The totem is the animal that provides protection through its worship and through its signs and symbols worn by men. The totem is an animal skin that Native Americans wore to assume the characteristics, strength and protection. Today the dress is the totem, because it allows to be protected physically and psychologically, assuming a magical connotation. In my project I want to create pieces that are veritable totem, in which the concept of protection will be ma- terialized through the use of technological fabrics with special properties and applications made of macramé, that invoke the concept of decoration as the ancestral form of protection from occult forces. In the clothes that i designed the protection is achieved through the physical and psychological meaning. Each garment is associated to an animal, which inspired the form and the material: the buffalo, the eagle and the wolf. The buffalo is the iconic garment, totem itself. The eagle is the garment designed for a fashion show, which puts emphasis on the macramé movement and performance. Finally, the wolf is the commercial garment, industrially reproducible, in which the macramè craft technique is transformed into a print. The dress didn’t loose his mystical meaning and the reasons why we dress are the same as the dawn of civi- lization. Security is a concept that crosses time and geographical limits. While fashion is associated to ephemeral, there are and there will always be invariant reasons referred to man clothing. The dress is a natural consequence of civilization, a “natural object”, an artificial animal cloak. It’s a necessary object, almost biological. The dress has the power to make us not just appear, is a magical object that allows us to surpass obstacles and achieve dreams, being loaded with meaning prodigious. The dress is totem.

Il totem è l’animale che garantisce protezione attraverso il suo culto e attraverso i suoi segni e simboli por- tati dall’uomo. Il totem è una pelle animale che i Nativi americani indossavano per assumerne le caratteristi- che, le forze e la protezione. Oggi l’abito è totem perché permette di essere protetti dal punto di vista fisico e psicologico, assumendo una connotazione magica. Nel mio progetto desidero creare dei capi che siano dei veri e propri totem, in cui il concetto di protezione venga concretizzato attraverso l’uso di tessuti tecnologici con particolari proprietà e attraverso delle applicazioni in macramè, che richiamino il concetto di decora- zione come forma ancestrale di protezione dalle forze occulte. La protezione è concretizzata nelle sue due accezioni, fisica e psicologica, nei capi che ho progettato. Ogni capo è associato ad un animale, a cui s’ispira la forma e il materiale: il bisonte, l’aquila e il lupo. Il bisonte è il capo iconico, totem vero e proprio. L’aquila è il capo da sfilata, in cui il macramè pone enfasi sul movimento e sulla perfomance. Infine il lupo è il capo commerciale, riproducibile industrialmente, in cui la tecnica artigianale del macramè si trasforma in una stampa. L’abito non ha perso il suo senso mistico e le ragioni per cui ci vestiamo sono le stesse degli albori della civiltà. La protezione è un concetto che varca i limiti temporali e geografici. E, nonostante la moda sia as- sociata all’effimero, esistono ed esisteranno sempre delle invarianti per cui l’uomo si abbiglia. L’abito è una conseguenza naturale della civiltà, un “oggetto naturale”, come un manto animale artificiale. E’ un oggetto necessario, quasi biologico. L’abito ha il potere di farci essere e non solo apparire, è un oggetto magico che ci permette di aggirare ostacoli e realizzare sogni, essendo caricato di significati prodigiosi. L’abito è totem.

Totem. Protezione e magia dell'abito

BROGGI, BENEDETTA
2011/2012

Abstract

The totem is the animal that provides protection through its worship and through its signs and symbols worn by men. The totem is an animal skin that Native Americans wore to assume the characteristics, strength and protection. Today the dress is the totem, because it allows to be protected physically and psychologically, assuming a magical connotation. In my project I want to create pieces that are veritable totem, in which the concept of protection will be ma- terialized through the use of technological fabrics with special properties and applications made of macramé, that invoke the concept of decoration as the ancestral form of protection from occult forces. In the clothes that i designed the protection is achieved through the physical and psychological meaning. Each garment is associated to an animal, which inspired the form and the material: the buffalo, the eagle and the wolf. The buffalo is the iconic garment, totem itself. The eagle is the garment designed for a fashion show, which puts emphasis on the macramé movement and performance. Finally, the wolf is the commercial garment, industrially reproducible, in which the macramè craft technique is transformed into a print. The dress didn’t loose his mystical meaning and the reasons why we dress are the same as the dawn of civi- lization. Security is a concept that crosses time and geographical limits. While fashion is associated to ephemeral, there are and there will always be invariant reasons referred to man clothing. The dress is a natural consequence of civilization, a “natural object”, an artificial animal cloak. It’s a necessary object, almost biological. The dress has the power to make us not just appear, is a magical object that allows us to surpass obstacles and achieve dreams, being loaded with meaning prodigious. The dress is totem.
TURAN, MITHAT CAN
ARC III - Scuola del Design
27-lug-2012
2011/2012
Il totem è l’animale che garantisce protezione attraverso il suo culto e attraverso i suoi segni e simboli por- tati dall’uomo. Il totem è una pelle animale che i Nativi americani indossavano per assumerne le caratteristi- che, le forze e la protezione. Oggi l’abito è totem perché permette di essere protetti dal punto di vista fisico e psicologico, assumendo una connotazione magica. Nel mio progetto desidero creare dei capi che siano dei veri e propri totem, in cui il concetto di protezione venga concretizzato attraverso l’uso di tessuti tecnologici con particolari proprietà e attraverso delle applicazioni in macramè, che richiamino il concetto di decora- zione come forma ancestrale di protezione dalle forze occulte. La protezione è concretizzata nelle sue due accezioni, fisica e psicologica, nei capi che ho progettato. Ogni capo è associato ad un animale, a cui s’ispira la forma e il materiale: il bisonte, l’aquila e il lupo. Il bisonte è il capo iconico, totem vero e proprio. L’aquila è il capo da sfilata, in cui il macramè pone enfasi sul movimento e sulla perfomance. Infine il lupo è il capo commerciale, riproducibile industrialmente, in cui la tecnica artigianale del macramè si trasforma in una stampa. L’abito non ha perso il suo senso mistico e le ragioni per cui ci vestiamo sono le stesse degli albori della civiltà. La protezione è un concetto che varca i limiti temporali e geografici. E, nonostante la moda sia as- sociata all’effimero, esistono ed esisteranno sempre delle invarianti per cui l’uomo si abbiglia. L’abito è una conseguenza naturale della civiltà, un “oggetto naturale”, come un manto animale artificiale. E’ un oggetto necessario, quasi biologico. L’abito ha il potere di farci essere e non solo apparire, è un oggetto magico che ci permette di aggirare ostacoli e realizzare sogni, essendo caricato di significati prodigiosi. L’abito è totem.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/61901