The purchasing function relevantly increased its importance within the firm in the last decades; its contribution to the bottom and top line of companies has not gone unnoticed. Objective of this research is to evaluate if the procurement is guided strategically in order to disclose its full potential. How a purchasing function defines its strategy? How is this strategy implemented? Does a connection between the procurement strategy and the maturity level of the function exist? It is precisely from these questions that it has been delineated the following research work. The topic of purchasing strategy is up to date not fully disclosed in the academic world, therefore it was decided to explore and analyze these issues, gathering all the literature available and contributing with the proposal of a general research framework, that was partially tested through a case study method on ten different firms of the Italian scene. Two dimensions were tested: • Being strategic (maturity level) operationalized with six main elements derived from the literature review: Position, Integration, Skill, Budget and Resources, Risk and Supply Relation.• Having a strategy: operationalized with the Completeness of the strategy and five other constructs of Planning Process, Long Term Orientation, Alignment, Clarity and Formalization. The content of the purchasing strategy (which Completeness refers to) is constituted by five factors: Mission, Vision, Competitive Priorities, Objectives and Principles. This last element can be described as a general attitude, cross wise the categories of the purchasing function, which depends on the specific competitive priorities chosen; depending on the principle then a set of practices will be then implemented in order to operationalize the strategy. The result of the analysis is that the maturity level of the function is linked to the sophistication of the strategy implemented; the content of strategy can be also used as a leverage in order to obtain higher performance and thus increase the maturity/importance of purchasing within the firm. This latter event will potentially restart the loop, allowing for the development of a more complete and coherent strategy.

La funzione Acquisti ha notevolmente aumentato la sua importanza all’interno delle imprese negli ultimi decenni; il suo contributo alla top e bottom line aziendale non è infatti passato inosservato. Obiettivo di questa ricerca è di valutare se gli Acquisti sono guidati strategicamente al fine di permettere lo sfruttamento completo del loro potenziale. Come definiscono la propria strategia gli Acquisti? Come viene attuata? Esiste una connessione tra tale strategia e il livello di maturità della funzione? Da queste domande è stato delineato il seguente lavoro di ricerca. A oggi, il tema della strategia d’acquisto non è pienamente sviluppato nel mondo accademico, pertanto si è deciso di approfondire questa tematica, raccogliendo la letteratura disponibile e proponendo un modello di ricerca, che è stato in parte testato attraverso lo svolgimento di casi di studio in dieci imprese del panorama italiano. Due dimensioni sono state testate: • Essere strategico (livello di maturità), operazionalizzato con sei elementi derivati dalla letteratura: Position, Integration, Skill, Budget and Resources, Risk and Supply Relation. • Avere una strategia, operazionalizzato con la Completeness della strategia e cinque altri costrutti: Planning Process, Long Term Orientation, Alignment, Clarity and Formalization. Il contenuto della strategia (cui si riferisce l’elemento di Completeness) è costituito da cinque fattori di riferimento: Mission, Vision, Competitive Priorities, Objectives and Principles. Quest’ultimo elemento può essere descritto come un atteggiamento comune alle diverse categorie d’acquisto, che dipende dalle specifiche priorità competitive scelte; in base al principio un determinato set di pratiche sarà poi attuato al fine di rendere operativa la strategia. Il risultato dell'analisi è che il livello di maturità della funzione Acquisti e la sofisticazione della strategia implementata sono legate; l’utilizzo della strategia può servire anche come leva per ottenere prestazioni più elevate e quindi aumentare la maturità degli Acquisti. Ciò, in seguito, potrà potenzialmente riavviare il ciclo, consentendo lo sviluppo di una strategia più completa e coerente.

Defining the purchasing strategy. An empirical exploration of its content and the relation with purchasing maturity

BERTOLOTTI, DAVIDE;FEDRIGA, RENATA
2011/2012

Abstract

The purchasing function relevantly increased its importance within the firm in the last decades; its contribution to the bottom and top line of companies has not gone unnoticed. Objective of this research is to evaluate if the procurement is guided strategically in order to disclose its full potential. How a purchasing function defines its strategy? How is this strategy implemented? Does a connection between the procurement strategy and the maturity level of the function exist? It is precisely from these questions that it has been delineated the following research work. The topic of purchasing strategy is up to date not fully disclosed in the academic world, therefore it was decided to explore and analyze these issues, gathering all the literature available and contributing with the proposal of a general research framework, that was partially tested through a case study method on ten different firms of the Italian scene. Two dimensions were tested: • Being strategic (maturity level) operationalized with six main elements derived from the literature review: Position, Integration, Skill, Budget and Resources, Risk and Supply Relation.• Having a strategy: operationalized with the Completeness of the strategy and five other constructs of Planning Process, Long Term Orientation, Alignment, Clarity and Formalization. The content of the purchasing strategy (which Completeness refers to) is constituted by five factors: Mission, Vision, Competitive Priorities, Objectives and Principles. This last element can be described as a general attitude, cross wise the categories of the purchasing function, which depends on the specific competitive priorities chosen; depending on the principle then a set of practices will be then implemented in order to operationalize the strategy. The result of the analysis is that the maturity level of the function is linked to the sophistication of the strategy implemented; the content of strategy can be also used as a leverage in order to obtain higher performance and thus increase the maturity/importance of purchasing within the firm. This latter event will potentially restart the loop, allowing for the development of a more complete and coherent strategy.
LUZZINI, DAVIDE
ING II - Scuola di Ingegneria dei Sistemi
19-dic-2012
2011/2012
La funzione Acquisti ha notevolmente aumentato la sua importanza all’interno delle imprese negli ultimi decenni; il suo contributo alla top e bottom line aziendale non è infatti passato inosservato. Obiettivo di questa ricerca è di valutare se gli Acquisti sono guidati strategicamente al fine di permettere lo sfruttamento completo del loro potenziale. Come definiscono la propria strategia gli Acquisti? Come viene attuata? Esiste una connessione tra tale strategia e il livello di maturità della funzione? Da queste domande è stato delineato il seguente lavoro di ricerca. A oggi, il tema della strategia d’acquisto non è pienamente sviluppato nel mondo accademico, pertanto si è deciso di approfondire questa tematica, raccogliendo la letteratura disponibile e proponendo un modello di ricerca, che è stato in parte testato attraverso lo svolgimento di casi di studio in dieci imprese del panorama italiano. Due dimensioni sono state testate: • Essere strategico (livello di maturità), operazionalizzato con sei elementi derivati dalla letteratura: Position, Integration, Skill, Budget and Resources, Risk and Supply Relation. • Avere una strategia, operazionalizzato con la Completeness della strategia e cinque altri costrutti: Planning Process, Long Term Orientation, Alignment, Clarity and Formalization. Il contenuto della strategia (cui si riferisce l’elemento di Completeness) è costituito da cinque fattori di riferimento: Mission, Vision, Competitive Priorities, Objectives and Principles. Quest’ultimo elemento può essere descritto come un atteggiamento comune alle diverse categorie d’acquisto, che dipende dalle specifiche priorità competitive scelte; in base al principio un determinato set di pratiche sarà poi attuato al fine di rendere operativa la strategia. Il risultato dell'analisi è che il livello di maturità della funzione Acquisti e la sofisticazione della strategia implementata sono legate; l’utilizzo della strategia può servire anche come leva per ottenere prestazioni più elevate e quindi aumentare la maturità degli Acquisti. Ciò, in seguito, potrà potenzialmente riavviare il ciclo, consentendo lo sviluppo di una strategia più completa e coerente.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/70181