Tourism is all about experiences. Usually, traveling as tourists, we have just a couple of days to overview the diversity of one single country. We want an intense experience that would make us «live» a country as if it was our own, leave positive aftertaste and become a joyful memory later. Tourism is always like a litmus test for the country values right positioning. Any changes, no matter positive or negative inside the country, are perceived by tourist as a normal state of affairs for this country. That's why it is important to show the national values from the right angle. Experiencing a country's core values is experiencing every single detail, that forms it's uniqueness. Italy's cultural heritage is profoundly based on materialistic elements, that have absorbed incredible poetic meanings with time. Italian brands now are more than names, they are stories. If level of the product's significance in frames of country image is high, this product becomes one of the country symbols. Thus it's already out of scope of a private business issue and should be treated in particular way, involving correct marketing course and product development. Understanding how the interweaving of product's and country's history can create a cultural basis of this same country is one of the scopes of this work. We can undoubtedly say, that Vespa is one of Italy's immortal symbols, even though just a little bit more than half of century has passed after first prototype design. Somehow current sales statistics, marketing campaigns and attempts to explore new markets shows that Piaggio ( Vespa producing company) is in a search of new opportunities for it's business, it is in a need of changes and restructure of marketing approaches in frames of contemporary market conditions. The way to success of a company of Piaggio's level is always absolutely unique, due to the fact that innovations introduced by the company were up-to-date to country's and it's population needs at that moment, and so they were accepted easily by users. Later becoming an essential part of everyday life of Italian, now it is loosing it's positions because of the accelerating market needs change. This present thesis aims to create new experiential story, involving Vespa as a tool. Therefore it is expected, that giving an opportunity of joyful and cognitive leisure, Vespa would improve it's image with a proper respect to it's heritage.

Il turismo è basato tutto sull'esperienza. Di solito, viaggiando come turisti, abbiamo solo un paio di giorni per sondare la diversità di un singolo paese. Vogliamo un'esperienza intensa che ci faccia «vivere» un Paese come se fosse il nostro, che lasci un retrogusto piacevole e che diventi un ricordo positivo in seguito. Il turismo è sempre come una cartina al tornasole per il corretto posizionamento dei valori del paese. Eventuali modifiche, non importa se positive o negative all'interno del paese, sono percepite dal turista come un normale stato di fatto per il paese stesso. Ecco perché è importante mostrare i valori nazionali dalla giusta angolazione. Provare i valori fondamentali di un paese significa viverne ogni singolo dettaglio che ne determina la sua unicità. Il patrimonio culturale dell'Italia è profondamente radicato anche su elementi materiali, che hanno assorbito incredibili significati poetici con il tempo. Alcuni marchi italiani oggi sono più di nomi, sono storie. Se il livello di significatività del prodotto in fotogrammi di immagine paese è elevato, il prodotto diventa uno dei simboli paese. Quindi è già fuori dal campo di applicazione delle imprese private e deve essere trattato in modo particolare: con un adeguato marketing ed un piano di sviluppo del prodotto. Capire come l'intreccio di un prodotto con la storia del paese sia in grado di creare una base culturale per il paese stesso è uno degli scopi di questo lavoro. Possiamo senza dubbio dire che Vespa è uno dei simboli immortali dell'Italia, anche se è passato poco più di metà secolo dal design del primo prototipo. In qualche modo le attuali statistiche di vendita, le campagne di marketing ed i tentativi di esplorare nuovi mercati mostrano che Piaggio (società che produce Vespa) è alla ricerca di nuove opportunità per il suo business, ed ha bisogno di cambiamenti e di una ristrutturazione negli approcci di marketing nelle condizioni di mercato attuali. La strada per il successo di una società al livello di Piaggio è sempre assolutamente unica, dovuto al fatto che le innovazioni introdotte dalla società erano in linea con le necessità del paese ed per i bisogni della popolazione in quel momento, e così sono stati accettate facilmente dagli utenti. Più tardi diventò anche una parte essenziale della vita quotidiana degli italiani, ma ora sta perdendo la sua posizione a causa dell'accelerazione delle esigenze del mercato. Questa tesi si propone di creare nuova storia esperienziale, che coinvolge Vespa come uno strumento. Pertanto ci si aspetta, che dando un'opportunità di svago e divertimento cognitivo, Vespa avrebbe migliorato la sua immagine con il giusto rispetto alla sua eredità culturale.

Go. The Italian way to experience city

SVIRID, DARIA
2011/2012

Abstract

Tourism is all about experiences. Usually, traveling as tourists, we have just a couple of days to overview the diversity of one single country. We want an intense experience that would make us «live» a country as if it was our own, leave positive aftertaste and become a joyful memory later. Tourism is always like a litmus test for the country values right positioning. Any changes, no matter positive or negative inside the country, are perceived by tourist as a normal state of affairs for this country. That's why it is important to show the national values from the right angle. Experiencing a country's core values is experiencing every single detail, that forms it's uniqueness. Italy's cultural heritage is profoundly based on materialistic elements, that have absorbed incredible poetic meanings with time. Italian brands now are more than names, they are stories. If level of the product's significance in frames of country image is high, this product becomes one of the country symbols. Thus it's already out of scope of a private business issue and should be treated in particular way, involving correct marketing course and product development. Understanding how the interweaving of product's and country's history can create a cultural basis of this same country is one of the scopes of this work. We can undoubtedly say, that Vespa is one of Italy's immortal symbols, even though just a little bit more than half of century has passed after first prototype design. Somehow current sales statistics, marketing campaigns and attempts to explore new markets shows that Piaggio ( Vespa producing company) is in a search of new opportunities for it's business, it is in a need of changes and restructure of marketing approaches in frames of contemporary market conditions. The way to success of a company of Piaggio's level is always absolutely unique, due to the fact that innovations introduced by the company were up-to-date to country's and it's population needs at that moment, and so they were accepted easily by users. Later becoming an essential part of everyday life of Italian, now it is loosing it's positions because of the accelerating market needs change. This present thesis aims to create new experiential story, involving Vespa as a tool. Therefore it is expected, that giving an opportunity of joyful and cognitive leisure, Vespa would improve it's image with a proper respect to it's heritage.
ARC III - Scuola del Design
27-lug-2012
2011/2012
Il turismo è basato tutto sull'esperienza. Di solito, viaggiando come turisti, abbiamo solo un paio di giorni per sondare la diversità di un singolo paese. Vogliamo un'esperienza intensa che ci faccia «vivere» un Paese come se fosse il nostro, che lasci un retrogusto piacevole e che diventi un ricordo positivo in seguito. Il turismo è sempre come una cartina al tornasole per il corretto posizionamento dei valori del paese. Eventuali modifiche, non importa se positive o negative all'interno del paese, sono percepite dal turista come un normale stato di fatto per il paese stesso. Ecco perché è importante mostrare i valori nazionali dalla giusta angolazione. Provare i valori fondamentali di un paese significa viverne ogni singolo dettaglio che ne determina la sua unicità. Il patrimonio culturale dell'Italia è profondamente radicato anche su elementi materiali, che hanno assorbito incredibili significati poetici con il tempo. Alcuni marchi italiani oggi sono più di nomi, sono storie. Se il livello di significatività del prodotto in fotogrammi di immagine paese è elevato, il prodotto diventa uno dei simboli paese. Quindi è già fuori dal campo di applicazione delle imprese private e deve essere trattato in modo particolare: con un adeguato marketing ed un piano di sviluppo del prodotto. Capire come l'intreccio di un prodotto con la storia del paese sia in grado di creare una base culturale per il paese stesso è uno degli scopi di questo lavoro. Possiamo senza dubbio dire che Vespa è uno dei simboli immortali dell'Italia, anche se è passato poco più di metà secolo dal design del primo prototipo. In qualche modo le attuali statistiche di vendita, le campagne di marketing ed i tentativi di esplorare nuovi mercati mostrano che Piaggio (società che produce Vespa) è alla ricerca di nuove opportunità per il suo business, ed ha bisogno di cambiamenti e di una ristrutturazione negli approcci di marketing nelle condizioni di mercato attuali. La strada per il successo di una società al livello di Piaggio è sempre assolutamente unica, dovuto al fatto che le innovazioni introdotte dalla società erano in linea con le necessità del paese ed per i bisogni della popolazione in quel momento, e così sono stati accettate facilmente dagli utenti. Più tardi diventò anche una parte essenziale della vita quotidiana degli italiani, ma ora sta perdendo la sua posizione a causa dell'accelerazione delle esigenze del mercato. Questa tesi si propone di creare nuova storia esperienziale, che coinvolge Vespa come uno strumento. Pertanto ci si aspetta, che dando un'opportunità di svago e divertimento cognitivo, Vespa avrebbe migliorato la sua immagine con il giusto rispetto alla sua eredità culturale.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/62101