The current global context is characterized by a growing importance on relations and the creation of links between different actors. In the visual arts’ system these relations are very important and complex. Contemporary artists have to deal with different connection’s skills to succeed in their carriers and to make their work visible to a wider audience and potential collectors. However these opportunities are not constant because the system is very competitive. There is high offer and low demand, which is also affected by the economical crisis. Additionally, art continues to be considered a luxury item for few ones. In developing countries, low demand is not only due to crisis, but also to the fact that art is a secondary issue for common people. Moreover the culture of appreciating and acquiring art is under development. From this scenario, the thesis aims to answer the following question; how to make more accessible visual arts to common people and at the same time to bring to the artist new markets and visibility for his work? Art accessibility can be reach from two perspectives, the economical and the socio-cultural, which represent in general, the art values for society. From these two values, the evolution and trends of art system show us that the new context generates new needs to build deeper relationships, engaged experiences and smart collaboration between actors, in order to have mutual benefits. From a general perspective of visual art, the thesis focuses on mural arts (large-scale art works), to give also the opportunity to this kind of art, reach a market and a wider audience. Murals have diverse characteristics; one of them is the capacity to attract easier the attention than other kind of fine arts. From this perspective and the analysis of local opportunities and needs in the context of Medellin, Colombia, a product-service system is proposed to give answer to the main question. The concept is based on strategies that enhance the promotion of unknown artists of the territory as well as different kinds of ways to access to ¬¬art for common people. “Unframed” provides an innovative space to show murals, where artists become the protagonists and art becomes accessible to everyone in different ways. The service is based in an online platform which is feed by artists’ portfolios and temporal murals made in the city. It is also complemented by limited series of mural reproduction; touch points in common places and a closer relation artist-user. The system uses different strategies to make it valuable for the artist, the user, the city and stakeholders. Reducing the gap between artists and the public, it establishes lasting relationships and encourages fresh market scenarios.

Il corrente contesto globale è caratterizzato dalla crescente importanza delle relazioni e dalla creazione di collegamenti tra attori differenti. Nel sistema delle arti visive queste relazioni sono molto importanti e complesse. Gli artisti contemporanei devono confrontarsi con diverse abilità di connessione per avere successo nelle loro carriere e per rendere il loro lavoro visibile a un audience più ampia e a potenziali collezionisti. Tuttavia queste opportunità non sono costanti poichè il sistema è molto competitivo. Vi è un’alta offerta e una bassa domanda, cosa che è interessata anche dalla crisi economica. Inoltre, l’arte continua a essere considerata un articolo di lusso per pochi. Nei paesi in via di sviluppo la bassa domanda non dipende solo dalla crisi, ma anche dal fatto che l’arte è una questione secondaria per la gente comune. Per di più la cultura dell’apprezzare e acquistare arte è sotto sviluppo.da questo scenario, la tesi si propone di rispondere alla seguente domanda; come rendere accessibili le arti visive alla gente comune e nello stesso tempo come portare l’artista su nuovi mercati di visibilità per il suo lavoro? L’accessibilità dell’arte può essere raggiunta da due prospettive, quella economica e quella socio-culturale, che in generale rappresentano I valori d’arte per la società. Da questi due valori, l’evoluzione e I trend del sistema dell’arte mostrano che il nuovo contesto genera nuovi bisogni di costruire relazioni più profonde, esperienze di coinvolgimento e una piccola collaborazione tra attori, con l’obiettivo di benefici reciproci. Da una generale prospettiva dell’arte visuale, la tesi si focalizza sull’arte murale ( opera d’arte in larga-scala), per dare anche un’ opportunità a questo tipo d’arte, raggiungere un mercati e una audience maggiore. I murales hanno diverse caratteristiche; una di queste è la capacità di attrarre più facilmente l’attenzione rispetto ad altre categorie di belle arti. Da questa prospettiva e dall’analisi delle opportunità e dei bisogni locali nel contesto di Medellin, Colombia, si propone un sistema di prodotto-servizio per dare una risposta alla questione precedente. Il concept è basato sulle strategie che aumentano la promozione di artisti sconosciuti del territorio così come modi differenti di accesso all’arte per la gente comune. “Unframed” fornisce uno spazio innovativo per mostrare murales, dove gli artisti diventano I protagonisti e l’arte diviene accessibile per ognuno in modi differenti. Il servizio è basato su una piattaforma online che è nutrita dai portofolii degli artisti e murales temporanei nella città. È inoltre integrato da serie limitate di riproduzioni di murales; punti di contatto in luoghi comuni e una più stretta relazione artista-fruitore. Il sistema usa diverse strategie per creare valore per l’artista, l’utente , la città e i coinvolti. Riducendo il gap tra artista e pubblico, il sistema stabilisce relazioni durature e incoraggia scenari nuovi di mercato.

Unframed : a system of connections between artists and people through mural arts in a Colombian city

THENOT, SARAH ELEONORA ADRIANA
2010/2011

Abstract

The current global context is characterized by a growing importance on relations and the creation of links between different actors. In the visual arts’ system these relations are very important and complex. Contemporary artists have to deal with different connection’s skills to succeed in their carriers and to make their work visible to a wider audience and potential collectors. However these opportunities are not constant because the system is very competitive. There is high offer and low demand, which is also affected by the economical crisis. Additionally, art continues to be considered a luxury item for few ones. In developing countries, low demand is not only due to crisis, but also to the fact that art is a secondary issue for common people. Moreover the culture of appreciating and acquiring art is under development. From this scenario, the thesis aims to answer the following question; how to make more accessible visual arts to common people and at the same time to bring to the artist new markets and visibility for his work? Art accessibility can be reach from two perspectives, the economical and the socio-cultural, which represent in general, the art values for society. From these two values, the evolution and trends of art system show us that the new context generates new needs to build deeper relationships, engaged experiences and smart collaboration between actors, in order to have mutual benefits. From a general perspective of visual art, the thesis focuses on mural arts (large-scale art works), to give also the opportunity to this kind of art, reach a market and a wider audience. Murals have diverse characteristics; one of them is the capacity to attract easier the attention than other kind of fine arts. From this perspective and the analysis of local opportunities and needs in the context of Medellin, Colombia, a product-service system is proposed to give answer to the main question. The concept is based on strategies that enhance the promotion of unknown artists of the territory as well as different kinds of ways to access to ¬¬art for common people. “Unframed” provides an innovative space to show murals, where artists become the protagonists and art becomes accessible to everyone in different ways. The service is based in an online platform which is feed by artists’ portfolios and temporal murals made in the city. It is also complemented by limited series of mural reproduction; touch points in common places and a closer relation artist-user. The system uses different strategies to make it valuable for the artist, the user, the city and stakeholders. Reducing the gap between artists and the public, it establishes lasting relationships and encourages fresh market scenarios.
MONTAGNA, FRANCESCA
ARC III - Facolta' del Design
20-dic-2010
2010/2011
Il corrente contesto globale è caratterizzato dalla crescente importanza delle relazioni e dalla creazione di collegamenti tra attori differenti. Nel sistema delle arti visive queste relazioni sono molto importanti e complesse. Gli artisti contemporanei devono confrontarsi con diverse abilità di connessione per avere successo nelle loro carriere e per rendere il loro lavoro visibile a un audience più ampia e a potenziali collezionisti. Tuttavia queste opportunità non sono costanti poichè il sistema è molto competitivo. Vi è un’alta offerta e una bassa domanda, cosa che è interessata anche dalla crisi economica. Inoltre, l’arte continua a essere considerata un articolo di lusso per pochi. Nei paesi in via di sviluppo la bassa domanda non dipende solo dalla crisi, ma anche dal fatto che l’arte è una questione secondaria per la gente comune. Per di più la cultura dell’apprezzare e acquistare arte è sotto sviluppo.da questo scenario, la tesi si propone di rispondere alla seguente domanda; come rendere accessibili le arti visive alla gente comune e nello stesso tempo come portare l’artista su nuovi mercati di visibilità per il suo lavoro? L’accessibilità dell’arte può essere raggiunta da due prospettive, quella economica e quella socio-culturale, che in generale rappresentano I valori d’arte per la società. Da questi due valori, l’evoluzione e I trend del sistema dell’arte mostrano che il nuovo contesto genera nuovi bisogni di costruire relazioni più profonde, esperienze di coinvolgimento e una piccola collaborazione tra attori, con l’obiettivo di benefici reciproci. Da una generale prospettiva dell’arte visuale, la tesi si focalizza sull’arte murale ( opera d’arte in larga-scala), per dare anche un’ opportunità a questo tipo d’arte, raggiungere un mercati e una audience maggiore. I murales hanno diverse caratteristiche; una di queste è la capacità di attrarre più facilmente l’attenzione rispetto ad altre categorie di belle arti. Da questa prospettiva e dall’analisi delle opportunità e dei bisogni locali nel contesto di Medellin, Colombia, si propone un sistema di prodotto-servizio per dare una risposta alla questione precedente. Il concept è basato sulle strategie che aumentano la promozione di artisti sconosciuti del territorio così come modi differenti di accesso all’arte per la gente comune. “Unframed” fornisce uno spazio innovativo per mostrare murales, dove gli artisti diventano I protagonisti e l’arte diviene accessibile per ognuno in modi differenti. Il servizio è basato su una piattaforma online che è nutrita dai portofolii degli artisti e murales temporanei nella città. È inoltre integrato da serie limitate di riproduzioni di murales; punti di contatto in luoghi comuni e una più stretta relazione artista-fruitore. Il sistema usa diverse strategie per creare valore per l’artista, l’utente , la città e i coinvolti. Riducendo il gap tra artista e pubblico, il sistema stabilisce relazioni durature e incoraggia scenari nuovi di mercato.
Tesi di laurea Magistrale
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