The following study analyses the implication of new technology-based firms’ (NTBFs) peculiar characteristics on the commercialization strategy of technology and innovations. The proposed synthetic framework extends previous literature that identified macroeconomic determinants as key drivers in shaping the technology exploitation approach, arguing that firm-specific factors also matter. The availability of financial resources and the type of human competencies may influence the way a firm translates promising “ideas” into a stream of revenues. Funding gap, likely to affect high-tech start-ups, may make difficult for a firm to pursue the heavy investments required to enter the product market. Moreover, the homogeneity within NTBFs’ founding teams, notably rich of technical competencies but lacking of academic and work experience in commercial areas, may represent a further difficulty in pursuing downward integration. I argue that both factors influence the firm’s technology exploitation strategy driving NTBFs to opt for external rather than internal exploitation. Further analysis are conducted to understand whether firms pursuing a market for technology’s (MFT) oriented strategy at foundation, as time rolls by, switch in favour of a market for product strategy. I argue that only in few exceptions MFT may represent a long-term strategy. By contrast, I suggest that the lowering of financial constraints alongside with the easier access to external competencies push the majority of firms to shift from external to internal technology exploitation and competes into the product market few years after their foundation . The previous hypotheses are tested on a recent dataset composed of more than 200 Italian NTBFs operating in different high-tech industries. Empirical results confirm the relationship between the founding team’s human capital competencies and the strategy put in place at foundation, while give neither significant support nor contradicting indications on the effect of funding gap on the firm’s pursued strategy at foundation. Moreover, empirical models suggest a negative relationship between the firm’s experience and its propensity towards MFT.

Il seguente studio analizza le implicazioni delle peculiari caratteristiche tipiche delle new technology based firms (NTBFs) sulla loro strategia di commercializzazione della tecnologia e delle innovazioni. Il framework proposto estende la precedente letteratura, che pone l’attenzione principalmente sui fattori macroeconomici che assumono un ruolo chiave nel determinare lo sfruttamento della tecnologia, sostenendo l’importanza rivestita da fattori firm-specific. Infatti, la disponibilità di risorse finanziarie e di competenze umane può influenzare il modo in cui l’impresa riesce a trasformare promettenti idee in risultati concreti. Un funding gap, che verosimilmente colpisce start-ups operative in settori a alta tecnologia, può rendere difficile l’investimento di ingenti somme necessarie per lo sviluppo degli assets necessari a competere nel market for product. Inoltre, l’omogeneità all’interno del team fondatore delle NTBFs, notoriamente ricco di competenze tecniche ma scarso di esperienza economico-commerciale, può rendere più difficile l’ingresso nel market for product. Entrambi i fattori possono accrescere la propensione delle NTBFs nei confronti del market for technology (MFT). Ulteriori analisi sono condotte per meglio comprendere se un’impresa attiva nel MFT alla fondazione prediliga, nel lungo termine, il passaggio a una strategia basata sul market for product. Io suggerisco che solo in rari casi il MFT possa rappresentare una strategia di lungo termine, poiché la riduzione delle difficoltà di accesso ai finanziamenti e al mercato del lavoro, può indurre l’impresa a riconsiderare la sua strategia. Le precedenti ipotesi sono testate su un dataset composto da circa 200 NTBFs italiane operanti in diversi settori ad alta tecnologia. I risultati empirici confermano la relazione tra il capitale umano del team fondatore e la strategia messa in atto dall’impresa, mentre non forniscono né supporto né indicazioni contrarie riguardo al ruolo rivestito dal funding gap. Per concludere, i modelli empirici mostrano una significativa e negativa relazione tra l’esperienza maturata dall’azienda e la sua propensione verso il MFT.

Effects of firm specific factors on technology commercialisation strategies : findings from Italian NTBFs

FRANDINO, CLAUDIO
2011/2012

Abstract

The following study analyses the implication of new technology-based firms’ (NTBFs) peculiar characteristics on the commercialization strategy of technology and innovations. The proposed synthetic framework extends previous literature that identified macroeconomic determinants as key drivers in shaping the technology exploitation approach, arguing that firm-specific factors also matter. The availability of financial resources and the type of human competencies may influence the way a firm translates promising “ideas” into a stream of revenues. Funding gap, likely to affect high-tech start-ups, may make difficult for a firm to pursue the heavy investments required to enter the product market. Moreover, the homogeneity within NTBFs’ founding teams, notably rich of technical competencies but lacking of academic and work experience in commercial areas, may represent a further difficulty in pursuing downward integration. I argue that both factors influence the firm’s technology exploitation strategy driving NTBFs to opt for external rather than internal exploitation. Further analysis are conducted to understand whether firms pursuing a market for technology’s (MFT) oriented strategy at foundation, as time rolls by, switch in favour of a market for product strategy. I argue that only in few exceptions MFT may represent a long-term strategy. By contrast, I suggest that the lowering of financial constraints alongside with the easier access to external competencies push the majority of firms to shift from external to internal technology exploitation and competes into the product market few years after their foundation . The previous hypotheses are tested on a recent dataset composed of more than 200 Italian NTBFs operating in different high-tech industries. Empirical results confirm the relationship between the founding team’s human capital competencies and the strategy put in place at foundation, while give neither significant support nor contradicting indications on the effect of funding gap on the firm’s pursued strategy at foundation. Moreover, empirical models suggest a negative relationship between the firm’s experience and its propensity towards MFT.
ING II - Scuola di Ingegneria dei Sistemi
26-lug-2012
2011/2012
Il seguente studio analizza le implicazioni delle peculiari caratteristiche tipiche delle new technology based firms (NTBFs) sulla loro strategia di commercializzazione della tecnologia e delle innovazioni. Il framework proposto estende la precedente letteratura, che pone l’attenzione principalmente sui fattori macroeconomici che assumono un ruolo chiave nel determinare lo sfruttamento della tecnologia, sostenendo l’importanza rivestita da fattori firm-specific. Infatti, la disponibilità di risorse finanziarie e di competenze umane può influenzare il modo in cui l’impresa riesce a trasformare promettenti idee in risultati concreti. Un funding gap, che verosimilmente colpisce start-ups operative in settori a alta tecnologia, può rendere difficile l’investimento di ingenti somme necessarie per lo sviluppo degli assets necessari a competere nel market for product. Inoltre, l’omogeneità all’interno del team fondatore delle NTBFs, notoriamente ricco di competenze tecniche ma scarso di esperienza economico-commerciale, può rendere più difficile l’ingresso nel market for product. Entrambi i fattori possono accrescere la propensione delle NTBFs nei confronti del market for technology (MFT). Ulteriori analisi sono condotte per meglio comprendere se un’impresa attiva nel MFT alla fondazione prediliga, nel lungo termine, il passaggio a una strategia basata sul market for product. Io suggerisco che solo in rari casi il MFT possa rappresentare una strategia di lungo termine, poiché la riduzione delle difficoltà di accesso ai finanziamenti e al mercato del lavoro, può indurre l’impresa a riconsiderare la sua strategia. Le precedenti ipotesi sono testate su un dataset composto da circa 200 NTBFs italiane operanti in diversi settori ad alta tecnologia. I risultati empirici confermano la relazione tra il capitale umano del team fondatore e la strategia messa in atto dall’impresa, mentre non forniscono né supporto né indicazioni contrarie riguardo al ruolo rivestito dal funding gap. Per concludere, i modelli empirici mostrano una significativa e negativa relazione tra l’esperienza maturata dall’azienda e la sua propensione verso il MFT.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/57193