The decision made by clutches of European Union countries to realize a cross-border infrastructure is nowadays more a clash of interests, rather than a source of enthusiasm and advantages for the local populations. The bigger the project scale, the bigger the conflicts in proportion of the volume of stakeholders involved in the project. The analysis of today’s Large Infrastructural projects shows that the number of players involved in them is consistent and the realization time is higher in those countries which have slow bureaucratic procedures or where the opinion of minority factions demonstrates to be an important factor. The exploration of the multinational component in Large Projects shows how the approach used by different actors inside the decision making process is source of divergences (Hofstede, 1973) to be solved through the explanation of the complex network of relationships, involving all the actors of the project. In addition, the presence of uncertainty is further reason of concern in the management of relationships between players participating to the project’s scenario. This Thesis aims at identifying a set of analytical dimensions capable of describing the reasons of conflicts in the decision making process related to the realization of Large and Complex Infrastructures, through the investigation of a limited set of dimensions. The empirical investigation is carried out through the TAV case study, which at the moment is the most controversial European Infrastructural project involving among the others also Italy. Results provide evidence of the role of the network as aggregating element to explain and solve the complexity in the decision making process and that corruption and bureaucracy can seriously jeopardize the realization of the project itself. The conclusion which can be inferred is that a complex network of actors can be explained and also that Complexity and Large Dimensions are two inseparable elements in a project.

Al giorno d’oggi, la decisione di un gruppo di stati dell’Unione Europea di realizzare un progetto infrastrutturale è più uno scontro di interessi, piuttosto che fonte di entusiasmo e vantaggi per le popolazioni locali. Tanto più il progetto è sviluppato su Larga scala, tanto più questi conflitti si estendono in funzione del numero di stakeholder coinvolti nel progetto. L’analisi dei Grandi Progetti Infrastrutturali attuali dimostra che il numero di attori coinvolti in essi è ingente e il tempo di realizzazione è quanto più alto in quei paesi che hanno pratiche burocratiche lente o in cui l’opinione delle minoranze risulta essere fattore rilevante. L’indagine sulla componente multinazionale nei Grandi Progetti dimostra come l’approccio utilizzato da attori differenti nel processo decisionale sia fonte di divergenze (Hofstede, 1973) che occorre risolvere tramite la spiegazione di una rete complessa di relazioni, che coinvolga tutti gli attori che partecipano al progetto. Inoltre, la presenza di incertezza è ulteriore motivo di preoccupazione nella gestione delle relazioni tra entità. Questa Tesi ambisce a identificare un set di dimensioni analitiche in grado di descrivere le ragioni dei conflitti nel processo decisionale collegate alla realizzazione di Grandi Infrastrutture Complesse, tramite l’esplorazione di una serie limitata di dimensioni. L’indagine empirica è svolta tramite l’analisi del caso di studio della TAV, che al momento è il più controverso progetto Infrastrutturale europeo che coinvolga tra gli altri anche l’Italia. I risultati forniscono prova del ruolo del network come elemento aggregante e capace di risolvere la complessità nel processo decisionale e che corruzione e burocrazia possono seriamente compromettere la realizzazione del progetto stesso. La conclusione che si trae è la possibilità definire e spiegare una rete di attori complessa e che Complessità e Grandi Dimensioni sono due elementi inseparabili nei progetti analizzati.

Large and complex infrastructural projects in the European Union : the Italian French high speed train experience

BORGONOVO, GIANMARIA
2011/2012

Abstract

The decision made by clutches of European Union countries to realize a cross-border infrastructure is nowadays more a clash of interests, rather than a source of enthusiasm and advantages for the local populations. The bigger the project scale, the bigger the conflicts in proportion of the volume of stakeholders involved in the project. The analysis of today’s Large Infrastructural projects shows that the number of players involved in them is consistent and the realization time is higher in those countries which have slow bureaucratic procedures or where the opinion of minority factions demonstrates to be an important factor. The exploration of the multinational component in Large Projects shows how the approach used by different actors inside the decision making process is source of divergences (Hofstede, 1973) to be solved through the explanation of the complex network of relationships, involving all the actors of the project. In addition, the presence of uncertainty is further reason of concern in the management of relationships between players participating to the project’s scenario. This Thesis aims at identifying a set of analytical dimensions capable of describing the reasons of conflicts in the decision making process related to the realization of Large and Complex Infrastructures, through the investigation of a limited set of dimensions. The empirical investigation is carried out through the TAV case study, which at the moment is the most controversial European Infrastructural project involving among the others also Italy. Results provide evidence of the role of the network as aggregating element to explain and solve the complexity in the decision making process and that corruption and bureaucracy can seriously jeopardize the realization of the project itself. The conclusion which can be inferred is that a complex network of actors can be explained and also that Complexity and Large Dimensions are two inseparable elements in a project.
ING II - Scuola di Ingegneria dei Sistemi
20-dic-2012
2011/2012
Al giorno d’oggi, la decisione di un gruppo di stati dell’Unione Europea di realizzare un progetto infrastrutturale è più uno scontro di interessi, piuttosto che fonte di entusiasmo e vantaggi per le popolazioni locali. Tanto più il progetto è sviluppato su Larga scala, tanto più questi conflitti si estendono in funzione del numero di stakeholder coinvolti nel progetto. L’analisi dei Grandi Progetti Infrastrutturali attuali dimostra che il numero di attori coinvolti in essi è ingente e il tempo di realizzazione è quanto più alto in quei paesi che hanno pratiche burocratiche lente o in cui l’opinione delle minoranze risulta essere fattore rilevante. L’indagine sulla componente multinazionale nei Grandi Progetti dimostra come l’approccio utilizzato da attori differenti nel processo decisionale sia fonte di divergenze (Hofstede, 1973) che occorre risolvere tramite la spiegazione di una rete complessa di relazioni, che coinvolga tutti gli attori che partecipano al progetto. Inoltre, la presenza di incertezza è ulteriore motivo di preoccupazione nella gestione delle relazioni tra entità. Questa Tesi ambisce a identificare un set di dimensioni analitiche in grado di descrivere le ragioni dei conflitti nel processo decisionale collegate alla realizzazione di Grandi Infrastrutture Complesse, tramite l’esplorazione di una serie limitata di dimensioni. L’indagine empirica è svolta tramite l’analisi del caso di studio della TAV, che al momento è il più controverso progetto Infrastrutturale europeo che coinvolga tra gli altri anche l’Italia. I risultati forniscono prova del ruolo del network come elemento aggregante e capace di risolvere la complessità nel processo decisionale e che corruzione e burocrazia possono seriamente compromettere la realizzazione del progetto stesso. La conclusione che si trae è la possibilità definire e spiegare una rete di attori complessa e che Complessità e Grandi Dimensioni sono due elementi inseparabili nei progetti analizzati.
Tesi di laurea Magistrale
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