All companies, both small and medium size, need to calculate and plan in advance "the exact costs" that will be required to produce and sell products or services and make cost control continuously and constantly during their job. Knowledge of the "exact cost" is essential to formulate a selling price to the customer/market that gives the profitability expected by the entrepreneur/shareholders to remunerate the capital invested. Many companies, during the preparation of financial statements, realize that the final earnings are significantly lower than planned when prices are formulated. Yet, most entrepreneurs/managers, in determining the prices, recharged on costs what they believe is the correct and expected return on invested capital (profit) higher or lower depending on actual conditions of competitiveness and market. In such moments of strong demand unpredictability and instability of the markets, waiting for the budget or the little check balance (when done) to make cost control, so waiting for understanding if the company is gaining or recovering, many times could mean bankruptcy. Companies, industrial, commercial and service, even if small, will become increasingly complex, because both of new product and market characteristics and technological/organizational evolution. Until few years ago, the cost data provided by the general accounting were sufficient thank to the simplicity of product, market and organization that ensured high profit margins even if they were not the expected/planned ones, the problem was just taxation. Today information from general accountability are no longer sufficient. Information about costs by destination and no longer by nature are required; it’s important to plan and control costs where these are incurred in order to intervene on the real cause of the deviation. All of this is bringing even companies of small and medium size towards the urgent need to introduce the techniques of industrial accounting and Cost Management in order to carry out an effective and useful cost control.

Tutte le aziende, sia piccole che medie, devono calcolare e pianificare in anticipo il valore di costo di qualsiasi prodotto o servizio offerto, monitorandolo real time durante la loro attività. La conoscenza del “costo esatto” è essenziale per formulare il prezzo di vendita al cliente e raggiungere la profittabilità attesa dall’imprenditore/stakeholder al fine di remunerare il capitale investito. Molte imprese, solo durante la preparazione del bilancio d’esercizio realizzano che i guadagni sono significativamente sotto i valori pianificati al momento della stima del prezzo. Ancora, molti imprenditori/manager, nel determinare i prezzi, ricaricano nei costi ciò che credono sia giusto per loro e si aspettano dei ritorni economici più alti e più bassi in base al momento corrente di mercato. In certi momenti in cui è difficile prevedere l’andamento futuro della domanda, aspettare il budget o il “bilancino” finanziario (se svolto) per il controllo dei costi e quindi capire l’andamento dell’azienda, a volte potrebbe essere fatale. Imprese, industrie, attività commerciali e di servizio, anche se piccole, dovranno diventare sempre più complesse, perché sia i nuovi prodotti che i nuovi mercati e le nuove tecnologie/organizzazioni glielo imporranno. Fino a qualche anno fa, il costo dei dati fornito dalla contabilità generale era sufficiente grazie alla semplicità del prodotto, dei mercati e dell’organizzazione che consentivano alti margini anche se i costi non erano stati ben pianificati, l’unico problema era la tassazione. Oggi le informazioni dalla contabilità generale non sono più sufficienti. Ora sono richieste informazioni molto precise sui costi e sulla loro destinazione non più sulla loro natura; è importante pianificare e controllare bene i costi per capire chi o cosa li hanno generati. Tutto ciò sta portando persino la PMI ad introdurre urgentemente tecniche avanzate di contabilità industriale e di Cost Management al fine di rafforzare la propria gestione dei costi e salvaguardia dei guadagni.

Il processo di costing nella PMI edile italiana

BEDINI, TIZIANO
2011/2012

Abstract

All companies, both small and medium size, need to calculate and plan in advance "the exact costs" that will be required to produce and sell products or services and make cost control continuously and constantly during their job. Knowledge of the "exact cost" is essential to formulate a selling price to the customer/market that gives the profitability expected by the entrepreneur/shareholders to remunerate the capital invested. Many companies, during the preparation of financial statements, realize that the final earnings are significantly lower than planned when prices are formulated. Yet, most entrepreneurs/managers, in determining the prices, recharged on costs what they believe is the correct and expected return on invested capital (profit) higher or lower depending on actual conditions of competitiveness and market. In such moments of strong demand unpredictability and instability of the markets, waiting for the budget or the little check balance (when done) to make cost control, so waiting for understanding if the company is gaining or recovering, many times could mean bankruptcy. Companies, industrial, commercial and service, even if small, will become increasingly complex, because both of new product and market characteristics and technological/organizational evolution. Until few years ago, the cost data provided by the general accounting were sufficient thank to the simplicity of product, market and organization that ensured high profit margins even if they were not the expected/planned ones, the problem was just taxation. Today information from general accountability are no longer sufficient. Information about costs by destination and no longer by nature are required; it’s important to plan and control costs where these are incurred in order to intervene on the real cause of the deviation. All of this is bringing even companies of small and medium size towards the urgent need to introduce the techniques of industrial accounting and Cost Management in order to carry out an effective and useful cost control.
MORETTO, ANTONELLA
POLONI, MADDALENA
ING II - Scuola di Ingegneria dei Sistemi
26-lug-2012
2011/2012
Tutte le aziende, sia piccole che medie, devono calcolare e pianificare in anticipo il valore di costo di qualsiasi prodotto o servizio offerto, monitorandolo real time durante la loro attività. La conoscenza del “costo esatto” è essenziale per formulare il prezzo di vendita al cliente e raggiungere la profittabilità attesa dall’imprenditore/stakeholder al fine di remunerare il capitale investito. Molte imprese, solo durante la preparazione del bilancio d’esercizio realizzano che i guadagni sono significativamente sotto i valori pianificati al momento della stima del prezzo. Ancora, molti imprenditori/manager, nel determinare i prezzi, ricaricano nei costi ciò che credono sia giusto per loro e si aspettano dei ritorni economici più alti e più bassi in base al momento corrente di mercato. In certi momenti in cui è difficile prevedere l’andamento futuro della domanda, aspettare il budget o il “bilancino” finanziario (se svolto) per il controllo dei costi e quindi capire l’andamento dell’azienda, a volte potrebbe essere fatale. Imprese, industrie, attività commerciali e di servizio, anche se piccole, dovranno diventare sempre più complesse, perché sia i nuovi prodotti che i nuovi mercati e le nuove tecnologie/organizzazioni glielo imporranno. Fino a qualche anno fa, il costo dei dati fornito dalla contabilità generale era sufficiente grazie alla semplicità del prodotto, dei mercati e dell’organizzazione che consentivano alti margini anche se i costi non erano stati ben pianificati, l’unico problema era la tassazione. Oggi le informazioni dalla contabilità generale non sono più sufficienti. Ora sono richieste informazioni molto precise sui costi e sulla loro destinazione non più sulla loro natura; è importante pianificare e controllare bene i costi per capire chi o cosa li hanno generati. Tutto ciò sta portando persino la PMI ad introdurre urgentemente tecniche avanzate di contabilità industriale e di Cost Management al fine di rafforzare la propria gestione dei costi e salvaguardia dei guadagni.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/57421