Nowadays the overall performance of a company is influenced by a qualitative evaluation of its main environmental and social impacts. The new market under globalization, the international communities and all the most relevant stakeholders are extremely focused on the main decisions and actions of each company, especially according to the way of practicing Corporate Social Responsibility (CSR). Being responsible means to reach economic goals with respect and involvement of environmental and social matters. This is a real challenging aim for enterprises, whose final need is to find a good alignment between economic performance and other kind of interests. In order to deal with this objective, it is common to give value and to manage all the available resources in the best possible way and, in addition to this, it is getting more and more important to take a look outside company boundaries, searching for a partnership with other enterprises. Final customers always more sensitive, compliance to institutional rules on specific problems and a real need to strengthen their own business with worldwide shared standards are some common factors among all the economic players: at least, the possibility to unify different resources and tools, to increase personal knowledge and to work jointly on CSR principles is a significant additional value for such an ambitious outcome. According to the topic of the European CSR project IMPACT, the relevant aim of this paper is to point out the most important motivators for a company subscription to a CSR network. Thus, it will be emphasized the role of CSR networks in the Italian economic contest, in order to underline differences and all the main actual clusters, but also to support the choice of the best organization according to the right expectations and features of each company.

Sempre più oggi il successo di un’impresa è condizionato dalla valutazione degli impatti delle performance sull’ambiente e sulla società. Il mercato globalizzato, le comunità internazionali e tutti i principali stakeholder guardano con attenzione alle decisioni e alla linea d’azione delle aziende, analizzando in particolare il modo in cui esse intendono praticare la Corporate Social Responsibility (CSR). Essere responsabili significa raggiungere i propri obiettivi economici nel rispetto e nella considerazione di questioni ambientali e sociali. Si tratta di una sfida non banale per le imprese, chiamate a coniugare la prestazione economica con interessi di natura differente. Per fronteggiare la complessità di questo obiettivo, si procede non soltanto valorizzando ed impiegando al meglio tutte le risorse a disposizione, ma sempre più si ambisce a rivolgersi anche all’esterno, cercando l’interazione con altre aziende. Consumatori finali sempre più sensibili, il rispetto di alcune normative istituzionali, volte a tutelare specifiche questioni e la necessità di legittimare il proprio business secondo standard universalmente riconosciuti sono alcuni dei più importanti fattori che accomunano tutti gli enti economici: la possibilità, in ultima istanza, di unire più risorse, aumentare le proprie conoscenze e lavorare in modo collettivo sui principi della CSR è fonte di valore aggiunto in virtù di un risultato tanto ambizioso. Su ispirazione della linea definita dal progetto europeo IMPACT, in questo elaborato si vuole porre l’attenzione sulle motivazioni alla base dell’adesione di un’azienda ad un network per la diffusione della CSR. Pertanto, si intende approfondire l’importanza dei network di CSR nel contesto economico italiano, al fine di comprendere le diverse tipologie esistenti e orientare la scelta del supporto più idoneo alle aspettative e alle caratteristiche di ciascuna impresa.

I network della corporate social responsibility : una classificazione sul caso italiano

CALABRO', ROBERTA;DE MATTHAEIS, LUDOVICA
2011/2012

Abstract

Nowadays the overall performance of a company is influenced by a qualitative evaluation of its main environmental and social impacts. The new market under globalization, the international communities and all the most relevant stakeholders are extremely focused on the main decisions and actions of each company, especially according to the way of practicing Corporate Social Responsibility (CSR). Being responsible means to reach economic goals with respect and involvement of environmental and social matters. This is a real challenging aim for enterprises, whose final need is to find a good alignment between economic performance and other kind of interests. In order to deal with this objective, it is common to give value and to manage all the available resources in the best possible way and, in addition to this, it is getting more and more important to take a look outside company boundaries, searching for a partnership with other enterprises. Final customers always more sensitive, compliance to institutional rules on specific problems and a real need to strengthen their own business with worldwide shared standards are some common factors among all the economic players: at least, the possibility to unify different resources and tools, to increase personal knowledge and to work jointly on CSR principles is a significant additional value for such an ambitious outcome. According to the topic of the European CSR project IMPACT, the relevant aim of this paper is to point out the most important motivators for a company subscription to a CSR network. Thus, it will be emphasized the role of CSR networks in the Italian economic contest, in order to underline differences and all the main actual clusters, but also to support the choice of the best organization according to the right expectations and features of each company.
CONTRI, ANNA MARIA
ING II - Scuola di Ingegneria dei Sistemi
19-dic-2012
2011/2012
Sempre più oggi il successo di un’impresa è condizionato dalla valutazione degli impatti delle performance sull’ambiente e sulla società. Il mercato globalizzato, le comunità internazionali e tutti i principali stakeholder guardano con attenzione alle decisioni e alla linea d’azione delle aziende, analizzando in particolare il modo in cui esse intendono praticare la Corporate Social Responsibility (CSR). Essere responsabili significa raggiungere i propri obiettivi economici nel rispetto e nella considerazione di questioni ambientali e sociali. Si tratta di una sfida non banale per le imprese, chiamate a coniugare la prestazione economica con interessi di natura differente. Per fronteggiare la complessità di questo obiettivo, si procede non soltanto valorizzando ed impiegando al meglio tutte le risorse a disposizione, ma sempre più si ambisce a rivolgersi anche all’esterno, cercando l’interazione con altre aziende. Consumatori finali sempre più sensibili, il rispetto di alcune normative istituzionali, volte a tutelare specifiche questioni e la necessità di legittimare il proprio business secondo standard universalmente riconosciuti sono alcuni dei più importanti fattori che accomunano tutti gli enti economici: la possibilità, in ultima istanza, di unire più risorse, aumentare le proprie conoscenze e lavorare in modo collettivo sui principi della CSR è fonte di valore aggiunto in virtù di un risultato tanto ambizioso. Su ispirazione della linea definita dal progetto europeo IMPACT, in questo elaborato si vuole porre l’attenzione sulle motivazioni alla base dell’adesione di un’azienda ad un network per la diffusione della CSR. Pertanto, si intende approfondire l’importanza dei network di CSR nel contesto economico italiano, al fine di comprendere le diverse tipologie esistenti e orientare la scelta del supporto più idoneo alle aspettative e alle caratteristiche di ciascuna impresa.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/70141