The experimental activity hereafter presented consists of the description of the pressure and velocity fields close to a tunnel portal, in order to study the reliance on the wind direction and the presence of obstacles in the proximity of the tunnel portal. The measurements were taken in a wind tunnel, using a differential micromanometer, probes for hot-wire anemometry (HWA) and particle image velocimetry (PIV). This experimental study aimed to create a database, which allowed a detailed comparison of the results with a CFD analysis implemented with k−ε models. Starting from so valued pressure and velocity fields, the individuation of the optimal operating conditions of the ventilation system inside the tunnel will be possible.
L’attività sperimentale qui presentata consiste nella descrizione dei campi di pressione e velocità in prossimità dell’imbocco di una galleria stradale per studiarne la dipendenza dalla direzione del vento e la presenza di ostacoli in prossimità dell’imbocco stesso. Le misure sono state effettuate in galleria del vento avvalendosi di un micromanometro differenziale, sonde anemometriche a filo caldo (HWA) e velocimetria ad immagini di particelle (PIV). L’obiettivo dello studio sperimentale è stato quello di costruire una base di dati che ha permesso il confronto dettagliato dei risultati con un calcolo CFD implementato con modelli k−ε. A partire dai campi di pressione e velocità così stimati sarà possibile individuare i punti di funzionamento ottimali del sistema di ventilazione all’interno della galleria.
Studio dell'aerodinamica esterna agli imbocchi delle gallerie stradali
BERGAMINI, ENRICO
2011/2012
Abstract
The experimental activity hereafter presented consists of the description of the pressure and velocity fields close to a tunnel portal, in order to study the reliance on the wind direction and the presence of obstacles in the proximity of the tunnel portal. The measurements were taken in a wind tunnel, using a differential micromanometer, probes for hot-wire anemometry (HWA) and particle image velocimetry (PIV). This experimental study aimed to create a database, which allowed a detailed comparison of the results with a CFD analysis implemented with k−ε models. Starting from so valued pressure and velocity fields, the individuation of the optimal operating conditions of the ventilation system inside the tunnel will be possible.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2012_10_Bergamini.pdf
non accessibile
Descrizione: Tesi
Dimensione
84.4 MB
Formato
Adobe PDF
|
84.4 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/68601