The development of new products (NPD) and/or services, main weapon to sustain competitive advantages in actual markets, represents the real challenge for the management class. In a world where phenomena such as globalization, technological development and the reduction of product life cycle have such a great impact on the level of competitiveness, even more and more efforts have been made in order to identify the main factors for a successful NPD. In this scenario researchers from the "Innovation Management" field address this issue from different points of view, looking at companies as "black boxes" in order to identify which are the main drivers able to determine the success or the failure of a new product. Secondly, the contribution of researchers from the "Knowledge Management" area cannot be ignored, as we perceive the NPD as an information-intense process, and the company from an “information processing” point of view. Finally, scholars in the "Operations Management" area offer an interesting perspective examining the dynamics of NPD in a process framework, focusing on the activities and procedures from the "inside" of the company. Among all of the contributions of this research field, the role of the supplier and Purchasing Department gains more and more strategic relevance as one of the most powerful forces driving a successful NPD. Beside their autonomy these three research fields are interrelated and provide innovative and interesting touching points, which have very little been examined using an interdisciplinary approach. In this context, the first aim of the present work is to provide new findings integrating these three different perspectives, which clearly find interconnections; this will lead to a new, integrated and synergistic approach to the problem. Specifically, the main topic will address the study of a distributed NPD through the Purchasing interface, taking in consideration the strategic role played by information and knowledge. Results effectively support the existence of proactive interconnections among the three cited research fields, providing interesting insights about 1) information sharing mechanisms; 2) the role of the Purchasing department in the execution of NPD activities; 3) key drivers for a successful product development.

Lo sviluppo del nuovo prodotto (SNP) e/o servizio, leva fondamentale di vantaggio competitivo sostenibile negli attuali mercati, è la vera sfida per il management. In un mondo in cui fenomeni quali la globalizzazione, lo sviluppo tecnologico e la riduzione del ciclo di vita dei prodotti hanno un forte impatto sulla competitività dei mercati, un grande focus è stato dedicato all'identificazione di quali aspetti portino ad un SNP di successo. In questo scenario ricercatori appartenenti al filone di ricerca di"Innovation Management" affrontano il problema guardando all'azienda come una sorta di "scatola nera" al fine di identificarne i fattori di alto livello che determinano il successo o fallimento del nuovo prodotto. Secondariamente, il contributo degli studiosi di "Knowledge management" non può essere ignorato guardando l'SNP come un processo ad alta intensità di informazione e l'azienda come ad un organismo di trattamento e generazione di informazione. In terzo luogo gli studiosi di "Operations Management" offrono una prospettiva interessante esaminando l'SNP come un processo vero e proprio, focalizzandosi sulle attività e procedure da una prospettiva "interna" all'azienda. Tra tutti i contributi di questo filone il ruolo del fornitore e del dipartimento acquisti hanno acquisito rilevanza sempre più strategica come le forze motrici di un SNP di successo. Seppur autonomi, questi tre campi di ricerca si intrecciano e forniscono punti di incontro innovativi e interessanti che sono stati ben poco esaminati con un approccio interdisciplinare. Il nostro lavoro di ricerca si propone di offrire un contributo che integri le tre prospettive, ne identifichi una intersezione (innovativa in ricerca) e che possa aiutare a porre le basi di un nuovo approccio, integrato e sinergico al problema. In particolare, l'intersezione concerne lo studio dell'SNP congiunto cliente-fornitore tramite l'interfaccia acquisti, in una prospettiva strategica di informazione e conoscenza. I risultati supportano efficacemente l'esistenza di interconnessioni tra i tre settori di ricerca, fornendo interessanti spunti su 1) meccanismi di condivisione delle informazioni, 2) il ruolo del Dipartimento Acquisti nello svolgimento delle attività di sviluppo di nuovi prodotti, 3) i driver chiave per uno sviluppo di prodotto di successo.

Distributed new product development through the purchasing interface : a strategic information and knowledge perspective

GRANCINI, SIMONE
2011/2012

Abstract

The development of new products (NPD) and/or services, main weapon to sustain competitive advantages in actual markets, represents the real challenge for the management class. In a world where phenomena such as globalization, technological development and the reduction of product life cycle have such a great impact on the level of competitiveness, even more and more efforts have been made in order to identify the main factors for a successful NPD. In this scenario researchers from the "Innovation Management" field address this issue from different points of view, looking at companies as "black boxes" in order to identify which are the main drivers able to determine the success or the failure of a new product. Secondly, the contribution of researchers from the "Knowledge Management" area cannot be ignored, as we perceive the NPD as an information-intense process, and the company from an “information processing” point of view. Finally, scholars in the "Operations Management" area offer an interesting perspective examining the dynamics of NPD in a process framework, focusing on the activities and procedures from the "inside" of the company. Among all of the contributions of this research field, the role of the supplier and Purchasing Department gains more and more strategic relevance as one of the most powerful forces driving a successful NPD. Beside their autonomy these three research fields are interrelated and provide innovative and interesting touching points, which have very little been examined using an interdisciplinary approach. In this context, the first aim of the present work is to provide new findings integrating these three different perspectives, which clearly find interconnections; this will lead to a new, integrated and synergistic approach to the problem. Specifically, the main topic will address the study of a distributed NPD through the Purchasing interface, taking in consideration the strategic role played by information and knowledge. Results effectively support the existence of proactive interconnections among the three cited research fields, providing interesting insights about 1) information sharing mechanisms; 2) the role of the Purchasing department in the execution of NPD activities; 3) key drivers for a successful product development.
LUZZINI, DAVIDE
PATRUCCO, ANDREA STEFANO
ING II - Scuola di Ingegneria dei Sistemi
4-ott-2012
2011/2012
Lo sviluppo del nuovo prodotto (SNP) e/o servizio, leva fondamentale di vantaggio competitivo sostenibile negli attuali mercati, è la vera sfida per il management. In un mondo in cui fenomeni quali la globalizzazione, lo sviluppo tecnologico e la riduzione del ciclo di vita dei prodotti hanno un forte impatto sulla competitività dei mercati, un grande focus è stato dedicato all'identificazione di quali aspetti portino ad un SNP di successo. In questo scenario ricercatori appartenenti al filone di ricerca di"Innovation Management" affrontano il problema guardando all'azienda come una sorta di "scatola nera" al fine di identificarne i fattori di alto livello che determinano il successo o fallimento del nuovo prodotto. Secondariamente, il contributo degli studiosi di "Knowledge management" non può essere ignorato guardando l'SNP come un processo ad alta intensità di informazione e l'azienda come ad un organismo di trattamento e generazione di informazione. In terzo luogo gli studiosi di "Operations Management" offrono una prospettiva interessante esaminando l'SNP come un processo vero e proprio, focalizzandosi sulle attività e procedure da una prospettiva "interna" all'azienda. Tra tutti i contributi di questo filone il ruolo del fornitore e del dipartimento acquisti hanno acquisito rilevanza sempre più strategica come le forze motrici di un SNP di successo. Seppur autonomi, questi tre campi di ricerca si intrecciano e forniscono punti di incontro innovativi e interessanti che sono stati ben poco esaminati con un approccio interdisciplinare. Il nostro lavoro di ricerca si propone di offrire un contributo che integri le tre prospettive, ne identifichi una intersezione (innovativa in ricerca) e che possa aiutare a porre le basi di un nuovo approccio, integrato e sinergico al problema. In particolare, l'intersezione concerne lo studio dell'SNP congiunto cliente-fornitore tramite l'interfaccia acquisti, in una prospettiva strategica di informazione e conoscenza. I risultati supportano efficacemente l'esistenza di interconnessioni tra i tre settori di ricerca, fornendo interessanti spunti su 1) meccanismi di condivisione delle informazioni, 2) il ruolo del Dipartimento Acquisti nello svolgimento delle attività di sviluppo di nuovi prodotti, 3) i driver chiave per uno sviluppo di prodotto di successo.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/64581