The knowledge of the inertia properties of rigid bodies is of crucial importance for the correct motion simulation of complex mechanical systems. For this purpose, at the Laboratory for the Safety of Transport (acronym La.S.T.) of Politecnico di Milano two test rigs have been constructed and used since 2001 for the measurement of mass, centre of gravity location and inertia tensor of rigid bodies such as cars, light farm tractors, engines, gearboxes and satellites: one test rig is actually the scale version of the other and each one is composed by a multi cable pendulum carrying the body under investigation. Recently, a new method for a direct, single-test, whole inertia parameters identification has been implemented by La.S.T. researchers . Aim of this work is to describe a new hardware configuration and to give a detailed description of measurement procedures necessary to apply the new method. In addition, experimental results on complete vehicles and car engines testing will be reported.

La conoscenza delle proprietà inerziali di corpi rigidi è di cruciale importanza per la corretta simulazione del moto di complessi sistemi meccanici. A questo scopo, 2 impianti di misura sono stati costruiti e usati sin dal 2001 al Laboratorio per la Sicurezza dei Trasposti (La.S.T.) del Politecnico di Milano per la misura delle proprietà inerziali di corpi rigidi quali automobili, trattori leggeri, motori e cambi, satelliti.: un impianto è la versione in scala dell’altro e ciascuno è composto da un pendolo multi filare che movimenta i corpi in prova. Recentemente è stato implementato al LaS.T. un nuovo metodo per l’identificazione diretta di tutti i parametri inerziali contemporaneamente. Scopo di questo lavoro è descrivere la nuova configurazione di impianto e dare una descrizione dettagliata delle procedure di misura necessarie al nuovo metodo. In aggiunta, si riportano i risultati di test effettuati su veicoli completi e su motori per automobili.

Development and testing of a test rig for the identification of inertia properties of rigid bodies

FORMAGGIA, FABIO
2011/2012

Abstract

The knowledge of the inertia properties of rigid bodies is of crucial importance for the correct motion simulation of complex mechanical systems. For this purpose, at the Laboratory for the Safety of Transport (acronym La.S.T.) of Politecnico di Milano two test rigs have been constructed and used since 2001 for the measurement of mass, centre of gravity location and inertia tensor of rigid bodies such as cars, light farm tractors, engines, gearboxes and satellites: one test rig is actually the scale version of the other and each one is composed by a multi cable pendulum carrying the body under investigation. Recently, a new method for a direct, single-test, whole inertia parameters identification has been implemented by La.S.T. researchers . Aim of this work is to describe a new hardware configuration and to give a detailed description of measurement procedures necessary to apply the new method. In addition, experimental results on complete vehicles and car engines testing will be reported.
PREVIATI, GIORGIO
ING IV - Scuola di Ingegneria Industriale
5-ott-2012
2011/2012
La conoscenza delle proprietà inerziali di corpi rigidi è di cruciale importanza per la corretta simulazione del moto di complessi sistemi meccanici. A questo scopo, 2 impianti di misura sono stati costruiti e usati sin dal 2001 al Laboratorio per la Sicurezza dei Trasposti (La.S.T.) del Politecnico di Milano per la misura delle proprietà inerziali di corpi rigidi quali automobili, trattori leggeri, motori e cambi, satelliti.: un impianto è la versione in scala dell’altro e ciascuno è composto da un pendolo multi filare che movimenta i corpi in prova. Recentemente è stato implementato al LaS.T. un nuovo metodo per l’identificazione diretta di tutti i parametri inerziali contemporaneamente. Scopo di questo lavoro è descrivere la nuova configurazione di impianto e dare una descrizione dettagliata delle procedure di misura necessarie al nuovo metodo. In aggiunta, si riportano i risultati di test effettuati su veicoli completi e su motori per automobili.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2012_10_Formaggia.pdf

non accessibile

Dimensione 6.73 MB
Formato Adobe PDF
6.73 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/68661