The aim of this thesis is to establish the strategic lines for the creation of a place dedicated to European Design. Based on the survey and study of European Design museums, and by analyzing their typologies, missions, relationships with locale and audience, we verified that the European museology trend focuses mainly on the conservation and communication of industrial production artifacts mostly of nationalistic nature, with little differentiation from its peers, be it in the available services, be its museum strategies. Based on the theoretical-critical background of the design culture and of the Museum Studies, we have associated the evolution of the subject to: the globalization of the creation and production processes; new cultural ways and expressions; and the European Union's strategies for the creation of transcultural environments. By crossing these macro-areas with the results obtained in the mapping of the design museums we were able to formulate the following hypothesis: are the places dedicated to design communicating its diversity, plurality and multiplicity of expressions in the contemporary European society? From this hypothesis comes the research question that guided this investigation. How can we build a systemic and holistic vision of the European design culture, through its exhibition places and relationship with its audience? To compose this plan, Design Museums, as well as Design Week/Festival events and Design Districts were specified as the main agents in the conservation, dissemination, exhibition and divulgation of design in Europe. By resorting to a qualitative methodology to analyze each of these agents, and to the Ground Theory instruments, we were able to, on one hand; determine the diachronic portrait of this cultural system, and on the other, to obtain the results of its social and cultural impact. The contrast of these results has given us empirical evidence that provides a project opportunity. Thus appears the Design Milieu concept. It is a place that spotlights the plurality of the European project practice and compares it to itself and the world. It is a place that gathers a museum's curatorial and tutorial features; with the cultural, interventional, performing and contemporary character of an event; and with close relationships with the community (public and professional) embedded in the urban territory, as a district.

Design Milieu è un concetto che nasce dai risultati ottenuti nello studio del sistema culturale generato dal design in Europa. Capire come si potrebbe costruire una visione sistemica della cultura del design europea attraverso i suoi luoghi di riflessione, è stata la domanda che ha guidato questa ricerca. Per comporre questa visione si è deciso di estendere oltre i musei di design, ampliando e arricchendo la ricerca con altre qui considerate come elementi strutturali di questo sistema: gli eventi design e la "distretti design". Indagare i principali protagonisti nella raccolta e conservazione, diffusione e proiezioni della pratica della disciplina in Europa, ci ha permesso, da un lato, fare un ritratto diacronica del sistema, che coincide con l'evoluzione della disciplina del design, dall'altra un'indagine acconsentito a una valutazione qualitativa di impatto sociale e culturale di esso. Questa metodologia ha dimostrato: le migliori prassi in ciascuno dei sottosistemi, i tipi sono generalizzati in modo da funzionare, di stabilire relazioni con il pubblico e il territorio e il soggetto e il tempo. L'intersezione di queste variabili con le definizioni di cultura strategica per la Comunità europea, ha mostrato una opportunità di progetto. Il Design Milieu emerge dunque come una possibile risposta al divario che la ricerca precedente ha rivelato. Un luogo che esalta una visione olistica del progetto europeo e si integra in una prospettiva sistemica e di studio interdisciplinare, la partecipazione e la comunicazione della pluralità sottolinea che il progetto europeo orientato pratiche nelle varie comunità che la compongono, così come la sua relazione con il mondo. Questo dialogo mira inoltre a favorire la creazione di nuove opportunità progettuali, confermano per costruire una identità europea nella loro cultura materiale stampato, e promuovere una comprensione euristica e diffusa della cultura della disciplina. Infine il tentativo di applicare il concetto al contesto della città di Porto, ha permesso l'esplorazione di strategie per la progettazione del suo rapporto con lo spazio urbano, la creazione di reti e livelli di interazione con il pubblico.

From a design museum towards a european cultural place: a design milieu strategies for the European Design culture in the globalization era

GOMES LUIS GONZAGA, SUSANA PAULA

Abstract

The aim of this thesis is to establish the strategic lines for the creation of a place dedicated to European Design. Based on the survey and study of European Design museums, and by analyzing their typologies, missions, relationships with locale and audience, we verified that the European museology trend focuses mainly on the conservation and communication of industrial production artifacts mostly of nationalistic nature, with little differentiation from its peers, be it in the available services, be its museum strategies. Based on the theoretical-critical background of the design culture and of the Museum Studies, we have associated the evolution of the subject to: the globalization of the creation and production processes; new cultural ways and expressions; and the European Union's strategies for the creation of transcultural environments. By crossing these macro-areas with the results obtained in the mapping of the design museums we were able to formulate the following hypothesis: are the places dedicated to design communicating its diversity, plurality and multiplicity of expressions in the contemporary European society? From this hypothesis comes the research question that guided this investigation. How can we build a systemic and holistic vision of the European design culture, through its exhibition places and relationship with its audience? To compose this plan, Design Museums, as well as Design Week/Festival events and Design Districts were specified as the main agents in the conservation, dissemination, exhibition and divulgation of design in Europe. By resorting to a qualitative methodology to analyze each of these agents, and to the Ground Theory instruments, we were able to, on one hand; determine the diachronic portrait of this cultural system, and on the other, to obtain the results of its social and cultural impact. The contrast of these results has given us empirical evidence that provides a project opportunity. Thus appears the Design Milieu concept. It is a place that spotlights the plurality of the European project practice and compares it to itself and the world. It is a place that gathers a museum's curatorial and tutorial features; with the cultural, interventional, performing and contemporary character of an event; and with close relationships with the community (public and professional) embedded in the urban territory, as a district.
CRESPI, LUCIANO
TRABUCCO, FRANCESCO
28-set-2012
Design Milieu è un concetto che nasce dai risultati ottenuti nello studio del sistema culturale generato dal design in Europa. Capire come si potrebbe costruire una visione sistemica della cultura del design europea attraverso i suoi luoghi di riflessione, è stata la domanda che ha guidato questa ricerca. Per comporre questa visione si è deciso di estendere oltre i musei di design, ampliando e arricchendo la ricerca con altre qui considerate come elementi strutturali di questo sistema: gli eventi design e la "distretti design". Indagare i principali protagonisti nella raccolta e conservazione, diffusione e proiezioni della pratica della disciplina in Europa, ci ha permesso, da un lato, fare un ritratto diacronica del sistema, che coincide con l'evoluzione della disciplina del design, dall'altra un'indagine acconsentito a una valutazione qualitativa di impatto sociale e culturale di esso. Questa metodologia ha dimostrato: le migliori prassi in ciascuno dei sottosistemi, i tipi sono generalizzati in modo da funzionare, di stabilire relazioni con il pubblico e il territorio e il soggetto e il tempo. L'intersezione di queste variabili con le definizioni di cultura strategica per la Comunità europea, ha mostrato una opportunità di progetto. Il Design Milieu emerge dunque come una possibile risposta al divario che la ricerca precedente ha rivelato. Un luogo che esalta una visione olistica del progetto europeo e si integra in una prospettiva sistemica e di studio interdisciplinare, la partecipazione e la comunicazione della pluralità sottolinea che il progetto europeo orientato pratiche nelle varie comunità che la compongono, così come la sua relazione con il mondo. Questo dialogo mira inoltre a favorire la creazione di nuove opportunità progettuali, confermano per costruire una identità europea nella loro cultura materiale stampato, e promuovere una comprensione euristica e diffusa della cultura della disciplina. Infine il tentativo di applicare il concetto al contesto della città di Porto, ha permesso l'esplorazione di strategie per la progettazione del suo rapporto con lo spazio urbano, la creazione di reti e livelli di interazione con il pubblico.
Tesi di dottorato
File allegati
File Dimensione Formato  
GONZAGA-DESIGN MILIEUpdf.pdf

Open Access dal 04/09/2013

Descrizione: Testo della tesi dottorato di ricerca
Dimensione 26.1 MB
Formato Adobe PDF
26.1 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/66161