’ICT si trasformi da opportunità di business a barriera contro l’innovazione ed ad altre iniziative strategiche. L’adozione di software quali i Wokflow Management System, ha ulteriormente complicato lo scenario rendendo difficoltosa l’analisi del ritorno degli investimenti per questi particolari progetti che coinvolgono in maniera trasversale tutta l’organizzazione aziendale. In questa tesi verrà data la valutazione economica relativa all’adozione di un WfMS su di un processo aziendale, andando a investigare i principali indicatori economici, quali: • NPV: net present value (VAN: valore attuale netto) • ROI:return on investiment • IRR: internal rate of return (TIR: tasso interno di rendimento) • Payback Period: tempo di recupero dell’investimento Le difficoltà maggiori insorgono quando si tratta di quantificare i vantaggi “intangibili”. Nel momento in cui entrano in gioco cambiamenti procedurali, workflow, customer satisfaction e quant'altro, le voci di spesa tangibili sono contaminate da valori intangibili, per i quali non esistono metriche precise.(1)

Analisi del ritorno degli investimenti su un workflow management system in ambito aziendale

RADRIZZANI, ETTORE
2011/2012

Abstract

The growing relevance in contemporary society which are taking the Information and Communication Technology (ICT) means that this is playing an increasingly crucial role for most organizations, these are devoted to business or government. ICT can be that innovation if properly managed, leads to an improved competitive advantage through greater integration of business processes However, the changes are based on the ICT business have become increasingly frequent and at the same time, more and more problematic. This can ensure that ICT transforms business opportunities barrier against innovation and other strategic initiatives. The adoption of software such as Wokflow Management System, has further complicated the scenario, making it difficult to analyze the return on investment for these special projects that involve more widely across the entire organization. In this thesis will be given the economic evaluation adopting a WFMS on a business process, going to investigate the main economic indicators, such as: • NPV: net present value (NPV: Net Present Value) • ROI: Return on Investment • IRR: internal rate of return (IRR: internal rate of return) • Payback Period: Payback time The greatest difficulties arise when it comes to quantifying the benefits of "intangible". The moment you come into play procedural changes, workflow, customer satisfaction and so on, tangible items of expenditure are contaminated with intangible values, for which there is no precise metric. (1)
ING V - Scuola di Ingegneria dell'Informazione
25-lug-2012
2011/2012
La crescente rilevanza che nella società contemporanea sta assumendo l’Information and Communication Tecnology (ICT) fa sì che questa stia ricoprendo un ruolo sempre più cruciale per la maggior parte delle organizzazioni, siano queste dedite al business o al government. L’ICT può rappresentare quell’innovazione, che se ben gestita, porta ad un miglioramento del vantaggio competitivo attraverso la maggiore integrazione dei processi di business. Tuttavia i cambiamenti aziendali che si basano sull’ICT sono diventati sempre più frequenti ed allo stesso tempo sempre più problematici. Questo può far sì che l’ICT si trasformi da opportunità di business a barriera contro l’innovazione ed ad altre iniziative strategiche. L’adozione di software quali i Wokflow Management System, ha ulteriormente complicato lo scenario rendendo difficoltosa l’analisi del ritorno degli investimenti per questi particolari progetti che coinvolgono in maniera trasversale tutta l’organizzazione aziendale. In questa tesi verrà data la valutazione economica relativa all’adozione di un WfMS su di un processo aziendale, andando a investigare i principali indicatori economici, quali: • NPV: net present value (VAN: valore attuale netto) • ROI:return on investiment • IRR: internal rate of return (TIR: tasso interno di rendimento) • Payback Period: tempo di recupero dell’investimento Le difficoltà maggiori insorgono quando si tratta di quantificare i vantaggi “intangibili”. Nel momento in cui entrano in gioco cambiamenti procedurali, workflow, customer satisfaction e quant'altro, le voci di spesa tangibili sono contaminate da valori intangibili, per i quali non esistono metriche precise.(1)
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/56914