In the last two decades the competitive environment has changed dramatically, due to the increasing globalization of markets, that has impacted on both the supply chain, the new product development process (Levitt, 1983). Both phenomena have been widely discussed in the literature distinctly, by authors such Yelkur et al.(1996), Bidault et al.(1998), Childerhouse et al.(2003), Gerybadze et al.(1999) and Barczack and McDonough(2001) and Zedtwidzt and Gassmann (2002). Specifically, concerning to the globalization of the supply chain, the authors Cagliano et al.(2008) have identified five configurations of global supply chain, based on the three phases of the SCOR model. With regard to the SNP, Eppinger and Chitkara(2006) have classified the configurations of global product development in relation to the ownership and location of R&D. Based on the two models mentioned above, our thesis project aims to integrate these issues through the development of a framework and the formulation of three research questions, whose purpose is to determine whether there is a relationship between globalization of NPD process and the supply chain, also studying the impact that globalization has on the level and practices of external actors’ involvement. To support the model was created a survey addressed to the automotive OEMs. In accordance with Forza (2002), a significant part of our project consisted in the definition of the protocol (i.e. methodology, tools for gathering data and policy approach to respondents) and implementation of the pilot test, in which we submitted the survey to 8 colleagues, two experts in the field and a sub-sample of future recipients, composed by 35 OEMs. This step allowed us to define a robust and complete questionnaire, which in the future will allow to respond comprehensively the research questions. To demonstrate the robustness of the questionnaire, analyzing the results of the pilot test, it was possible to confirm its information completeness and provide an initial response to the research questions.

Il contesto competitivo negli ultimi due decenni ha subito un drastico cambiamento a causa della crescente globalizzazione dei mercati che ha impattato sia sulle supply chain, sia sul processo di sviluppo nuovo prodotto (Levitt, 1983). Entrambi i fenomeni sono stati ampiamente discussi in letteratura distintamente, da autori quali Yelkur et al.(1996), Bidault et al.(1998), Childerhouse et al.(2003), Gerybadze et al.(1999) e Barczack e McDonough(2001) e Zedtwidzt e Gassmann(2002). Nello specifico, per quanto concerne la globalizzazione della filiera, gli autori Cagliano et al.(2008) hanno individuato cinque configurazioni di global supply chain, basate sulle tre fasi del modello SCOR. In merito allo SNP, Eppinger e Chitkara(2006) hanno classificato le configurazioni di global product development in relazione all’ownership e alla localizzazione delle attività di R&D. Basandoci sui due modelli appena menzionati, il nostro progetto di tesi si è posto l’obiettivo d’integrare questi temi tramite lo sviluppo di un framework e la formulazione di tre domande di ricerca, il cui scopo è determinare se esista una relazione tra la globalizzazione del processo di SNP e della supply chain, studiando inoltre l’impatto che la globalizzazione ha sul livello e le pratiche di coinvolgimento degli attori esterni. Per supportare il modello sviluppato è stata creata una survey indirizzata alle OEM del settore automobilistico. In accordo con Forza (2002), una parte significativa del nostro progetto è consistita nella definizione del protocollo di somministrazione (i.e. metodologia, strumenti per il raccoglimento dati e criterio di approccio ai rispondenti) e nell’implementazione del test pilota, in cui abbiamo sottoposto l’indagine a 8 colleghi, 2 esperti del settore e a un sotto-campione dei futuri destinatari, di 35 OEM. Questa fase ci ha consentito di definire un questionario robusto e completo, che in un prossimo futuro permetterà di rispondere in maniera esaustiva alle domande di ricerca. A dimostrazione della robustezza del questionario, analizzando i risultati del test pilota, è stato possibile confermare la sua completezza informativa e fornire una prima risposta alle domande di ricerca.

Globalizzazione dello sviluppo nuovo prodotto e della supply chain nel settore automotive

GUERRERI, CESARE ALFREDO;COLELLA, ROBERTA ALICE
2011/2012

Abstract

In the last two decades the competitive environment has changed dramatically, due to the increasing globalization of markets, that has impacted on both the supply chain, the new product development process (Levitt, 1983). Both phenomena have been widely discussed in the literature distinctly, by authors such Yelkur et al.(1996), Bidault et al.(1998), Childerhouse et al.(2003), Gerybadze et al.(1999) and Barczack and McDonough(2001) and Zedtwidzt and Gassmann (2002). Specifically, concerning to the globalization of the supply chain, the authors Cagliano et al.(2008) have identified five configurations of global supply chain, based on the three phases of the SCOR model. With regard to the SNP, Eppinger and Chitkara(2006) have classified the configurations of global product development in relation to the ownership and location of R&D. Based on the two models mentioned above, our thesis project aims to integrate these issues through the development of a framework and the formulation of three research questions, whose purpose is to determine whether there is a relationship between globalization of NPD process and the supply chain, also studying the impact that globalization has on the level and practices of external actors’ involvement. To support the model was created a survey addressed to the automotive OEMs. In accordance with Forza (2002), a significant part of our project consisted in the definition of the protocol (i.e. methodology, tools for gathering data and policy approach to respondents) and implementation of the pilot test, in which we submitted the survey to 8 colleagues, two experts in the field and a sub-sample of future recipients, composed by 35 OEMs. This step allowed us to define a robust and complete questionnaire, which in the future will allow to respond comprehensively the research questions. To demonstrate the robustness of the questionnaire, analyzing the results of the pilot test, it was possible to confirm its information completeness and provide an initial response to the research questions.
PERO, MARGHERITA
ING II - Scuola di Ingegneria dei Sistemi
19-dic-2012
2011/2012
Il contesto competitivo negli ultimi due decenni ha subito un drastico cambiamento a causa della crescente globalizzazione dei mercati che ha impattato sia sulle supply chain, sia sul processo di sviluppo nuovo prodotto (Levitt, 1983). Entrambi i fenomeni sono stati ampiamente discussi in letteratura distintamente, da autori quali Yelkur et al.(1996), Bidault et al.(1998), Childerhouse et al.(2003), Gerybadze et al.(1999) e Barczack e McDonough(2001) e Zedtwidzt e Gassmann(2002). Nello specifico, per quanto concerne la globalizzazione della filiera, gli autori Cagliano et al.(2008) hanno individuato cinque configurazioni di global supply chain, basate sulle tre fasi del modello SCOR. In merito allo SNP, Eppinger e Chitkara(2006) hanno classificato le configurazioni di global product development in relazione all’ownership e alla localizzazione delle attività di R&D. Basandoci sui due modelli appena menzionati, il nostro progetto di tesi si è posto l’obiettivo d’integrare questi temi tramite lo sviluppo di un framework e la formulazione di tre domande di ricerca, il cui scopo è determinare se esista una relazione tra la globalizzazione del processo di SNP e della supply chain, studiando inoltre l’impatto che la globalizzazione ha sul livello e le pratiche di coinvolgimento degli attori esterni. Per supportare il modello sviluppato è stata creata una survey indirizzata alle OEM del settore automobilistico. In accordo con Forza (2002), una parte significativa del nostro progetto è consistita nella definizione del protocollo di somministrazione (i.e. metodologia, strumenti per il raccoglimento dati e criterio di approccio ai rispondenti) e nell’implementazione del test pilota, in cui abbiamo sottoposto l’indagine a 8 colleghi, 2 esperti del settore e a un sotto-campione dei futuri destinatari, di 35 OEM. Questa fase ci ha consentito di definire un questionario robusto e completo, che in un prossimo futuro permetterà di rispondere in maniera esaustiva alle domande di ricerca. A dimostrazione della robustezza del questionario, analizzando i risultati del test pilota, è stato possibile confermare la sua completezza informativa e fornire una prima risposta alle domande di ricerca.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/70562