The importance that is taking the innovation theme in today's increasingly dynamic and competitive world, is extremely considerable. Especially, user-centered innovation and user needs studies represent a branch of analysis very close to psychology, and they are covering an increasingly important role today in order to detect more implicit needs. For this reason, this thesis came from a careful analysis carried out with respect to the general concept of innovation management and the main themes of user-centered innovation, with particular emphasis on applied ethnography and lead user analysis. All this was done in order to have the right foundations to analyze the growing phenomenon of Living Labs. Through a user-centered vision, in fact, most of the literature on this subject has been explored, and a definition that expresses the concept of Living Lab was presented, namely that of methodology for innovation. Subsequently, a questionnaire was submitted to all members of ENoLL, a worldwide association of Living Labs, in order to investigate aspects still not well elucidated in the literature. Particularly, a framework is proposed in this thesis, where the impact of different modalities of user participation and different technology strategies were analyzed in relation to some Living Labs performances. The results demonstrate the literary theories regarding the user activism degree that a Living Lab should have (high), and with regard to the remarkable awareness and involvement that the Living Lab must provide to its users, showing how Living Labs can be placed between ethnography and lead user analysis in the user needs techniques categorized in relation to the context and the active role of users. In addition, an important moderating role of technology has emerged, in fact high exploitation and exploration strategic contexts combined with high user activism and awareness bring significant positive results in the system performances. A summary framework of these contributions, in addition, has been proposed.

L'importanza che in un mondo sempre più dinamico e competitivo sta assumendo il tema dell'innovazione è estremamente notevole. In particolar modo, la user-centered innovation e lo studio dei bisogni degli utenti rappresentano un ramo di analisi molto vicino alla psicologia che sta rivestendo un ruolo sempre più importante al fine di percepire anche le necessità più implicite che gli utenti vorrebbero manifestare. Per questo motivo, questa tesi è partita da un'attenta analisi del concetto di gestione dell'innovazione e dei principali temi della user centered innovation, col fine di analizzare il fenomeno sempre più crescente dei Living Lab. Attraverso una visione user centered, infatti, è stata approfondita la maggior parte della letteratura su questo tema, ed è stata presentata una definizione che esprime il concetto di Living Lab come quello di metodologia per innovare. Successivamente, un questionario è stato sottoposto a tutti i membri di ENoLL, associazione mondiale di Living Lab, al fine di analizzare aspetti ancora non ben chiariti dalla letteratura. In particolar modo, al questionario è stato associato un framework di riferimento che ha voluto rappresentare l'impatto di differenti modalità di partecipazione degli utenti e differenti strategie tecnologiche in alcune performance dei Living Lab. I risultati dimostrano le teorie studiate per quanto riguarda il grado di attivismo che gli utenti di un Living Lab debbano possedere (elevato), e per quanto riguarda la notevole consapevolezza degli obiettivi ed il coinvolgimento che il Living Lab debba fornire ai propri utenti, mostrando come i Living Lab possano essere posizionati in un punto intermedio tra etnografia applicata e lead user analysis, tra le tecniche di analisi dei bisogni categorizzate in relazione a contesto e ruolo attivo degli utenti. In più, un importante ruolo moderatore della tecnologia è emerso, infatti si è visto come contesti strategici di elevata technology exploitation ed exploration, uniti a gradi di attivismo e consapevolezza degli utenti elevati, apportino significativi risultati positivi nelle performance di sistema. Un framework riassuntivo di questi contributi, in più, è stato indicato.

Nuove metodologie a supporto dell'innovazione user centered : modalità di partecipazione e strategie tecnologiche promosse dai living lab

MRVOSEVIC, MATTIA
2011/2012

Abstract

The importance that is taking the innovation theme in today's increasingly dynamic and competitive world, is extremely considerable. Especially, user-centered innovation and user needs studies represent a branch of analysis very close to psychology, and they are covering an increasingly important role today in order to detect more implicit needs. For this reason, this thesis came from a careful analysis carried out with respect to the general concept of innovation management and the main themes of user-centered innovation, with particular emphasis on applied ethnography and lead user analysis. All this was done in order to have the right foundations to analyze the growing phenomenon of Living Labs. Through a user-centered vision, in fact, most of the literature on this subject has been explored, and a definition that expresses the concept of Living Lab was presented, namely that of methodology for innovation. Subsequently, a questionnaire was submitted to all members of ENoLL, a worldwide association of Living Labs, in order to investigate aspects still not well elucidated in the literature. Particularly, a framework is proposed in this thesis, where the impact of different modalities of user participation and different technology strategies were analyzed in relation to some Living Labs performances. The results demonstrate the literary theories regarding the user activism degree that a Living Lab should have (high), and with regard to the remarkable awareness and involvement that the Living Lab must provide to its users, showing how Living Labs can be placed between ethnography and lead user analysis in the user needs techniques categorized in relation to the context and the active role of users. In addition, an important moderating role of technology has emerged, in fact high exploitation and exploration strategic contexts combined with high user activism and awareness bring significant positive results in the system performances. A summary framework of these contributions, in addition, has been proposed.
LANDONI, PAOLO
ING II - Scuola di Ingegneria dei Sistemi
19-dic-2012
2011/2012
L'importanza che in un mondo sempre più dinamico e competitivo sta assumendo il tema dell'innovazione è estremamente notevole. In particolar modo, la user-centered innovation e lo studio dei bisogni degli utenti rappresentano un ramo di analisi molto vicino alla psicologia che sta rivestendo un ruolo sempre più importante al fine di percepire anche le necessità più implicite che gli utenti vorrebbero manifestare. Per questo motivo, questa tesi è partita da un'attenta analisi del concetto di gestione dell'innovazione e dei principali temi della user centered innovation, col fine di analizzare il fenomeno sempre più crescente dei Living Lab. Attraverso una visione user centered, infatti, è stata approfondita la maggior parte della letteratura su questo tema, ed è stata presentata una definizione che esprime il concetto di Living Lab come quello di metodologia per innovare. Successivamente, un questionario è stato sottoposto a tutti i membri di ENoLL, associazione mondiale di Living Lab, al fine di analizzare aspetti ancora non ben chiariti dalla letteratura. In particolar modo, al questionario è stato associato un framework di riferimento che ha voluto rappresentare l'impatto di differenti modalità di partecipazione degli utenti e differenti strategie tecnologiche in alcune performance dei Living Lab. I risultati dimostrano le teorie studiate per quanto riguarda il grado di attivismo che gli utenti di un Living Lab debbano possedere (elevato), e per quanto riguarda la notevole consapevolezza degli obiettivi ed il coinvolgimento che il Living Lab debba fornire ai propri utenti, mostrando come i Living Lab possano essere posizionati in un punto intermedio tra etnografia applicata e lead user analysis, tra le tecniche di analisi dei bisogni categorizzate in relazione a contesto e ruolo attivo degli utenti. In più, un importante ruolo moderatore della tecnologia è emerso, infatti si è visto come contesti strategici di elevata technology exploitation ed exploration, uniti a gradi di attivismo e consapevolezza degli utenti elevati, apportino significativi risultati positivi nelle performance di sistema. Un framework riassuntivo di questi contributi, in più, è stato indicato.
Tesi di laurea Magistrale
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